Dit zou ook jouw top prioriteit horen te zijn

Je kent ze vast wel. De excuses waarom jij als ondernemer geen e-maillijst hoeft op te bouwen. Veel ondernemers hoor ik zeggen, dat ze geen tijd hebben en soms hoor ik het mijzelf ook zeggen hoor. Ook zien ze niet in waarom een e-maillijst zo belangrijk is voor jouw business. In deze blog ga ik je vertellen waarom je vandaag nog moet beginnen met het opbouwen van een e-maillijst en het versturen van nieuwsbrieven.

Zes maanden geleden had ik nog geen e-maillijst. Nul inschrijvers. Vanaf dag één is de groei van mijn e-maillijst een belangrijk doel geweest. Nu heb ik er honderden en mijn e-maillijst groeit nog dagelijks. Dus als jij wilt dat jouw bedrijf groeit, dan is het nu hoogste tijd om in actie te komen. Maak van het opbouwen van jouw e-maillijst jouw topprioriteit. En als ik dan moet kiezen, ik doe dat niet graag overigens, is het opbouwen van een e-maillijst zelfs belangrijker dan het opbouwen van fans en volgers op social media.

Ik zal je vertellen waarom.

  • E-mail heeft minder concurrenten dan social media

Nu denk je wellicht, hoezo minder concurrenten. Ik krijg juist heel veel nieuwsbrieven in mijn mailbox. Ja dat is misschien ook zo, maar denk nu even aan alle social media tijdlijnen die je dagelijks doorscrollt. Het is dus waarschijnlijker dat abonnees jouw mail openen dan jouw bericht in de tijdlijn voorbij zien komen en er vervolgens ook nog eens op doorklikken. Ik vind het persoonlijk makkelijker om een bericht op social media te laten voor wat het is, dan een mail in mijn mailbox te verplaatsen naar de prullenbak, zonder er überhaupt maar naar te kijken.

  • Met e-mail heb je meer ‘persoonlijk’ contact

Bedenk maar een hoe vaak jij je e-mail opent. Ik moet bekennen, dat ik het meerdere keren per dag doe. Ik hou ervan om snel antwoord te krijgen, dus ik probeer ook altijd zelf om snel te reageren op mails die ik ontvang.

Potentiële klanten hebben 7 tot 10 contactmomenten nodig, voordat ze besluiten om in zee te gaan met je. Dus zorg dat ze je leren kennen. Ben persoonlijk in jouw nieuwsbrieven.

Op social media ben je afhankelijk van het algoritme van het kanaal. Je weet dus helemaal niet zeker of jouw bericht wel aankomt bij jouw fans. Met een nieuwsbrief ben je dus veel zekerder dat jouw abonnee jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk lees. Natuurlijk moeten ze dan nog beslissen om jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk te openen, maar daarover later meer.

  • Je kunt een exclusiviteitsgevoel creëren

Wie wilt dat nu niet? Behoren bij het selecte groep en weten dat niet iedereen automatisch deel uitmaakt van die groep. Zo’n exclusief gevoel kun jij jouw abonnees geven door ze als eerste op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen. Door tips te geven in jouw nieuwsbrief die je niet op social media geeft. Wil je mijn online marketing tips ontvangen, dan moet je jezelf wel aanmelden, want die tips deel ik niet op social media.

  • Jij bepaalt met e-mailmarketing

 Dit is ook een belangrijke. Social media kanalen wijzigen hun voorwaarden en spelregels constant. Zoals Facebook zijn onlangs weer een wijziging aanbracht in het bereik van zakelijke berichten. Zij bepalen, niet jij. Met een e-mailadres ben jij degene die bepaalt. Jij hebt de controle en bepaalt op welke manier jij wilt communiceren met jouw abonnees.

  • Jouw e-maillijst bevat potentiële klanten, dus potentiële omzet

Mensen hebben zich met een reden ingeschreven op jouw e-maillijst. Ze hebben een actieve handeling uitgevoerd. Veel van mijn nieuwsbrieflezers hebben in het verleden een van mijn Ebooks aangevraagd op mijn website.

Door op regelmatige basis van je te laten horen, bouw je vertrouwen op en een top of mind positie. Je beseft het wellicht nog niet, maar de abonnees op jouw e-maillijst zijn potentiële klanten en dus potentiële omzet. Jouw inspanningen om jouw e-maillijst op te bouwen hebben dus effect op de groei van jouw business.

 

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.