Een visuele marketing stijl, heb jij er al over nagedacht?

Beeldgebruik wordt online steeds belangrijker. Het bereik van bijvoorbeeld een Facebookbericht zonder afbeelding is vele malen minder dan dat van een bericht met een foto of plaatje. Er wordt dus ook steeds vaker gebruik van gemaakt. Stel je voor dat je een prachtig blog geschreven hebt over iets dat ‘hot’ is in jouw vakgebied en je wilt hierover een bericht met afbeelding plaatsen. Hoe zorg jij er nu voor dat juist jouw bericht – waarmee jij je bezoekers naar je website wilt halen – gezien wordt tussen al die anderen? Dit doe je door een duidelijke stijl te ontwikkelen én gebruiken. Zo zorg je voor herkenbaarheid en onderscheid jij je van je concurrentie.

Waarom ontwikkel je een stijl?

Zoals ik net al zei is een visuele marketingstijl belangrijk voor je herkenbaarheid en om onderscheid te creëren. Maar dat is niet de enige reden waarom je een stijl ontwikkelt! Jij maakt het jezelf namelijk ook een stuk gemakkelijker om jouw marketing uit te voeren. Je hoeft niet steeds na te denken over hoe een afbeelding eruit moet komen te zien. Dat heb je al bepaald. Je hoeft daarna alleen maar in te vullen. Dat kost je nu even tijd, maar levert op de langere termijn alleen maar tijd op.

Waar moet je op letten?

Rechtenvrije foto’s

Allereerst is het belangrijk om te bepalen of je gebruik wilt maken van fotomateriaal of dat je bijvoorbeeld alleen met een bepaalde kleur gaat werken. Gebruik je foto’s, zorg er dan voor dat ze rechtenvrij zijn. Goede, volledig rechtenvrije foto’s kun je bijvoorbeeld vinden op PicJumbo.com of Gratisography.com.

Laat zien wie je bent

Zet in de afbeeldingen die je verspreid op Social Media altijd je logo of website. Daarmee creëer je herkenning en bevestiging. Je bezoekers zien in 1 oogopslag dat ze op de juiste website terechtgekomen zijn doordat ze jouw logo daar terugzien.

Saai

Of je nu gebruik maakt van fotomateriaal of niet, pas ervoor op dat je jouw stijl niet te ‘strak’ in de hand houdt. Allemaal dezelfde afbeeldingen op je tijdlijn is niet fraai. Daarom is het goed om 2 of 3 variaties te maken en die door elkaar te gebruiken. Heb je bijvoorbeeld altijd een titel en een afbeelding op een effen gekleurde achtergrond, wissel dan eens de plaats van de afbeelding van links naar rechts of van boven naar beneden. Of wissel de kleur van de achtergrond.

Beeldformaten

Al eerder – in dit blog – schreef ik over de kracht die Social Media voor je bedrijf kan hebben als je er met structuur en regelmaat berichten op plaatst. Voor elk Social Media platform is er weer een andere optimale maat die je aan zou moeten houden voor je afbeelding. Als jij je hieraan houdt, wordt jouw afbeelding het snelst geladen en het beste getoond onder alle omstandigheden. Deze formaten veranderen regelmatig, dus houd goed in de gaten of jouw afbeeldingen nog goed worden weergegeven. Ben je bang dat je dat vergeet? Zet dan eens in de drie maanden een herinnering in je agenda. Dan hoef je er de rest van de tijd niet over na te denken.

Ongeschreven regels

Voor elk Social Media platform gelden weer anderen – vaak ongeschreven – regels wat betreft het plaatsen van afbeeldingen. Zo is Pinterest bijvoorbeeld heel beeldgericht en vallen rechtopstaande afbeeldingen beter op dan liggende. Op Facebook doen afbeeldingen die rood of oranje bevatten het beter dan afbeeldingen zonder die kleuren. Op Instagram kun je het beste een foto plaatsen waarvan het onderwerp maximaal 2/3 van de foto beslaat.

De beste manier om vertrouwd te raken met een social media platform is door het gewoon te doen. Dus wacht niet langer, maar ga aan de slag! Kun jij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact op, dan kijken we er samen naar.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.