Heb jij als ondernemer al een marketingplan? Ik vermoed dat er heel veel ondernemers zijn die de moeite (nog) niet genomen hebben om hun marketing in kaart te brengen. En dat terwijl je daar als bedrijf enorm van kunt profiteren. Ik schreef er eerder al een blog over: 3 redenen waarom iedereen een marketingplan nodig heeft.
Een marketingplan geeft je focus en laat je toekomstgericht denken. Je kunt daardoor gefundeerde beslissingen nemen en houd je je lange-termijndoelen in de gaten. Je hebt een goed overzicht over wat je wilt bereiken en wat je moet doen om daar te komen. Dat zijn voordelen waar ik jou als ondernemer van wil laten profiteren. Daarom deel ik in deze blog de 5 meest gemaakte fouten bij het schrijven van een marketingplan met jou. Dan hoef je die fouten alvast niet meer te maken!
-
Je begint er niet aan
Een marketingplan schrijven kost tijd en is ingewikkeld, dus begin je er maar gewoon niet aan. Je blijft doorgaan zoals je het nu doet en hoopt dat 2018 een beter jaar wordt dan 2017. Eigenlijk blijf je dan dus varen zonder kompas. Hoe weet je dan of je op koers bent en blijft?
-
Je marketingplan is te theoretisch
Als je het toch aandurft om een marketingcommunicatieplan te schrijven, dan is het goed om er waakzaam op te zijn dat je niet te theoretisch blijft werken. Als je dat doet, wordt het zo’n papieren tijger, die vervolgens ergens in een mapje op je harde schijf staat en nooit meer geopend wordt. Eeuwig zonde van je tijd en energie. Het moet een dynamisch document zijn, waar je gedurende het jaar concrete informatie uit moet kunnen halen. Daarom is het goed om een aantal zaken goed in kaart te brengen.
Een goed marketingcommunicatieplan bevat de volgende onderdelen:
- Strategische elementen zoals je lange termijn doelstellingen
- Tactische elementen, waarin je inzichtelijk maakt hoe je die lange termijn doelstelling gaat realiseren
- Uitvoerende marketing elementen, welke acties nodig zijn om de (sub)doelen te halen.
Mis je één van deze onderdelen, dan is je marketingplan te beperkt. Je doet er goed aan om je plan uit te breiden. Maak het echter niet te lang, want het moet ook overzichtelijk blijven.
-
Je marketingplan is geschreven vanuit jouw oogpunt
Een goed marketingplan is altijd geschreven vanuit het oogpunt van de klant. Als je alleen schrijft vanuit het standpunt van je bedrijf, is je marketingplan niet compleet. Je schrijft dan te weinig marktgericht. Ook houd je, wanneer jij vanuit jouw eigen oogpunt schrijft, geen rekening met je doelgroep. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen besluiten om alleen nog maar op Instagram te adverteren, omdat jij dat een fantastisch platform vindt, terwijl jouw doelgroep 50+ is. Dat is niet gedacht vanuit jouw klant, maar vanuit jouzelf. Het zal je bedrijf weinig goed doen, vermoed ik.
-
Je marketingplan is niet up-to-date
Je schrijft een marketingplan in de regel voor het komende werkjaar. Een kortere periode is niet zinvol en langer eigenlijk ook niet. Tijdens het jaar verandert er vaak veel in je werkwijze. Er komen nieuwe Social Media platforms bij waar jouw doelgroep actief op wordt. Er vallen ook platforms en andere media weg. Misschien ga je wel een aantal taken uitbesteden. Allemaal factoren waar je rekening mee moet houden. Houd je dit niet bij in je marketingplan, dan is het al snel achterhaald. Je marketingplan zou moeten werken als een soort draaiboek dat je constant gebruikt en aanpast wanneer dat nodig is.
-
Je gebruikt je marketingplan niet
Heb je een marketingplan geschreven en ligt het op een plank? Dan heb je waarschijnlijk 1 of meerdere van bovenstaande punten niet goed aangepakt. Je plan is te dik, te theoretisch of niet vanuit het juiste oogpunt geschreven. Dat je er moeite in gestoken hebt en het vervolgens niet gebruikt is toch zonde van je tijd?
Ga niet zonder marketingplan het nieuwe jaar in
Schrijf dat marketingplan! Dat is het beste advies wat ik je kan geven. Ik heb voordat ik gestart ben als ondernemer een plan opgesteld en dat heeft enorm veel vruchten afgeworpen. Het gaat je helpen om te groeien met jouw bedrijf en om jouw doelgroep beter te bereiken en bedienen. Weet je niet waar je moet beginnen? Ik ben Online Marketing Expert voor ambitieuze groei ondernemers. Heb jij stevige groei ambities, maar ontbreekt het je aan tijd en kennis om de online kansen te pakken in de markt? Laten we dan kennismaken. Ik help je graag.