Op Social Media geldt steeds meer ‘het recht van de sterkste’. Of eigenlijk, de meest opvallende. Want onze tijdlijnen staan vol met allerlei moois dat onze aandacht trekt. Het is voor jou als ondernemer een hele toer om overeind te blijven tussen alle andere berichten. Want hoe doe je dat nu? Ontbreekt het jou weleens aan inspiratie voor berichten op Social Media? Dan is deze blog speciaal voor jou. In deze blog staan namelijk een aantal voorbeelden van goede Social Media berichten en tips waar jij jouw voordeel mee kunt doen!
Tip 1: Gebruik opvallend beeldmateriaal
Foto’s, al dan niet bewerkt, vormen nog steeds het grootste deel van de content op Social Media. Door een duidelijke stijl te kiezen (denk aan kleurgebruik, thema’s, een element dat steeds terugkomt) gaan mensen jouw berichten herkennen. Beeldmateriaal is nog altijd de beste manier om op te vallen
Heineken
Al een wat ouder bericht, maar wel eentje met de nodige diepgang ;). Wat Heineken heel goed doet is opvallend beeldmateriaal gebruiken, in combinatie met een hele korte tekst. Dat maakt deze Facebookpost ijzersterk.
X-box
Het beeldmateriaal dat X-box gebruikt op Social Media valt vooral op doordat ze overal de vorm van de controller in gebruiken. Ook dat is een manier van opvallen, maar bekeken vanuit het product zelf.
Coolblue
Je moet even twee keer kijken voordat je deze foto snapt, omdat het om een absurde situatie gaat. En zoals je ziet, levert dat leuke reacties op. Want mensen worden nog steeds graag verrast op Social Media.
Starbucks
Deze post van Starbucks op Instagram heeft iets inspirerends over zich. Het speelt in op het gevoel en/of idee dat je van koffie goede ideeën krijgt. Het spreekt tot de verbeelding.
Tip 2: Maak gebruik van actuele gebeurtenissen
Magnum
Deze post werd op Facebook gepubliceerd tijdens Halloween. Heel erg actueel dus. En op het eerste gezicht lijkt er niets raars aan deze foto, maar als je iets beter kijkt, zit er weldegelijk een Halloween-tintje aan. Mooi gedaan!
Chocomel
Ook hier weer een prachtig voorbeeld van een actuele Facebookpost. Chocomel introduceerde hiermee de Chocomel-letters, die handig inspelen op Sinterklaas.
WNF
Deze post op Facebook komt van het Wereld Natuur Fonds. Door de wereldbol te vermommen als kerstbal, in combinatie met het woord ‘breekbaar’, brengen zij een krachtige boodschap over die tijdens de kerstdagen – wanneer we allemaal iets sentimenteler zijn – heel goed overkomt.
Tip 3: Wees behulpzaam
Door een stukje van jouw kennis te delen zonder daarvoor iets terug te vragen, creëer je vertrouwen en ‘goodwill’ onder je volgers. Wees daarom niet bang om af en toe gewoon eens een tip te plaatsen. Houd je kennis niet voor jezelf, maar deel die. Je krijgt er veel interactie voor terug!
Coolblue
Deze post van Coolblue geeft een handige tip voor mensen die veel met Google Chrome werken. Dat heeft in eerste instantie niet zoveel met elkaar te maken en dat is juist wat deze post zo tof maakt. Coolblue geeft gewoon een tip. Verder niks. Geen verkooppraatje, geen aanbieding.
Tip 4: Stel vragen
Het stellen van vragen is een prachtige manier om interactie uit te lokken op Social Media. Ik schreef er eerder al eens een heel blog over: 50 vragen voor meer Facebook interactie. Wat belangrijk is om in de gaten te houden bij het stellen van vragen: Maak het de kijker niet al te moeilijk om te antwoorden.
Honeymoon Shop
Deze post schreeuwt om interactie. Het is namelijk een hele simpele vraag: Welke vind je mooier? Door A, B en C te gebruiken in de afbeelding, maakt Honeymoon Shop het heel makkelijk om deze vraag te beantwoorden.
Praxis
Ook hier een meerkeuzevraag, maar dan wel met een ‘open einde’, waardoor de interactie iets meer opengelegd wordt. De voorbeelden die gegeven worden, spreken wél tot de verbeelding!
Hopelijk heb ik je geïnspireerd met bovenstaande voorbeelden? Daar ben ik blij om. Wil je nu zelf ook aan de slag, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen en heb je er al helemaal geen tijd voor om dat zelf te doen. Neem dan contact met mij op. Ik ondersteun ambitieuze groei ondernemers met daadkrachtige online marketing.