Je marketingplan uitvoeren. 9 tips van planning tot actie

Heb jij een marketingplan gemaakt voor 2017? Ja? Heel goed! Maar nu de hamvraag: Nu je terugkijkt, hoeveel van jouw plan heb je ook daadwerkelijk uitgevoerd?

Viel het tegen? Wees gerust, je bent niet de enige met dit probleem. Dat is vaak het probleem met planningen. Zodra het even druk wordt, gaat de marketing op een lager pitje en laat je steken vallen. De focus komt niet meer te liggen op je marketing. Dat is logisch, want je hebt het druk. Maar wat gebeurt er nu als die enorme klus waarmee je nu zo druk bent, klaar is? Juist. Daarom heb ik in deze blog een aantal tips voor je die je kunnen helpen om je planning ook uit te voeren! Daarmee wordt 2018 nu al een beter jaar en hij is nog niet eens begonnen. Dikke winst dus!

  1. Bedenk je ultieme doel

Deze eerste tip is gelijk de leukste en de meest spannende! Ga gewoon eens achterover zitten, doe je ogen dicht en bedenk wat je écht zou willen bereiken in 2018. Wat is je ultieme droom voor 2018? Wat zou jij nu echt gaaf vinden om te bereiken? Heb je het in je hoofd? Mooi. Pak dan nu pen en papier, een laptop of je telefoon en schrijf het op. Klinkt dat raar? Doe het maar eens. Door je ultieme droom op te schrijven, maak je het concreet. Je maakt van je droom een doel waar jij naartoe kunt werken.

  1. Houd je maandelijkse doelen scherp

In een marketingplan staan meestal een aantal grote events of lanceringen die in het komende jaar gaan gebeuren. Het is makkelijk om daar al je marketing op te focussen. Maar wat nu als je in april een event hebt en in oktober een nieuwe dienst lanceert? Wat heb je dan tussendoor te melden?

Daar komt je ultieme doel weer om de hoek kijken. Kun je daaruit 12 maandelijkse doelen halen, waarmee je geleidelijk bouwt aan jouw ultieme doel voor 2018? En hoe passen die events en lanceringen daartussen? Maak daar voor jezelf een overzicht van.

Door jezelf maandelijks een doel te stellen, – bijvoorbeeld: ‘Ik wil aan het einde van de maand 100 inschrijvers erbij in mijn e-maillijst’ – creëer je een helder plaatje. Vanuit dat plaatje kun je gaan werken, zonder dat je in januari al over dat event hoeft te gaan kletsen. Dat houdt het voor je lezer ook interessant.

  1. Maak een actielijst

Voor elk maandelijkse doel maak je een actielijst. Wat is er nodig om dat doel te halen? Als we het voorbeeld uit punt 1 er weer bij halen: 100 inschrijvers op je e-maillijst. Welke acties moet je daarvoor doen? Misschien moet je naar je website kijken en daar een extra inschrijf-knop toevoegen. Of een aantal prikkelende blogposts schrijven met daarin de uitnodiging om in te schrijven. Of je maakt een mooie, nieuwe weggever.

  1. Plan de acties in

Dat klinkt logisch, maar als je naar je eigen agenda kijkt, hoe gedetailleerd staat die in jouw agenda beschreven? Waarschijnlijk heb je wel tijd ingeruimd voor het doen van je marketing, maar moet je telkens weer teruggrijpen naar je marketingplan om te zien wat je eigenlijk precies moet doen. Dat kost iedere keer weer tijd. Bovendien wordt het een megagroot ‘ding’ waardoor je het liever voor je uit blijft schuiven. Door de taken uit punt 2 specifiek in je agenda te zetten, maak je het overzichtelijk en behapbaar. De kans dat je zo’n actie dan wél gaat uitvoeren, is een stuk groter.

  1. Zet reminders

Vooral als het druk is, schiet de marketing er nog weleens bij in. Naast het maken van een overzicht in je agenda, zijn er nog andere hulpmiddelen, die je kunnen helpen om er toch aandacht aan te besteden. Misschien helpt het jou om in je telefoon reminders te zetten voor de belangrijkste taken die je voor je marketing moet uitvoeren. Ook kan het helpen om je maandelijkse doelen overzichtelijk op 1 vel papier te zetten en naast je computer op te hangen.

  1. Kies een vast moment

Als ondernemer is geen week hetzelfde. Dat weet ik ook wel. Door jouw marketing in te plannen op een vast moment in de week, bijvoorbeeld donderdagochtend, maak je het jezelf makkelijker om dat moment ook echt vrij te houden. Zet het in je agenda! Je hebt dan gewoon een afspraak. Met jezelf, weliswaar, maar dat is net zo belangrijk of wellicht nog wel belangrijker dan dat telefoontje met je klant. Het geeft je rust en duidelijkheid.

  1. Opnieuw plannen en uitvoeren

Het gaat ongetwijfeld voorkomen dat jouw planning in de soep loopt. Als je een taak niet gedaan hebt in de week waarin je deze had ingepland, laat het dan niet verder rommelen. Plan deze taak de komende week weer in en ga deze ook uitvoeren. Daarin moet je een beetje streng zijn voor jezelf. Dat heeft een reden. Als je 1 taak mist, is dat nog niet zo erg. Maar worden het er 2, of 3, of meer, dan wordt het alsnog onoverzichtelijk en is het makkelijker om ermee te stoppen. In loondienst zou je ook aangesproken worden als je een aantal taken zou laten versloffen. Dus voer dat pittige gesprek dus ook met jezelf nu je ondernemer bent.

  1. Monitor je resultaten

Hoe weet je nu of jouw inspanningen wel effect hebben? Dit kun je alleen weten als je de resultaten van jouw marketing in de gaten blijft houden. Zorg ervoor dat je doelen meetbaar zijn, zodat je ook echt kunt zien welk effect jouw marketing heeft. Je kunt hiervoor gebruikmaken van de statistieken van Facebook, je e-mailresponder en alle andere tools die je gebruikt. Plan hiervoor maandelijks een moment in.

  1. Boost je marketing

Zakt de moed je in de schoenen bij het lezen van deze blog? Vind jij het moeilijk om je marketing te plannen? Heb je een stok achter de deur nodig? Of heb je juist moeite om het allemaal technisch in te richten? Neem dan contact met mij op.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.