Heb jij weleens een dag gehad waarop je in de wolken liep omdat er zoveel leuke reacties kwamen op een Social Media bericht? Dat je eindelijk het gevoel had dat jouw vindbaarheid in de lift zat en al het werk dat jij in jouw Social Media profielen gestopt had, eindelijk effect leken te hebben?
En dat je er dan vervolgens achter komt dat er nog steeds geen geld in het laatje komt en niemand je product of dienst koopt? Dat je jezelf de vraag stelt: ‘Is er überhaupt iemand geïnteresseerd in wat ik te vertellen of verkopen heb?’ en vervolgens: ‘Waar doe ik het eigenlijk allemaal voor?’
De volgende stap is een reep chocolade uit de kast pakken en op de bank kruipen met een fleecedekentje en Netflix.
Herkenbaar?
Wees eens eerlijk? Geef het maar gewoon toe.
Ik weet hoe jij je voelt, want ik heb hetzelfde meegemaakt. En het is frustrerend en demotiverend.
Dus wat gaan we eraan doen? Hoe zorg je ervoor dat mensen naar je gaan luisteren en je producten of diensten gaan afnemen? Simpel! Je begint bij het identificeren van je perfecte klant. Wie wil je nu eigenlijk bereiken?
Wat is een perfecte klant?
Jouw perfecte klant is iemand die zich zo aangesproken voelt door jouw merk, producten en diensten dat hij of zij daar zonder moeite en zeuren geld voor betaalt. Zodra jij jouw perfecte klant voor ogen hebt, wordt al het andere makkelijker. Je kunt haar (of hem, maar vanaf nu geef ik voorbeelden in een vrouwelijke vorm) rechtstreeks aanspreken in een taal waarbij zij zich prettig voelt. Zodra ze zich aangesproken voelt, kun je haar stapje voor stapje richting een aankoop sturen, totdat ze een blije, betalende én blijvende klant is geworden!
Hoe vind je jouw perfecte klant?
Het uitdenken van je perfecte klant wordt vaak overgeslagen. Veel mensen gaan gelijk aan de slag met content maken. Dat is zonde van jouw tijd, want als je niet weet voor wie je schrijft, moet je iedereen aanspreken en dat lukt je niet. Heb jij je perfecte klant nog niet voor ogen? Dan is het hoog tijd om hiermee aan de slag te gaan.
Stel vragen
Het stellen van vragen helpt jou om je perfecte klant vorm te geven. Denk aan vragen als:
– Wat zijn de demografische gegevens van je perfecte klant? (leeftijd, locatie, opleiding, woonsituatie, enz.)
– Welke persoonlijkheid heeft je perfecte klant?
– Wat vindt zij belangrijk?
– Welke producten koopt zij? (denk breed, van tijdschriften tot voedsel, van kleding tot woonaccessoires)
– Met welke emoties heeft jouw perfecte klant iedere dag te maken?
Blijf dit soort vragen stellen totdat je je perfecte klant helemaal kent. Geef haar een naam en uiterlijk, als dat je helpt.
Bepaal je boodschap
Op basis van het profiel dat je van je perfecte klant hebt gemaakt, kun je nu gaan bedenken op welke manier je haar het beste kunt aanspreken. Ook voor het bepalen van je boodschap moet je vragen stellen, maar dan vanuit jezelf gezien:
– Wat wil ik dat mijn klant weet van mijn bedrijf?
– Met welke problemen of uitdagingen kan ik mijn perfecte klant helpen?
– Wat is mijn bedrijfsidentiteit?
– Welk gevoel wil ik mijn perfecte klant geven?
Onderzoek
Heb je weleens gekeken waar jouw collega-ondernemers actief zijn? Welke Social Media platforms gebruiken zij? Hoe actief zijn ze erop? Hebben ze veel interactie? Is dit laatste het geval, dan is de kans groot dat jouw ideale klant op diezelfde Social Media platforms actief is en jij haar daar dus kunt ontmoeten.
Een andere manier om verder onderzoek te doen naar jouw ideale klant is door te kijken naar je bestaande klanten. Daar zitten ongetwijfeld een aantal mensen tussen waarmee jij een ‘klik’ hebt. Stuur hen eens een mail met een aantal vragen over hun Social Media gewoonten. Je zult verbaasd staan wat je daaruit kunt leren.
Wees sociaal
Nu je weet wie jouw ideale klant is en wat zij interessant vindt, kun jij haar rechtstreeks gaan aanspreken op de Social Media platforms waarop zij zich thuis voelt. Tijd om aan de slag te gaan dus! Het heet niet voor niets ‘Social Media’, laat je horen!
Wil je wel aan de slag maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op. Ik help jou graag op weg.