20 Marketingtips voor meer online zichtbaarheid

Voor veel ondernemers is marketing een ‘moetje’. Je bent veel liever bezig met je klanten en jouw marketing gebeurt vaak als er nog ergens een uurtje over is, maar weet je wat? De klanten komen meestal niet vanzelf naar je toe. Daar is gerichte actie op nodig.

Marketing is daarom een van de belangrijkste activiteiten van je bedrijf en marketing doe je juist voor je (potentiële) klanten. Zij willen namelijk van je horen en je leren kennen. Maar wat moet je nu doen om jouw marketing goed te organiseren?

In deze blog geef ik je 20 marketingtips, waarmee jij een goede online zichtbaarheid opbouwt die klanten oplevert.

website De Marketing AssistentMarketingtip: je website als eerste indruk

  1. Je website is je visitekaartje. Zorg dat hij representatief en actueel is. Bekijk hem grondig, staan er oude zaken op, verwijder ze. Plaats komende activiteiten in een activiteitenkalender en vernieuw het beeldmateriaal. Stuur eens een email als test naar jezelf. Werkt het allemaal nog naar behoren?
  2. Zorg voor een responsive website. Tegenwoordig surft iedereen via zijn mobiel en je website dient dus daar zeker goed te werken. Test je site eens met Google Mobile Friendly
  3. Zorg voor een logische structuur op je website. Je klant dient eigenlijk zonder nadenken, de juiste weg te bewandelen naar het aanmelden op je nieuwsbrief, het afnemen van een product of het contact opnemen met je.
  4. Hou de website simpel en clean. Je bouwt de website voor je klant, niet voor jezelf. Hou dat vooral voor ogen. Wat jij leuk vindt qua kleuren of tierelantijntjes, wil nog niet zeggen dat jouw doelgroep dat prettig vindt.
  5. Schrijf de teksten gericht op jouw ideale klant. Wie is dat? Wat houdt hem of haar bezig, waar ligt hij wakker van? Hoe kun jij dat oplossen? Beschrijf het probleem en beschrijf het resultaat als hij/zij jouw product of dienst afneemt.

Wil jij weten hoe jouw website en online marketing ervoor staat? Laten we dan kennismaken. Met de adviezen die je vervolgens krijg, kun je zelf aan de slag. Wil jij je liever richten op de andere belangrijke taken van je onderneming, dan kan ik je hierin ook ondersteunen.

referenties De Marketing Assistent
Marketingtip: zorg voor reuring

Online is natuurlijk meer dan alleen maar een website. Een statische website is de basis, maar het gaat pas echt interessant worden als je regelmatig content toevoegt. Hiermee zorg je voor een dynamische website en die scoort beter in Google.

Hoe zorg je nu voor dynamiek op je website? Ik geef je graag een aantal tips.

  1. Ga bloggen. Met bloggen deel je je kennis en visie over bepaalde onderwerpen. Jij weet heel veel van jouw vakgebied. Gebruik die kennis om andere te informeren. Wil je starten met bloggen, lees dan vooral deze blog eens.
  2. Hou je portfolio bij. Lever jij diensten, dan kun je een portfolio opbouwen op je website. Elke keer als je een project of opdracht afgerond hebt, kun je in een kort stukje uitleggen wat de opdracht was, wat jouw rol in het geheel was en wat het resultaat is geweest. Erg interessant voor potentiële klanten.
  3. Vraag om referenties. Moet dat nou, als ze dat willen, dan doen ze dat toch zelf wel? Nee! Zo werkt het helaas niet. Klanten willen vaak wel een referentie afgeven, maar je moet er wel actief om vragen. Maak dat jezelf eigen. Zorg ervoor dat je na de verkoop, nog even informeert of alles naar wens is bijvoorbeeld. Vraag in die e-mail ook gelijk om een referentie die je mag gebruiken op je website.
  4. Zorg dat je gevonden wordt door Google. Installeer de plugin Yoast in je WordPress website en gebruik de keywoorden waarop je gevonden wilt worden. Door de juiste informatie in de Yoast plugin te plaatsen, verbeter je de vindbaarheid van je website.
  5. Maak een weggever. Een weggever is een gratis item (e-book, videoserie, podcast, checklist etc.) die geïnteresseerden op jouw website kunnen opvragen. Ze krijgen de weggever, als ze hun e-mailadres achterlaten op je website. Maak die weggever super waardevol, zo waardevol dat bezoekers graag hun emailadres achterlaten.

Heb je nog geen weggever? Geen probleem. Neem contact met mij op en we brainstormen samen over een weggever voor jou. Aan het eind van het gesprek heb jij voldoende inspiratie om een weggever te maken. Natuurlijk kan ik je ook helpen om je weggever in je website te verwerken zodat je de ontvangers van je weggever daarna ook mag blijven mailen met jouw tips.

emailnieuwsbrief De Marketing Assistent

Marketingtip: met e-mailmarketing een relatie opbouwen

Die fantastische weggever gaat jou namelijk een hele berg met waardevolle e-mailadressen opleveren. Deze mensen zijn namelijk geïnteresseerd in jouw product/dienst. Met het versturen van e-mailnieuwsbrieven kun je een relatie opbouwen met de persoon achter het e-mailadres. Ondernemers vinden het vaak lastig om hieraan te beginnen. Hoe pak je dat nu aan, wat ga je allemaal vertellen en het kost zoveel tijd zijn vragen die ik vaak te horen krijg.

