Van idee naar winstgevend product [3] een 5-stappenplan voor de uitwerking van jouw idee

Stel, je hebt een fantastisch idee. Je loopt er al een tijdje mee rond, maar het lukt je niet om dit idee tot uitvoer te brengen. Je weet niet wat het is, maar elke keer is er wel wat anders dat je aandacht vraagt, waardoor het niet van de grond komt.  Toch blijft het in je hoofd rondhangen.  

Herkenbaar? In deze blog, die deel 3 is van de serie ‘Van idee naar winstgevend product’, krijg je van mij een aantal praktische stappen om jouw idee ook echt te gaan uitwerken.   

Even tussendoor: Val je middenin deze blogserie en ben je benieuwd wat er in deel 1 en 2 voorbij is gekomen? Je kunt ze hier lezen: 

[1] Heb jij ook zoveel ideeën? 

[2] Waar zit jouw ideale klant op te wachten?  

Dan nu naar het stappenplan! Want daarvoor klikte je natuurlijk op de link naar deze blog. Ik laat je niet langer in spanning… 

Deel jouw idee

Zolang jouw idee in je hoofd zit, gebeurt er sowieso niets mee. Door het te delen met familie en vrienden, wordt het ‘echt’ en gaat het leven. Ook kun je veel leren van de reacties die je op jouw idee krijgt. Laten we als voorbeeld voor jouw idee het volgende nemen: Jij wilt graag een online programma gaan ontwikkelen waarmee je jouw klanten helpt met organisatie en time-management. Je deelt dit idee met je beste vriendin en zij is onmiddellijk enthousiast, maar heeft wel een aantal opmerkingen. Zo geeft ze aan dat online programma’s voor haar niet zo goed werken, omdat zij die alleen moet doen en ze geen ‘stok achter de deur’ heeft. Daardoor versloft de uitwerking hiervan vaak snel weer. Dit is waardevolle informatie waar jij als ondernemer het verschil zou kunnen maken.  

 Zoek iemand om mee te sparren

Het delen van jouw idee en het krijgen van een reactie daarop kan je helpen om je idee om te vormen naar iets dat bruikbaar is voor jouw doelgroep. Maar die vriendin van het voorbeeld bij punt 1 heeft misschien helemaal geen ondernemerservaring en overziet niet de praktische kant van het uitwerken van jouw idee. Ze weet wel wat niet werkt, maar heeft eigenlijk geen idee hoe het anders zou moeten.  

Zoek daarom iemand om mee te sparren. Iemand die jou op scherp kan zetten en écht mee kan denken op jouw vakgebied. Door dieper in te gaan op jouw idee, komen jullie wellicht samen tot de conclusie dat een lesprogramma met een combinatie van online modules en live-dagen een veel betere oplossing is voor jouw doelgroep.    

(Heb jij overigens een vriendin die prima jouw sparringpartner kan zijn? In dat geval heb ik natuurlijk niks gezegd!) 

Gebruik de juiste tools

De uitvoering van jouw idee staat of valt met het kiezen van de juiste tools. Als we het voorbeeld weer nemen van een lesprogramma, dan moet het online gedeelte daarvan makkelijk toegankelijk zijn voor de deelnemers, maar genoeg technische mogelijkheden hebben om alles te kunnen uitvoeren wat binnen jouw idee past. Software die hierbij past, is vaak niet gratis, maar de investering meer dan waard.  

Voor je live-dagen is het belangrijk dat jouw cursisten zich kunnen inschrijven en de belangrijke informatie voor de live-dagen ontvangen. Ik werk hiervoor met Autorespond. Een Nederlandstalige autoresponder met geïntegreerde betaalmodule. Erg handig, alles-in-één.  Daarmee kom je professioneel voor de dag. 

Ken je beperkingen in de uitwerking van je idee

Vaak loopt een idee stuk op de technische uitwerking ervan. Met de juiste tools ben je al een heel eind, maar die online modules moeten daar ook nog netjes ingezet worden. Dat laatste kun je zelf regelen, maar ook uitbesteden aan een specialist. Op die manier weet je zeker dat het goed geregeld is en – mooier nog – hoef jij er geen slapeloze nachten meer van te hebben.  

Ook het organiseren van live-dagen kan een behoorlijke kluif zijn waar je tegenop kunt zien. Er moet een locatie geregeld worden, catering, technische mogelijkheden voor het houden van een presentatie, enz. Er zijn Virtueel Assistenten die jou al deze zaken uit handen kunnen nemen. Tegen de technische of organisatorische kant van jouw idee opzien, hoeft dus geen reden te zijn om het idee terug in je la te stoppen! 

Investeer in promotie

Succes hangt niet alleen af van jouw eigen inzet. Je moet natuurlijk wel genoeg klanten hebben die jouw lesprogramma willen gaan volgen. Daarvoor moeten ze wel weten dat het bestaat! Investeer daarom budget én tijd in je marketing. Besteed de dingen die je niet zelf kunt uit aan een professional en neem een ruime periode de tijd om je promotie te plannen.  

Hulp nodig?

Ben jij op zoek naar een sparringpartner of wil je graag hulp bij de marketing van jouw idee? Neem gerust contact met mij op, dan maken we een afspraak. Houd ondertussen ook mijn website en Facebook-pagina in de gaten, want deel 4 van deze blogserie gaat uitgebreider in op het in de markt zetten van je idee.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.