Hoe fanatiek ben jij met e-mailmarketing? Het is soms best lastig om precies de juiste toon te vinden, het goede aanbod op het juiste moment te maken en om jouw doelgroep aan te spreken. Zou het niet fantastisch zijn als er een geheim recept bestond voor e-mailmarketing? En beter nog; dat jij die formule zou kennen? Helaas, zo’n recept bestaat niet, maar haak nu niet gelijk af, want ik heb wél een checklist e-mailmarketing voor jou gemaakt. Want er zijn zéker een aantal punten waarmee jij jouw e-mailmarketing kunt optimaliseren!
Voordat je begint
Bij het opzetten van een e-mail kun je al een aantal dingen instellen. Deze punten lijken onbelangrijk, maar bepalen vaak of een e-mail geopend en gelezen wordt door de ontvanger. Wees dus zorgvuldig met het invullen van deze dingen:
Onderwerp
Houd het onderwerp van je e-mail kort en duidelijk. Zorg ervoor dat er iets in staat dat de aandacht trekt. Waar mogelijk plaats je de focustrefwoorden aan het begin van het onderwerp. Stel een vraag, verras je lezer!
Verzender
Dit bepaalt wat jouw lezer te zien krijgt als verzender. Vul hierbij je bedrijfsnaam en een korte beschrijving in, zodat voor je lezer gelijk duidelijk is waar de e-mail vandaan komt. Wil je het persoonlijk maken, plaats dan zowel je voornaam als je bedrijfsnaam als afzender.
Antwoordadres
Dit spreekt natuurlijk voor zich. Hier vul je het e-mailadres in waar een e-mail naartoe gaat wanneer iemand een antwoord stuurt. Dit is dus geen no-replay e-mailadres. Ook hier kun je een persoonlijk e-mailadres gebruiken in plaats van een wat meer afstandelijk info@ e-mailadres.
E-mailonderdelen
Om effectief te zijn, heeft je e-mail een aantal elementen nodig. Als al deze elementen verwerkt zijn in je e-mail heb je de grootste kans dat deze op alle manieren goed zichtbaar en leesbaar is.
Boventitel
Een kort zinnetje over het onderwerp van je e-mail. Dit zinnetje komt in de mobiele weergave direct onder het onderwerp te staan. Je ontvanger kan dan gelijk zien waar jouw e-mail over gaat.
Logo-gedeelte
Het bovenste gedeelte van je e-mail laat je logo zien, samen met je slogan of een korte beschrijving van je werkzaamheden. Dit is het gedeelte waarmee je herkenning kunt creëren.
Titel
Deze is extra belangrijk. Je titel moet aantrekkelijk genoeg zijn om verder te willen lezen. Zorg dus, net als bij je onderwerp, dat jouw titel de aandacht trekt.
Tussenkoppen
Jouw ontvanger begint niet gelijk te lezen, maar zal de e-mail eerst even door scrollen om te kijken of deze interessant is. Help haar daarbij door goede tussenkoppen te plaatsen. Op die manier wordt je tekst ‘scanbaar’ en is de kans groter dat jouw ontvanger je e-mail ook gaat lezen.
Beeldmateriaal
Het oog wil ook wat. Een e-mail met afbeeldingen komt heel anders over dan wanneer je alleen maar tekst gebruikt. Let er bij het plaatsen van afbeeldingen wel op dat de e-mail ook zonder plaatjes goed te lezen is. Sommige e-mailprogramma’s tonen standaard geen plaatjes, daar moet de lezer toestemming voor geven.
Tekst
Zorg ervoor dat je tekst goed leesbaar is. Gebruik niet te lange zinnen en knip langere stukken tekst op met tussenkoppen, opsommingen en afbeeldingen. De structuur, spelling en taal van je e-mail zijn net zo belangrijk als de inhoud ervan.
Social Media links
Geef jouw ontvanger de mogelijkheid jou te gaan volgen op Social Media. Dit doe je door links naar jouw profielen toe te voegen in je e-mail.
Handtekening
Sluit jouw e-mail altijd af met je naam, bedrijfsnaam en contactgegevens. Voeg ook altijd een actieknop toe, zodat jouw lezer weet wat ze moet doen.
Inhoud
Wat zet je nu precies in je e-mailmarketing? Let er vooral op dat de inhoud van je e-mail relevant is voor jouw lezer. Vraag jezelf af: Wat heb ik mijn ontvanger te bieden aan kennis, zodat zij verder kan groeien? Dat zet je bovenin de e-mail! Zo simpel is het eigenlijk. In jouw e-mail kunnen de volgende dingen terugkomen:
- Blog
Schrijf je regelmatig blogs, stuur die dan ook naar je lijst! Deze tekst is er al, waarom zou je die niet nogmaals gebruiken om je lezers meerwaarde te geven?!
- Nieuws
Voeg 1 of 2 interessante nieuwtjes toe aan de e-mail, waarmee jij aan jouw ontvanger laat zien waar je mee bezig bent én extra waarde kunt bieden. Heb je bijvoorbeeld al eens eerder een blog geschreven dat te maken heeft met het onderwerp, voeg die dan toe. Ook als er ontwikkelingen zijn op jouw vakgebied, die voor je lezers interessant kan zijn, is het de moeite waard om die te melden.
- Aankondiging
Ben je bezig met iets leuks, spannends of interessants dat binnenkort beschikbaar komt voor jouw klanten? Denk bijvoorbeeld aan een Ebook, webinar of podcast. Vertel er alvast iets over in je e-mail! Maak je lezer nieuwsgierig, zodat ze de volgende keer gelijk jouw e-mail opent!
Niks vergeten?
Voordat je op verzenden klikt… Kijk even of je niets vergeten bent! Hiervoor gebruik je deze handige checklist e-mailmarketing:
0 Is je onderwerp interessant genoeg?
0 Heb je je boventitel ingevuld?
0 Begint jouw e-mail met een logo, slogan en/of korte omschrijving van je bedrijf?
0 Is je titel aantrekkelijk genoeg om verder te lezen?
0 Bevat jouw e-mail afbeeldingen die er aantrekkelijk uitzien?
0 Is je tekst ‘scanbaar’?
0 Heeft je e-mail een duidelijke actieknop?
0 Heb je Social Media links toegevoegd?
0 Staat onderin je e-mail jouw naam, bedrijfsnaam en contactinformatie?
0 Is je e-mail goed leesbaar?
0 Word je e-mail ook op mobiel goed weergegeven?
Nog steeds een uitdaging?
Zie je na het lezen van deze blog nog steeds als een berg op tegen het maken en versturen van e-mails en heeft de checklijst e-mailmarketing je niet voldoende geholpen? Denk dan eens na over het uitbesteden van jouw e-mailmarketing. Neem contact op voor de mogelijkheden.