E-mailmarketing is één van de methodes die ik gebruik om mijn klantenkring uit te breiden én contact te houden met mijn bestaande klanten. Ik heb gemerkt dat je nieuwsbrief een krachtig middel is om je marketing mee aan te vullen en raad het daarom ook aan al mijn klanten aan. Toch merk ik in de praktijk dat er nog veel vragen zijn over e-mailmarketing. Bijvoorbeeld over hoe je nu nieuwe inschrijvingen krijgt op je e-maillijst. Een aantal weken geleden schreef ik daarover al deze blog: Een e-maillijst, hoe bouw je die nu op? In deze blog geef ik antwoord op 3 andere brandende vragen over e-mailmarketing.
Zitten mijn klanten hier wel op te wachten?
Heb jij deze vraag weleens aan jezelf gesteld? Geloof me, je bent niet de enige. ‘Wat ik doe is toch helemaal niet interessant?’ ‘Ik heb toch helemaal niks leuks te melden?’ of ‘Ik doe eigenlijk elke week hetzelfde werk, is dat wel interessant genoeg?’ zijn varianten op diezelfde vraag. Veel van mijn klanten twijfelen over de waarde van een nieuwsbrief.
Die twijfel is begrijpelijk, maar niet nodig! Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden om je nieuwsbrief interessant te maken voor degenen die hem ontvangen:
Ken je doelgroep
Als jij gehoorapparaten verkoopt, is het vrij duidelijk dat je niet moet aankomen met hippe praatjes. Maar als je klantenkring veel breder is, wordt het lastiger om je doelgroep rechtstreeks aan te spreken. Ervoor zorgen dat jij jouw doelgroep helder voor ogen hebt, helpt daarbij.
Geen borstklopperij
Stuur jij regelmatig een nieuwsbrief met opgeleverde projecten waar je trots op bent? Dit kan waardevol zijn om twijfelende potentiële klanten over de streep te trekken. Houd wel altijd in de gaten of het geen borstklopperij wordt. Blijf bescheiden.
Denk vanuit de klant
Weet jij wat er bij jouw klant speelt? Waar hij mee worstelt en waar hij tegenaan loopt? Speel daar dan op in bij het versturen van je nieuwsbrief. Houd bijvoorbeeld eens bij wat klanten tegen je zeggen, schrijf de thema’s op een post-it en bewaar deze. Zo weet je zeker dat je toegevoegde waarde levert.
Hoe vaak moet ik een nieuwsbrief versturen?
Veel bedrijven versturen alleen een nieuwsbrief als ze iets groots te melden hebben. Als ze gaan verhuizen, een heel groot project succesvol hebben afgerond of als ze een wisseling hebben in medewerkers.
Om bij jouw klanten in het vizier te blijven – zodat ze aan jou denken op het moment dat ze iemand nodig hebben die in jouw vakgebied zit – is het versturen van dit soort incidentele nieuwsbrieven niet genoeg. Je zult dan vaker in de e-mailbox moeten verschijnen dan een paar keer per jaar. Hoe vaak? Dat ligt een beetje aan de aard van je werkzaamheden.
Ja, dat klinkt lekker vaag, Marieke! Goed, om iets concreter te zijn: Regelmaat is de sleutel bij het versturen van nieuwsbrieven. Ik stuur mijn nieuwsbrief een keer in de twee weken. Doe wat bij je past, maar hou wel de structuur aan. Het staat niet professioneel als een lezer 2 nieuwsbrieven ontvangt en vervolgens weer maanden niet.
Wat zet ik in mijn nieuwsbrief?
Deze vraag krijg ik vaak en zal waarschijnlijk bij jou ook herkenning oproepen. Wat moet ik dan schrijven? Is het wel interessant genoeg? Neem dan eens contact met mij op, zodat we samen een goede e-mailmarketingstrategie bepalen, die aansluit bij de doelen die je hebt met je bedrijf.