Je prijs verhogen [2] Met de ‘prijs checklist’ lukt het je wel!

Het verhogen van de prijs van jouw product of dienst is voor veel ondernemers een lastig proces. Onzekerheid is daarbij een factor die vaak meespeelt. In mijn vorige blog, Je prijs verhogen [1] Wat houdt je tegen? heb je daar meer over kunnen lezen. In deze blog lees je meer over de redenen waarom je juist wel je prijs moet verhogen. Ook krijg je van mij een handige prijs checklist die je kunt gebruiken om je prijzen gestructureerd te verhogen. Laten we maar direct beginnen!

De waarde van je product zien

In de vorige blog kwam het ook al even naar voren: als ondernemer is het heel lastig om de waarde van je product of dienst te blijven zien. Daarvoor moet je eigenlijk in de huid van jouw klant kruipen en ervaren hoe fijn het is om bij een lastig probleem geholpen te worden. Jij bent degene die jouw klant helpt bij iets dat ze zelf niet kunnen. Vergeet dat niet. Zie de waarde van jouw product dus niet zwart/wit (aantal uren x uurtarief), maar bepaal de prijs op basis van de waarde van je product voor de klant. Dat is een compleet andere benadering. Dat maakt jou niet hebzuchtig, maar iemand die de waarde achter haar eigen product ziet en daarvoor staat!

Durven en ervaren

Het verhogen van je prijs is misschien eng, maar het is het waard! Een mooi voorbeeld daarvan is het verhaal van een klant die ik een tijdje geleden mocht coachen. Zij had een trainingsprogramma ontwikkeld waarmee ze klanten in 2 dagen hielp met het efficiënt indelen van hun kantoor én hun werkproces. Ze vroeg voor deze 2-daagse training €150,- per persoon. De training zat volgeboekt. Hoera! Klant in feeststemming, totdat ze de training daadwerkelijk aan het geven was.

Het programma dat ze bood was ontzettend waardevol voor haar klanten. Na het volgen van die training waren zij in staat om hun werkproces zodanig te stroomlijnen dat ze veel efficiënter konden werken. Toch kreeg ze niet de gedreven, enthousiaste deelnemers waar ze op gehoopt had. Deze deelnemers implementeerden het geleerde helaas niet. Door de prijs zo laag te maken, had ze onbedoeld de verkeerde doelgroep aangesproken.

In overleg met mij heeft deze klant haar prijs verdubbeld. Dat vond ze heel spannend, ze had er echt buikpijn van! In haar overtuiging zou deze prijs ervoor zorgen dat ze geen deelnemers kreeg. Toch heeft ze het aangedurfd en tot haar verbazing zat de training ook dit keer weer volgeboekt. Met wél de ideale deelnemers waar ze zo op gehoopt had. Nu had ze mensen die in de praktijk wel aan de slag gingen met het trainingsmateriaal. Klant blij, ik blij!

Prijs checklist

Durf je het aan? Dat is super. Ik ben trots op je! Dan heb je vast iets aan deze handige prijs checklist:

Nieuwe prijs bepalen:

  • Input klanten
    Uit de resultaten van het interview, tafelgesprek, survey of vragen op Social Media (zie de vorige blog) kun je een goede inschatting maken van hoe hoog je prijs moet zijn.
  • Externe kosten
    Vergeet bij het bepalen van je prijs niet de externe kosten mee te nemen. Denk bijvoorbeeld aan verzendkosten, huur van een trainingslocatie, lunch voor je deelnemers, etc.
  • Marge

Bouw voor jezelf een ruime veiligheidsmarge in. Ook als bijvoorbeeld een training niet helemaal wordt volgeboekt, moet je de kosten voor een trainingslocatie makkelijk kunnen dragen.

Prijsverhoging doorvoeren:

  • De kalender is niet heilig
    Denk jij dat je alleen op 1 januari je prijzen maar ‘mag’ aanpassen? Dat is helemaal niet nodig. Dat kan ook prima halverwege het jaar! Bijvoorbeeld als jij een cursus hebt gedaan of een training waarmee je jouw vaardigheden hebt aangescherpt. Jouw toegevoegde waarde is dan toegenomen en dat mag te zien zijn in jouw prijs.
  • Faseren
    Als je prijs erg laag is en je komt tot de conclusie dat er veel bovenop moet, kun je ervoor kiezen om dit in stapjes te doen. Door de prijsverhoging geleidelijk te doen, houd je vaste klanten tevreden en doe je toch jezelf niet tekort.
  • Sta stevig
    Zorg dat je achter je keuze staat. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden tegenover je klanten. Dat doet de supermarkt ook niet als ze hun prijzen verhogen!

Je prijzen verhogen is een van de mogelijkheden om je groei ambities te realiseren. Benieuwd naar de andere mogelijkheden? Neem dan contact met mij op.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.