Ook tijd besparen op jouw marketing?

Herken je dat ook? Je hebt een soort van planning gemaakt voor de dag en je hebt je ook echt voorgenomen om je daar deze keer eens echt aan te houden. Het komt namelijk al zo vaak voor dat je aan het eind van de dag of week, toch niet gedaan hebt, wat je had gepland.

Natuurlijk heb je geen duimen lopen draaien, want dat kunnen ondernemers helemaal niet:), maar er staat ook nog geen vinkje achter hetgeen je van plan was om te gaan doen. En dat voelt niet echt lekker toch? Marketing belandt vaak ergens onderaan het lijstje en dat is ontzettend jammer. Dat vinkje blijft dus ook uit.

Marketing zorgt voor jouw zichtbaarheid, je naamsbekendheid en voor nieuwe klanten. En ja, daar heb je een lange adem voor nodig. Dat klopt. Maar een ding is zeker, door marketing onderaan het lijstje te laten staan, komen die klanten zeker niet.

Ondernemers vertellen mij vaak, ik ben zoveel tijd kwijt aan marketing. Als ik dan vraag waar de meeste tijd in zit, dan is dat vaak het verzinnen van content, de juiste tone of voice en uitvogelen hoe programma’s werken.

Met deze tijdbesparende tips breng je meer structuur aan in je Social Media, zodat je het vol kunt houden en waardoor je geen uren bezig bent met marketing. Aangezien jouw tijd kostbaar is, gaan we snel aan de slag. Ik ga je helpen met een structuur voor jouw marketing.

Dag 1:
Plan voor elke werkdag 15 minuten in om aan je marketing te werken. Doe dat niet aan het einde van de dag, want dan is er altijd weer wel iets dat af moet. Begin er mee bijvoorbeeld, of doe het net na de lunch. Zo dat was een makkie toch?

Dag 2:
Maak een lijst aan met mogelijke onderwerpen voor berichten. Een lijst die je op je startpagina bewaart, zodat je hem snel kunt aanvullen als er weer een briljant idee oppopt.
Brainstorm erop los, niets is verkeerd. Kijk eens in een tijdschrift voor inspiratie, naar nieuwsberichten, stel Google alerts in, kijk wat je collega ondernemers doen, naar wat jouw klanten dagelijks bezig houdt, welke vragen worden nu vaak gesteld etc.

Dag 3:
Maak een schema, zodat je van tevoren weet wat voor soort bericht je gaat plaatsen op maandag, dinsdag en de rest van de week. Denk aan tips, quotes, video’s, meest gestelde vragen, nieuwsitems, product, wistjedatjes etc. Iedere dag een soort. Ik werk met een weekschema planner. Je kunt eventueel ook werken met een maandthema bijvoorbeeld, wat je vervolgens in die maand verder als rode draad in je berichten terug laat komen.

Dag 4:
Maak een basis voor je berichten. In Canva kun je heel eenvoudig een eigen stijl ontwerpen. Bekijk mijn korte video waarin ik je laat zien hoe jij dat ook kunt doen. Het voordeel van Canva is dat je gedeeltes van je eigen stijl kunt opslaan en later weer kunt gebruiken.

Dag 5:
Vandaag ga je op ‘leuke beelden jacht’. Het is namelijk veel efficiënter om meerdere beelden tegelijk te zoeken, dan elke dag eentje. Dus zoek bijvoorbeeld eens op Pixabay of Pexels voor leuke beelden. Die sla je op in een map. En zet een tijdklok, want voor je het weet ben je uren aan het surfen. Dat was namelijk een valkuil van mezelf in het begin:)

Dag 6:
Alle basisitems zijn nu aanwezig, dus vandaag gaan we aan de slag met het maken van een serie. Kies een van de berichtsoorten uit. Dus of de tips of de quotes of de video’s etc. Daarmee ga je vandaag voor een maand berichtjes maken. En dat gaat veel sneller dan elke dag een berichtje en nadenken over wat voor soort berichtje. We nemen de tips als voorbeeld.

Maak een document met alle tips die spontaan in je opkomen. Welke gebruik je in je dagelijks werk, wat hoor je jezelf vaak tegen klanten zeggen. Het zijn vaak de kleine dingen, waar je klant niet aan denkt, maar die wel enorm waardevol kunnen zijn. Schrijf ze allemaal op. Het wordt een dynamisch document, dus vul het lijstje gelijk aan als er iets te binnen schiet.

Dag 7:
Vandaag ga je het bericht helemaal afmaken. Dat wil zeggen, je gaat het sjabloon voor je tips in Canva gebruiken en de tips die je gisteren hebt gemaakt, ga je één voor één in het sjabloon zetten en opslaan. Super eenvoudig, want je hoeft alleen je tekst maar aan te passen en evt. als je dat wilt de foto op de achtergrond.

Als je daarmee klaar bent, hebt je dus voor een maand tipberichten gemaakt. Deze kun je vervolgens ook direct inplannen. Op Facebook kun je de berichten het beste direct op Facebook inplannen. Voor bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn kun je Hootsuite of Buffer gebruiken.

Vooruit werken is dus de truc, het werkt vele malen efficiënter, dan elke dag gaan zitten voor een berichtje op Social Media voor dezelfde dag.

Denk je nog steeds van jeminee wat een werk, denk dan eens na over het uitbesteden van je Social Media. Op die manier heb jij tijd voor werkzaamheden die echt jouw interesse hebben, omdat je sommige dingen niet meer hoeft te doen.

Ik adviseer en ondersteun diverse ondernemers met hun online marketing. Benieuwd hoe zij de samenwerking met mij ervaren? Lees dan vooral hun ervaringen op mijn website. Wil jij ook graag minder op je bordje? Neem dan vrijblijvend contact met mij op, dan kijken we samen wat ik voor jou kan betekenen.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.