Hoe kies je de juiste weggever voor je e-mailmarketing?

Al vaker heb ik geschreven over het nut van een goede weggever, bijvoorbeeld in deze blog: Een goede weggever maken, is dat de tijd waard? Dat een weggever heel goed past in een e-mailmarketing strategie, daar zijn we inmiddels wel over uit. Toch merk ik dat er vaak nog veel dingen zijn waar je tegenaan kunt lopen bij het maken ervan. Zoals wát je dan moet weggeven! Daarom in deze blog alles over een goede weggever!

Beren op de weg

Er zijn veel redenen om een weggever te ontwikkelen, maar kun jij meer redenen bedenken om het juist niét te doen. Bijvoorbeeld omdat je denkt dat iets ontzettend fantastisch moet maken om er succesvol mee te worden. Of dat je het spannend vindt om je kennis te laten zien. Misschien zie je wel op tegen het technische gedeelte van je weggever, of ben je juist ‘niet zo’n schrijver’.

Het vergt lef om een weggever te maken! Je deelt een stukje van jouw eigen kennis en schiet dat als het ware de wereld in. Als jij tot nu toe de moed niet hebt kunnen of durven opbrengen, dan is nu het moment gekomen om dat wél te doen. Het  hoeft namelijk niet perfect te zijn. Je hoeft ook niet gelijk een heel boek te schrijven. Een weggever kan van alles zijn. Daarover later in deze blog meer. Doe jezelf een plezier en neem nu gewoon de beslissing om een weggever te gaan maken. Je zult jezelf er dankbaar voor zijn als jij straks een groeiende e-maillijst hebt. Ga ervoor!

Soorten weggevers

Zoals gezegd, een weggever kan van alles zijn. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • E-boeken
  • Planners
  • Werkbladen
  • Templates
  • Bronpagina’s (waarin je een overzicht van bronnen hebt verzameld voor je lezers)
  • Besloten pagina’s met tips en trucs
  • Recepten
  • Foto’s
  • Video’s
  • Jouw eigen ideeën

Hoe maak je een keuze?

Je kunt nu zelf uit bovenstaand lijstje een keuze maken óf je kunt een weggever maken waarvan je zeker weet dat jouw lezers erin geïnteresseerd zijn. Dat doe je zo:

  1. Maak een lijst van dingen die je gratis zou kunnen aanbieden
  2. Onderzoek wat andere bedrijven in jouw vakgebied aan weggevers aanbieden. Zit daar iets tussen wat je interesse wekt? Vul je lijst eventueel aan
  3. Vraag aan je volgers op Social Media welke weggever zij het liefste zouden ontvangen
  4. Ontwikkel de weggever die uit bovenstaande vraag rolt

Nog steeds beren op de weg?

Zelfs nadat je een weggever gemaakt hebt, zijn er nog allerlei obstakels die je in de weg kunnen staan om jouw weggever te promoten en zo je e-maillijst te laten groeien. Of je loopt tegen andere vragen rondom e-mailmarketing aan, zoals welk e-mailprogramma ga ik eigenlijk gebruiken? Hoe maak ik een nieuwsbrief in mijn eigen huisstijl? Hoe vergroot ik mijn online zichtbaarheid zonder dat ik door de bomen het bos niet meer zie?

Ik merk dat veel ondernemers dit lastig vinden. Wil jij je focussen op jouw core-business en toch je e-maillijst laten groeien? Neem dan contact op met mij, dan bespreken we samen de mogelijkheden van uitbesteden.

 

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.