Ik hoop dat jullie het belang van e-mailmarketing inmiddels ook inzien na mijn eerdere blogs😊. Het is een krachtig middel om in contact te blijven met je doelgroep. Je kunt je kennis ermee delen en je lezers op die manier helpen om verder te komen met hun bedrijf. Want daar doe je het allemaal voor, natuurlijk. Voor je lezers. Toch komt het nog steeds vaak voor dat mensen zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrief. Hoe komt dit en hoe kun je het voorkomen? En wÃl je het eigenlijk wel voorkomen? Daarover gaat deze blog.
Te veel e-mails
Er bestaat geen magische formule om te berekenen hoeveel e-mails je naar jouw lijst kunt sturen zonder dat je uitschrijvingen krijgt. De enige manier om goed om te gaan met uitschrijvingen, is je statistieken goed in de gaten houden en respect te hebben voor andermans inbox. Dat betekent regelmaat in je nieuwsbrieven. Verstuur er niet de ene week 4 omdat je zoveel leuks te melden hebt, terwijl je de andere week niets van je laat horen. Hoeveel nieuwsbrieven je verstuurt is afhankelijk van jouw branche en van hoeveel jij te melden hebt. Eens in de week of twee weken is mooi om mee te beginnen. Probeer verschillende ritmes uit totdat je denkt dat je de juiste gevonden hebt.
Geen verwachtingen scheppen
Voordat iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, wil ze graag weten waar ze aan toe is. Vertel dus wat je van plan bent om te versturen en hoe vaak. Op die manier kan jouw lezer zelf bepalen of ze daar behoefte aan heeft. Zolang jij helder bent over de inhoud van je mailings, krijg je alleen relevante inschrijvers waar je een relatie mee kunt opbouwen.
Content is niet relevant voor de ontvanger
Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen zich uitschrijven, is dat de inhoud van de e-mails niet relevant is voor hen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je twee mailinglijsten met een verschillende doelgroep met elkaar combineert. Kijk hier dus mee uit.
Dat iemand zich om deze reden uitschrijft, is niet direct onwenselijk. Je wilt liever echt geïnteresseerde mensen in je lijst dan mensen voor wie jouw e-mails eigenlijk niet bedoeld zijn.
Je trekt de verkeerde doelgroep aan
Het je een opt-in op je website staan met een mooie weggever en komen daar veel inschrijvingen op van mensen die zich binnen een paar weken weer uitschrijven? Dan moet je gaan onderzoeken of jouw weggever wel gemaakt is voor de juiste doelgroep. Is dit namelijk niet zo, dan trek jij de verkeerde doelgroep naar jouw e-maillijst. De inschrijver wordt geïrriteerd door jouw e-mails omdat ze niet voor hem geschreven zijn. Het gevaar bestaat zelfs dat lezers jouw e-mails gaan rapporteren als spam. Dat wil jij te allen tijde voorkomen.
Te veel verkooppraatjes
Probeer niet te veel te verkopen in je e-mails. E-mailmarketing is niet in eerste instantie bedoeld als harde verkooptool, maar als informatieverstrekker. Natuurlijk mag je je diensten noemen, maar probeer hier een balans in te zoeken.
Geen toegevoegde waarde
Je e-mails zijn oppervlakkig en eentonig. Je biedt geen oplossingen en helpt je lezer niet verder bij een probleem waarmee ze worstelt. Kortom, je levert geen toegevoegde waarde. Dat is zonde, want je kunt prima kennis delen. Vaak is de kennis die je deelt altijd maar een klein gedeelte van de complete oplossing die jij te bieden hebt. Dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je teveel weggeeft.
Moeilijk leesbaar
Als je grote lappen tekst verstuurt, is de kans dat lezers jouw e-mail gaan bekijken nihil. Dit gebeurt ook als je e-mails verstuurt met een achtergrondkleur, waardoor er weinig contrast ontstaat tussen de letters en de achtergrond. Zorg voor een goed leesbare letter met voldoende regelafstand. Dat ziet er prettig uit en nodigt uit tot meer lezen.
Ongevraagd (persoonlijke) contacten toevoegen
Als iemand er niet om gevraagd heeft om jouw nieuwsbrief te ontvangen, hoort hij of zij niet thuis op jouw e-maillijst. Net zoals bij punt 4 ontstaat het gevaar dat jouw e-mails gerapporteerd worden als spam. En dat wil je echt niet!
Een bijlage meesturen
In een tijd waarin mailboxen vollopen met allerlei irrelevante e-mails, is het op z’n zachtst gezegd niet handig om een e-mail met bijlage te versturen als informatievoorziening. Je vraagt je lezers niet alleen om jouw e-mail te lezen, maar ook om de tijd te nemen je bijlage op te slaan en te openen. Wil je dat je lezers je mail niet lezen, dan moet je een bijlage meesturen, maar anders gewoon niet doen!
Niet mobiel-vriendelijk
Ken je dat? Je opent een e-mail op je telefoon en moet heen en weer scrollen om de hele tekst te lezen. (Nee, niet op en neer, dat is vrij normaal. Ik bedoel echt heen en weer.) Dat betekent dat je e-mail niet mobiel-vriendelijk is opgesteld omdat afbeeldingen bijvoorbeeld te breed zijn of niet meeschalen. Controleer dit dus altijd voordat je een e-mail verstuurt.
Wil je weten wat je dan wél moet doen?
Had jij bij het lezen van deze blog een moment waarop je dacht; ‘Oeps, nooit zo over nagedacht.’ Of; ‘Zo had ik het nog niet bekeken.’? Of wil je aan de slag met je e-mailmarketing, maar weet je niet wat je moet versturen of hoe je het technisch moet aanpakken en heb je hier eigenlijk ook helemaal geen tijd voor om dit zelf te doen? Neem dan contact op voor de mogelijkheden om e-mailmarketing uit te besteden.