Het is bijna vakantietijd. Misschien ga je binnenkort wel op vakantie, of ben je net terug? Of misschien ben jij deze blog wel aan het lezen in het zonnetje onder een palmboom! (in dat geval ben ik natuurlijk helemaal niet jaloers op je!) De vakantietijd is altijd een goed reflectiemoment. Je hebt tijd om tot rust te komen, de motoren iets langzamer te laten draaien en even bij te komen. Dan is er vanzelf ook weer ruimte om eens kritisch naar jouw bedrijf te kijken in plaats van alleen maar naar al het werk dat gedaan moet worden. Onderstaande vragen kunnen jou hierbij wellicht een beetje helpen.
Wat waren jouw doelen voor het eerste halfjaar?
Zo halverwege het jaar is een mooi moment om kritisch naar je cijfers te kijken. Wat kreeg je binnen, wat ging eruit? Lig je op koers of moet je een beetje bijsturen? Als je online programma’s hebt lopen, kun je nu kijken of die goed draaien of dat je daar nog verbeteringen in kunt aanbrengen.
Heb je taken uitbesteed? In de – meestal iets rustigere – zomerperiode kun je rustig nagaan hoe die taken zijn uitgevoerd en of je daar tevreden mee bent.
Hoe was je energie de afgelopen maanden?
Spring je elke ochtend enthousiast je bed uit, of heb je weleens moeite om aan het werk te komen? In dat laatste geval is het goed om te onderzoeken waar die tegenzin vandaan komt en of je daar iets aan kunt doen. (Over twee weken kun je overigens meer lezen over het behouden van je motivatie in je bedrijf.)
Waar heb je het laten liggen?
Iedere ondernemer laat steken vallen. Dat is niets om je voor te schamen. Je kunt er wél veel van leren en het is nooit te laat om alsnog iets met die kansen te doen!
Je wilt natuurlijk wel jouw focus laten liggen op de kansen die écht het verschil gaan maken voor jouw bedrijf. Er zitten maar 24 uur in een dag en je wilt daar het beste uithalen. Maar hoe weet je nu welke taken je prioriteit moet geven en welke niet?
Hoe stel je de juiste prioriteiten?
De sleutel tot het maken van een goede keuze hierin, ligt in het vermogen om op de lange termijn te denken. Je moet kunnen overzien welke taken op de lange termijn goed zijn voor jouw bedrijf. Wat heeft het voor gevolgen als jij een bepaalde taak nu wel of juist niet doet? Heb je dat helder? Niet? Stel dan deze vragen voor jezelf:
- Welke waarde heeft deze taak voor de lange termijn?
Succesvolle ondernemers hebben een overzicht van hoe hun droombedrijf er over 3-5 jaar uitziet. Is de taak die je nu wilt uitvoeren over 3 jaar nog relevant? Of maakt het verder voor de lange termijn niet zoveel uit of je deze taak nu doet?
- Wat kan alléén ik doen en maakt een echt verschil als ik het goed doe?
Dit is een vraag die gaat over jouw persoonlijke effectiviteit. Ben je bezig met taken die alleen jij kunt uitvoeren? Of doe je iets dat je ook kunt uitbesteden? Heb je moeite met het beantwoorden van die vraag? Dan heb je misschien je lange-termijn doel nog niet helder genoeg voor jezelf.
- Wat is het meest waardevolle dat ik op dit moment kan doen?
Voor taken die bijvoorbeeld wekelijks terugkomen, kun je deze laatste vraag het beste stellen. Welke taak heeft de meeste impact op je lange-termijn-plan?
Hoe duidelijker jij antwoord kunt geven op deze drie vragen, hoe beter je bezig bent met je lange-termijn visie in plaats van met taken die alleen op korte termijn effect hebben op je bedrijf. Deze drie vragen kun jij steeds opnieuw aan jezelf blijven stellen om altijd te beslissen wat op dat moment de juiste taak is om op te pakken.
Je lange termijn visie bepalen
Heb jij een droom voor de toekomst? Of kijk je niet verder dan de prognoses voor dit jaar? Een lange-termijn plan geeft je houvast. Voor nu en voor de toekomst. Wil je graag sparren over jouw lange termijn-visie? Neem dan gerust contact met mij op.
Over twee weken deel 2 van deze blogserie over je doelen behalen. Houd Facebook en mijn website in de gaten om deze niet te missen!