In het eerste deel van deze blogserie schreef ik over goede voornemens en hoe deze jou – mits goed geformuleerd – kunnen helpen naar meer financiële vrijheid. In het tweede deel kreeg je van mij een andere kijk op jouw doelgroep.
Heb je deze blogs gemist? Dan is het handig om deze eerst te lezen. Je vindt ze hier:
Meer financiële vrijheid in 2018
[1] Goede voornemens, hoe ze kunnen zorgen voor jouw succes!
[2] Een andere visie op jouw doelgroep
Nu is het tijd om te gaan kijken hoe je deze kennis omzet in diensten die jou onmisbaar maken in het leven van jouw doelgroep. Nu denk je natuurlijk: dit verhaal ken ik al, dit heb ik vaker gehoord… Maar heb je er al echt serieus over nagedacht? Er objectief naar gekeken en je echt afgevraagd waar jouw klanten behoefte aan hebben? Ja? En heb je die behoefte al vertaald naar een dienst of product dat jouw klant verder helpt? Dan wens ik je nog een fijne dag, want dan heeft het weinig zin dat je verder leest.
Voor iedereen die nu nog leest: Als jouw antwoord ‘nee’ was, geen probleem! Je krijgt nu namelijk de gelegenheid om het wel te doen! Daarin liggen jouw kansen om het verschil te kunnen maken voor jouw klanten. Om dat te bereiken, moet je wel de behoeften van jouw klanten kennen. Hoe kom je daar nu achter?
Vraag feedback van jouw klanten
Je hebt een schat van informatie tot je beschikking als je kijkt naar je huidige klantenkring. Daarin zitten ongetwijfeld klanten die binnen jouw doelgroep passen. Bel ze gewoon eens op of ga op de koffie! Vraag hen eens waar ze mee worstelen, wat ze lastig vinden en waar ze meer hulp bij zouden willen hebben. Er zullen vast antwoorden terugkomen waar je niets aan hebt. Deze hulpvragen vallen buiten jouw vakgebied of brengen te weinig op om jouw doel – meer financiële vrijheid in 2018 – te ondersteunen.
Wees geduldig. Tussen al die antwoorden zitten pareltjes, die op jou liggen te wachten. De hulpvragen die jij wél kunt beantwoorden, waar jij als ondernemer op kunt inspringen. En dat is waarnaar je op zoek bent.
Zet Social Media in om jouw doelgroep te bereiken
Social Media heeft een breder bereik dan alleen jouw eigen klantenkring. Hoogstwaarschijnlijk heb je op jouw Social Media profielen volgers die (nog) geen klant van jou zijn. Om wat voor reden dan ook. Door gerichte vragen te stellen op bijvoorbeeld Facebook kun je ook van die groep mensen waardevolle feedback krijgen. Stel dezelfde vragen als die je aan je bestaande klanten zou stellen. Wat kan ik voor je doen? Waar worstel je mee? Zijn er zaken die je graag zou willen uitbesteden?
Social Media is handig om snel bepaalde ideeën te testen, maar de feedback die krijgt is minder direct en in sommige gevallen ook minder duidelijk. Dat komt omdat je deze groep mensen nog niet goed kent. Investeer daarom in echt, authentiek contact via Social Media voordat je zo’n onderzoek gaat doen. Of neem de ‘ruis’ voor lief, als je niet zo lang kunt wachten. 😉
Kijk naar bestaande data
Gebruik je Facebook of een ander Social Media platform? Dan heb je uitgebreide pagina-statistieken tot je beschikking. Daarvan kun je heel veel leren, als je weet op welke manier je ernaar moet kijken. Onderzoek bijvoorbeeld welke onderwerpen de meeste respons krijgen en zie of daar een verband tussen zit. Zo kun je bijvoorbeeld testen of jouw volgers net zo enthousiast zijn over jouw idee als jijzelf.
Heb je jouw pareltje gevonden?
Proficiat. Je hebt een goed idee! Gelijk uitwerken en lanceren! Gaan met die banaan! Toch? Nee. Even een pas op de plaats. Ik snap dat je enthousiast bent (dat ben ik namelijk ook vaak), maar er zijn nog een aantal dingen waar je naar moet kijken voordat jouw idee door de spreekwoordelijke keuring komt. Jouw idee:
… is toekomstgericht
Jouw idee, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een online programma, moet namelijk wel passen in jouw toekomstvisie. Weet je nog? Durf groot te denken, maak lange-termijn keuzes, zorg dat je doelen meetbaar zijn. Het rijtje dat in de eerste blog van deze serie uitgebreid naar voren kwam. Wat is jouw beeld van het komende jaar? Wat wil je bereiken? Past dit online programma (laten we voor het gemak dit voorbeeld maar aanhouden) in dat toekomstbeeld? Of is het te kleinschalig en misschien te voorzichtig?
… past bij je aangescherpte doelgroep
In de tweede blog uit deze serie hebben we stilgestaan bij jouw huidige doelgroep en onszelf de vraag gesteld of deze nog wel past bij jouw beeld van de toekomst. Als je wilt groeien, is het soms nodig om je doelgroep bij te stellen. Past het idee voor een online programma dat je nu hebt, bij jouw nieuwe doelgroep? Of blijf je jouw huidige klantenkring bedienen? In dat laatste geval blijf je, ook al heb je een fantastisch idee, hangen in wat je nu al doet. Daar schiet je dus eigenlijk niks mee op.
En wat nu als het niet past?
Moet dat mooie idee dan de prullenbak in, Marieke? Nee hoor! Je kunt het altijd gebruiken als ‘instapmodel’ voor een groter online programma, zodat nieuwe klanten eerst kunnen proeven van jouw diensten zonder daaraan heel veel geld kwijt te zijn. Of je maakt er een relatiegeschenk of weggever van. Ideeën zijn altijd waardevol, je moet alleen goed nadenken over of ze jou écht gaan brengen wat jij van 2018 verwacht.
Past het in het plaatje?
Voldoet jouw online programma aan alle bovenstaande voorwaarden? Mooi! Dan is het tijd om dit programma tot in de puntjes uit te gaan werken. Hoe je dat doet? Lees dan de volgende blog: Meer financiële vrijheid in 2018 [4] In 5 stappen naar een winstgevend online programma.
Heb je vragen? Neem contact met mij op. Samen komen we tot een idee waarmee jij het verschil kan maken!