Ik kom ze heel vaak tegen. Mensen waarbij het ondernemen in hun bloed zit. Die bruisen van ideeën en overal kansen zien. Herken jij jezelf daarin? Ik vind het geweldig om hun passie te zien, maar de reden waarom ik deze mensen tegenkom, is omdat ze vaak vastlopen in alle ideeën en geen mogelijkheden zien om ze uit te werken. Op dat moment gaan al die mooie kansen en ideeën juist in de weg zitten en belemmeren jou als ondernemer om te groeien zoals jij dat zou willen. Jammer, want juist die ideeën maken jou uniek en daar zit jouw kracht. Daarom gaat de komende serie blogs hierover, zodat jij er je voordeel mee kunt doen.
Wat voor ondernemerstype ben jij?
Voordat we naar jouw ideeën gaan kijken, doen we eerst een klein stapje terug. Door dit te doen, krijg je een beter beeld van hoe ideeën in jouw hoofd ontstaan en welke daarvan ook daadwerkelijk bij jou passen.
Er zijn grofweg 6 typen ondernemers:
- Jager
Als je een jager bent, betekent dat dat je erg gedreven bent en ervan houdt om voorop te lopen. Je gaat altijd op zoek naar dat gat in de markt en je vindt het belangrijk dat je succes en status hebt. - Expert
Ben je een expert? Dan neem je niet graag risico, maar hecht je wel veel waarde aan vernieuwing. Je vindt het belangrijk om up-to-date te blijven en kwaliteit te leveren. Je vindt het moeilijk om te delegeren en houdt graag de touwtjes in je eigen handen. - Pragmaticus
Je staat open voor vernieuwing, maar pas als door anderen bewezen is dat deze vernieuwing ook nut heeft. Je bent dus trendvolgend. Je bedrijf is je ‘kindje’ en is heel belangrijk voor je. Je hebt hart voor je bedrijf en oog voor wat jouw klant nodig heeft. - Hoeder
Als je een hoeder genoemd wordt, hecht je veel belang aan normen en waarden. Je plichtsbesef is groter dan gemiddeld en je bent best conservatief. Net als de pragmaticus volg je trends liever dan dat je een trendsetter bent. Je hebt een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en vindt het vaak lastig om dat een plekje te geven. - Ontplooier
Zie jij nooit problemen, maar altijd uitdagingen? Dan ben je een ontplooier. Je motivatie komt vanuit jezelf en niet vanuit wat anderen van jouw onderneming vinden. Je vindt het belangrijk om jezelf te ontwikkelen en je wilt plezier houden in je werk. Je werkt graag samen en je sociale netwerk is heel belangrijk voor je. Je steekt daar ook veel tijd in. - Einzelgänger
Werk jij graag alleen en heb je niet zoveel behoefte om in de schijnwerpers te staan? Dan ben je een einzelgänger. Je vindt status en geld verdienen niet zo belangrijk, vermijd risico’s en houdt het liefst alles bij het oude. Je doet gewoon je werk.
Bij welk type ondernemer voel jij je het meeste thuis? Het kan ook een combinatie zijn van twee van deze voorbeelden. Onthoud hierbij: niets is goed of fout, het is gewoon hoe je in elkaar zit. Veroordeel jezelf niet, maar hou er rekening mee, dan doe je er voordeel mee.
Ken je krachten
Iedere ondernemer heeft sterke en minder sterkte kanten. Door die te leren kennen, kun je erop inspelen en er juist gebruik van maken. Zo heeft de ene persoon totaal geen moeite met het praten voor een camera, terwijl jij daar misschien wel de koude rillingen van krijgt. Of jij schrijft heel makkelijk, terwijl je merkt dat anderen daar veel meer moeite mee hebben. Pak daarom eens een notitieblok en schrijf gewoon eens voor jezelf op wat je graag doet en waar je meer moeite mee hebt. Doe dit in twee kolommen, zodat je een mooi overzicht krijgt van alles wat je wel en niet leuk vindt om te doen. Zo leer je jouw krachten en jouw zwaktes kennen. En je mag lekker eerlijk zijn tegen jezelf. Niemand die het ziet😉
Weg met de onrust
Herken je dit? Je ziet overal kansen, maar hebt nooit de tijd om het goed uit te werken. Dat werkt eerder frustrerend dan motiverend is mijn ervaring Het maakt je onrustig en je hebt constant het idee dat je opgejaagd wordt omdat je nog zoveel moet doen. Er is een manier om weer rust in je hoofd te krijgen. Pak je notitieblok er weer eens bij. Schrijf alle ideeën die je hebt op. Niet te lang nadenken en maak nu ook geen onderscheid in je ideeën, gewoon lekker pennen. Ook als je denkt dat ze totaal onrealistisch zijn; schrijf ze op. Stop niet met schrijven totdat je helemaal niks meer weet. Dit proces heet het maken van een braindump.
Nadat je je hoofd hebt leeggemaakt en alle ideeën op papier hebt gezet, kun je ze gaan indelen. Maak daarbij onderscheid in ideeën die:
- bij jou passen en haalbaar zijn op dit moment
- bij jou passen en haalbaar zijn in de toekomst
- niet bij jou passen maar wel winstgevend kunnen zijn
- niet haalbaar zijn op dit moment, maar wel winstgevend kunnen zijn
- echt compleet onrealistisch zijn.
Aan de slag met jouw ideeën
Je hebt nu een overzicht van al je ideeën. Je hoofd is leeg, zodat jij weer rust hebt. En alles wat nu nog niet haalbaar is, hoef je niet weg te gooien, maar bewaar je tot het moment dat er wel ruimte, tijd en financiële middelen voor zijn. De ideeën die wel bruikbaar zijn, daarmee gaan we aan de slag. Dit doen we in het vervolg op deze blog: Van idee naar winstgevend product [2] Waar zit jouw ideale klant op te wachten?