Als je een bedrijfsprofiel op Facebook hebt, ben je ‘em vast weleens tegengekomen: de blauwe promoot-knop. Hiermee kun je je geplaatste berichten promoten, zodat ze getoond worden aan een groter publiek. Uiteraard moet je daar iets voor betalen. Die knop is super aantrekkelijk om op te klikken en Facebook heeft zelfs alles al voor je ingevuld. Dat is super makkelijk, toch? Klopt, maar het is helaas niet zo effectief als je denkt.
Ja, maar… Marieke!? Je gaat ons toch niet vertellen dat je niet moet adverteren op Facebook? Nee, dat ga ik je niet vertellen, want Facebook Adverteren heeft mij heel veel gebracht, maar ik ga je wel vertellen dat de promootknop niet de enige en zeker niet de meest effectieve manier is om te adverteren op Facebook. Zoals beloofd in de titel ga ik je in deze blog ook vertellen hoe je het nu wél goed aanpakt.
Voordat je start met adverteren op Facebook zijn er een aantal dingen die je jezelf moet afvragen. Probeer dit te doen voordat je naar Facebook zelf gaat, zodat je een helder beeld hebt van wat je wilt en niet wordt afgeleid door alle mogelijkheden en opties die Facebook adverteren biedt.
Doelgroep
Probeer voor jezelf een beeld te schetsen van jouw ideale klant en richt je advertentie tot die persoon. Wat spreekt haar (of hem) aan? Hoe duidelijker jij jouw doelgroep voor ogen hebt, hoe beter het is. Je kunt beter gericht adverteren op een smallere doelgroep dan dat je heel breed gaat zitten en eigenlijk met een ‘schot hagel’ bezig bent.
Gewenst resultaat
Wat wil je bereiken met je advertentie? Als je een weggever hebt en wilt dat mensen zich via jouw advertentie aanmelden voor jouw nieuwsbrief, dan is je aanpak heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld naamsbekendheid zoekt. Voor het eerste is een afbeelding van jouw weggever met een pakkende tekst heel geschikt. Als je naamsbekendheid wilt, kun je beter een prikkelende vraag over jouw vakgebied stellen.
Beeldmateriaal
Let jij weleens op hoe je zelf door Facebook scrolt? Dat gaat vaak met een behoorlijke snelheid. Jij bent niet de enige die dat doet. Jouw doelgroep gedraagt zich op dezelfde manier. Daar moet je op inspelen, wil je een succesvolle advertentie maken. Het beeld- of videomateriaal dat jij gebruikt is daarbij heel belangrijk. Beeld trekt veel meer en sneller de aandacht dan tekst. Zorg dus altijd dat je een aansprekende foto of – nog beter – bewegend beeld gebruikt voor je advertentie.
Opvolging
Wat gebeurt er als iemand op jouw advertentie klikt? Gaat deze persoon dan vloeiend van Facebook naar jouw website of landingspagina? Krijgt zij gelijk te zien waarvoor ze naar je website kwam? Ook hier is snelheid belangrijk. Zit er ergens een kink in de kabel, dan is je potentiële koper weg. Zo simpel is het. Laat een advertentie dus nooit uitkomen op je homepage, maar op de specifieke pagina waar je je doelgroep naartoe wilt sturen.
Niet alleen die blauwe knop!
Veel mensen denken dat adverteren op Facebook beperkt is tot wat er onder die blauwe promoot-knop gebeurt. Dat is niet waar. Er zijn heel veel mogelijkheden en manieren waarop je je bedrijfspagina onder de aandacht kunt brengen. Zo kun je Facebook-live video’s nadat ze gepubliceerd zijn, heel goed promoten. Bewegend beeld trekt nog meer de aandacht dan een goede foto. Als je live gaat en je bent van plan om je video achteraf te promoten, houd dan rekening met twee dingen:
Houd het kort en bondig
Niemand gaat kijken naar een video van 10 minuten waarin jij bij minuut 6 nog eens ‘je punt’ maakt. Echt niet.
Houd je telefoon op z’n kant
Een ‘liggende’ video wordt veel beter getoond op Facebook dan een staande.
Deze twee dingen gelden trouwens ook als je je video later niet wilt promoten.
Gebruik je content
Heb je een mooie blog geschreven, die veel meerwaarde biedt voor jouw doelgroep? Dan kun je een Facebookbericht hierover heel goed promoten. Zorg daarbij wel dat je de juiste doelgroep instelt. Als mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw vakgebied jouw advertentie voorbij zien komen, kan dat juist averechts werken.
Houd je advertenties in de gaten
Als je een advertentie gepubliceerd hebt, is het belangrijk om in de gaten te blijven houden wat wel en vooral níet werkt. Dit kun je doen door je advertentiestatistieken op Facebook zelf in de gaten te houden. Ook kun je de Facebook-pixel gebruiken. Dit is een stukje JavaScript-code die je op je website installeert. Deze code meet onder andere acties die mensen vanaf verschillende apparaten uitvoeren op jouw website. Met deze informatie kun je effectievere Facebook-campagnes maken.
Succesvol adverteren kost tijd
Als je aan de slag gaat met adverteren op Facebook, moet je in je achterhoofd houden dat je daar tijd en onderzoek voor nodig hebt. Je moet je doelgroep specifiek maken, goede afbeeldingen verzamelen en uitvinden welke tekst het beste werkt voor jouw doelgroep en voor het doel van je advertentie. Er ‘zomaar’ iets opzetten en dan balen, omdat het niet werkt, is vaak een gevolg van te weinig kennis van de doelgroep en onvoldoende testen van welke advertenties aanspreken bij je doelgroep.
Een vak apart
Alle fouten, die jij ongetwijfeld gaat maken als je met Facebook adverteren aan de slag gaat, heb ik al een keer gemaakt. Ik wil je graag helpen om je campagne zo succesvol mogelijk op te zetten, zodat jij meer klanten krijgt en producten of diensten verkoopt. Regelmatig leer ik ondernemers hoe ze Facebook Adverteren succesvol kunnen inzetten. Heb jij daar ook oren naar? Neem dan contact met mij op. Dan kijken we samen hoe ik je het beste kan helpen.
P.s. Heb je mijn Facebook pagina al een like gegeven? Dat zou ik natuurlijk enorm leuk vinden:)