Een dag heeft maar 24 uur, waarvan je – om gezond te blijven – óók nog eens zo’n 8 uur moet slapen. Dat geldt voor iedereen, ook voor jou als ondernemer. Want je hebt zoveel werk dat je aandacht trekt. Bovendien heb je een gezin, vrienden en hobby’s waaraan je ook tijd wilt besteden! Als het ondernemen je in het bloed zit, barst je ook nog eens van de ideeën om je bedrijf nog beter te maken en te laten groeien. Ideeën die in potentie fantastisch zijn en die roepen om een goede uitwerking, maar waar je gewoonweg geen tijd voor hebt.
Herken jij dit? Dan zit jij vast ook met het idee te spelen om een aantal zaken in je bedrijf uit te gaan besteden. Maar hoe pak je dat nu aan? Hoe maak je de keuze welk stukje van je werk je gaat uitbesteden? Hoe weet je of je de juiste persoon gevonden hebt? Daarover gaat deze blog.
Wat besteed je uit?
Uitbesteden is lastig als je gewend bent om alles zelf te doen. Je bedrijf is als het ware jouw ‘kindje’ en om daarvan iets uit te besteden… Voor veel ondernemers is dat een reden om het (nog) niet te doen. Maar zijn we dan wel eerlijk tegenover onszelf?
Door weloverwogen te kijken welke taken je eigenlijk allemaal doet en welke je zou kunnen uitbesteden, kun je ook een keuze maken. Vragen die je daarbij jezelf kunt stellen zijn:
- Wat vind ik vreselijk om te doen?
- Welke taak vind ik moeilijk en blijf ik uitstellen?
- Bij welke taak is per se mijn ervaring en inbreng nodig?
- Hoeveel tijd kosten ‘rand’-taken (denk aan administratie, marketing, inkoop, telefoongesprekken) eigenlijk?
- Wat zou ik kunnen doen met de uren die vrijkomen als ik iets uitbesteed?
- Waar ben ik heel goed in?
Geef je op deze vragen een eerlijk antwoord voor jezelf, dan krijg je al snel een overzicht van welke taken je zou kunnen uitbesteden. Voor de vraag over hoeveel tijd iets kost, kun je overwegen om (tijdelijk) je tijd bij te houden. Dit kan bijvoorbeeld met een app zoals Toggl of Harvest. Ik denk dat je best nog verrast kunt zijn over hoeveel tijd die rand-taken je nu eigenlijk kosten!
Aan wie ga je uitbesteden?
Ok, je hebt de knoop doorgehakt: Je gaat uitbesteden. Ik ben trots op je! Succesvolle ondernemers hebben 1 ding gemeen: Ze doen het niet alleen! 😉 Dan nu de volgende, belangrijke vraag: Aan wie?
Laten we als voorbeeld nemen dat jij je marketingtaken wilt uitbesteden. Je marketing is het ‘gezicht’ van jouw bedrijf, dus dat moet je uitbesteden aan iemand waarbij je een goed gevoel hebt. Hoe vind je zo iemand? Met deze checklist met zaken waaraan je moet denken, kom je een heel eind:
Wat voor type ben je zelf?
Begrijpen hoe je eigen persoonlijkheid in elkaar zit, maakt het makkelijker om iemand te zoeken waarmee je een goede klik hebt. Reageer je heel primair, dan heb je iemand nodig die daar tegen kan. Ben je een heel rustig persoon, dan is iemand die het hele kantoor door stuitert, misschien niet de juiste match voor je. Maar misschien ook wel!
Welk type mens zoek je?
Ben jij van nature rustig, maar krijg jij juist energie van iemand die heel enthousiast is? Dan zoek je een tegenpool. Word je daar helemaal gestoord van, dan zoek je juist iemand die hetzelfde in elkaar zit als jij.
Waar irriteer jij je snel aan?
Raak jij helemaal van de kook als iemand 10 minuten te laat is? Dat is iets om rekening mee te houden in het zoeken van iemand om taken bij uit te besteden. Wil jij graag dat mensen hun eigen marketing-expertise meebrengen en jou – waar nodig – durven corrigeren? Of irriteer je je daaraan?
Van welke dingen word jij blij?
Als jij jouw marketing gaat uitbesteden, is het fijn als degene die dat werk overneemt, (een deel van) jouw interesses deelt. Het hoeft heus geen perfecte match te zijn, maar zeker als die persoon bij jou op kantoor komt werken, is het fijn om naast werk ook andere dingen te kunnen delen.
Welk budget heb je beschikbaar?
Taken uitbesteden kost geld. Dat is iets dat vaststaat. Hoeveel geld? Dat is natuurlijk afhankelijk van de persoon die het werk gaat overnemen. Neem je een afstudeerder die je het vak verder bij jou mag leren, dan ben je minder budget kwijt dan als je direct een professional wilt, met ruimere ervaring.
Hoe gaat de communicatie verlopen?
Vooral belangrijk als degene aan wie je jouw marketing gaat uitbesteden, niet bij jou op kantoor komt zitten. Ga je alles per mail of telefoon doen, of richt je samen een ander communicatiemiddel, zoals Trello of Slack, in?
Dus? Uitbesteden of niet?
Als je met het idee speelt om taken uit te besteden, is het voor jou al duidelijk dat je niet alles alleen kunt blijven doen. Daar is gewoonweg niet genoeg tijd voor. Ik hoop je met deze blog geholpen te hebben om een beetje overzicht te krijgen van jouw mogelijkheden hierin. Lijkt het jou na het lezen van deze blog een goed idee om je marketing uit te besteden en ben jij een ambitieuze ondernemer met flinke groei ambities en wil je door middel van een online plan van aanpak echt jouw online plek claimen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op!