  1. Kies een autorespond systeem om je e-mailnieuwsbrieven te versturen. Ik heb goede ervaringen met Autorespond en Active Campaign. maar er zijn er natuurlijk meerdere.
  2. Maak een nieuwsbriefplanning. Met welke frequentie wil je de nieuwsbrief gaan versturen? Maak een schema en plan ook tijd in in je agenda. En niet stiekem doorschuiven hé! Ik verstuur mijn nieuwsbrief om de twee weken.
  3. Bedenk een opbouw voor je nieuwsbrieven. Wat wil je regelmatig laten terugkomen in de nieuwsbrief? Welke problemen van je ideale klant wil je aan bod laten komen? Wat staat er komend kwartaal op de kalender aan activiteiten die je kunt delen met je lezers? Elke nieuwsbrief heeft 2 a 3 onderwerpen.
  4. Vermeld op je Facebook en Twitter profiel dat je bezig bent met het maken van je nieuwsbrief. Als ze hem niet willen missen, kunnen ze zichzelf aanmelden op je website. Zorg dus ook voor een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief op je website.

Maak een sjabloon voor je nieuwsbrief, zodat hij herkenbaar is voor je lezers. Laat het dus aansluiten bij je website, zodat al je communicatiemiddelen een geheel worden. In de foto hierboven zie je al hoe mijn sjabloon eruit ziet. Het sluit aan qua beeld en look and feel bij mijn website.

Voordat lezers de e-mailnieuwsbrief ontvangen, moeten ze zich eerst aanmelden op je website. Zomaar lukraak iedereen in je netwerk mailen, mag niet volgens de Code Email. De inschrijver moet een actieve handeling verrichten om zich in te schrijven. Een voorbeeld dat iedereen wel kent. Het vinkje voor het aanmelden voor de nieuwsbrief in een webshop. De klant moet zelf het vinkje aanzetten om de nieuwsbrief te ontvangen. Dit mag dus niet standaard aangevinkt staan.

Heb je nu geen idee hoe je een sjabloon moet maken voor je eigen nieuwsbrief en hoe je alle formulieren moet inrichten, voordat iemand zich daadwerkelijk ingeschreven heeft? Geen man over boord. Ik doe het regelmatig, dus regel het ook graag voor jou, met als resultaat dat jouw websitebezoekers zich ook inschrijven voor jouw e-mailnieuwsbrief en dat jij de relatie kunt opbouwen met een eigen e-mailsjabloon als basis. Blijf er niet langer tegen aan hikken, maar neem je marketing serieus en zorg dat de uitstraling past bij wat jij wilt uitstralen.

bericht Social Media De Marketing Assistent

Vergeet de kracht van Social Media niet

Veel ondernemers willen ook aan de slag met Social Media en plaatsen in dat bekende uurtje dat ze over hebben weleens een berichtje op Facebook. Ik hoor ze vervolgens ook vaak zeggen, dat het niet werkt en geen nieuwe klanten oplevert. Nee, met af en toe een berichtje op het moment dat jij er aan denkt, gaat het niet werken. Sorry dat ik je uit de droom moet helpen.

Hoe werkt het dan wel? Ik geef je vijf tips om Social Media voor je te laten werken.

  1. Sluit aan bij de beleving van de doelgroep. Ga niet alleen maar je product of dienst verkopen op Social Media als verlengstuk van je website. Onderzoek wat je fans bezig houdt en plaats daar berichten over en weet je het niet, vraag ze er gewoon naar. Welke boeken lezen jullie, welke facebookpagina’s zijn jullie favoriet?
  2. Plaats je berichten op het juiste tijdstip. Per Social Media kanaal kun je achterhalen wanneer jouw fans online zijn. Bij Facebook zit dit onder de statistieken van je pagina. Bij Twitter kun je met Tweriod zien wanneer je het beste kunt plaatsen.
  3. Gebruik bij elk bericht beeldmateriaal. Beelden zeggen zoveel meer als woorden. Beelden blijven gewoon veel beter hangen en worden ook eerder gedeeld wat weer goed is voor jouw zichtbaarheid. Ze vallen ook beter op in de tijdlijn van je fans. Het bovenstaande bericht heeft een bereik gecreëerd van 1900 fans en heeft bijna 30 reacties gekregen.
  4. Ben consistent. Plaats minimaal 1 keer per dag een bericht op Social Media.
  5. Gebruik video. Video is erg goed voor je bereik en bereik zorgt voor meer naamsbekendheid. Wil je meer tips over hoe je video kunt inzetten op Social Media lees dan mijn blog met 50 video ideeën voor meer bereik.

Conclusie: het draait allemaal om structuur en regelmaat. Maak een plan en een overzicht wanneer je wat wilt communiceren en gebruik alle kanalen om jouw boodschap te versterken. Dus heb je bijvoorbeeld een mooie blog geschreven, plaats hem op je website, vermeld hem in je nieuwsbrief met een link naar je website en maak er berichten van voor op Facebook, Twitter, LinkedIn etc.

En bovenal: zorg dat je het vol kunt houden. Begin niet met alles tegelijkertijd. Focus liever. Doe liever 1 ding uitmuntend dan alles maar een beetje. Wil jij aan de slag maar heb je behoefte aan iemand die je op weg helpt? Neem dan contact met mij op.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.