Weet jij hoe je via social media klanten kunt krijgen?

Mensen in mijn omgeving vragen mij weleens hoe kom je nu aan je klanten, Marieke? De meeste van mijn klanten komen via social media. Gelukkig maar, want dat is ook mijn vakgebied, dus ja, ik kan het beamen, het werkt echt.

Je kunt mij o.a. op Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest vinden. Volg je mij al? Leuk, dan mis je geen tips, want die deel ik regelmatig op mijn kanalen. Ook blog 1 keer in de 2 weken. Op die manier bouw ik online aan mijn zichtbaarheid en potentiële klanten gaan dat opmerken. Zo vertelde onlangs een nieuwe klant dat ze mij via Facebook op het spoor was gekomen. Niet iemand uit mijn offline netwerk, geen online raakvlakken tot dat moment, maar dit is nu wel een klant van mij. En dat gun ik jou ook!

Wil jij ook online klanten werven?

Jij kunt dat ook, online je klanten werven. In deze blog geef ik je 30 praktische tips om online klanten te vinden.
Om het overzichtelijk te houden heb ik ze voor je gerubriceerd.

Blog

  1. Ga bloggen als je het nog niet doet. Bloggen zorgt ervoor dat er activiteit is op je website en dat is een van de punten waar Google je ranking in de zoekmachines op waardeert. Starten met bloggen doe je zo.
  2. Breng structuur aan in je blogs, welk overkoepelend thema komt in alle blogs terug. Door vaker over een thema te bloggen bouw je aan je expertstatus.
  3. Probeer in je blog door te linken naar andere blogs van jezelf, zodat de potentiële klant je nog beter kan leren kennen.
  4. Promoot je blog op je social media kanalen. Alleen publiceren op je website is helaas niet voldoende.
  5. Deel je blog in de mailing naar je e-maillijst.
  6. Gebruik in je blogs de juiste trefwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat de trefwoorden in de titel en af en toe in de tussenkopjes (h2) voorkomen.
  7. Deel je blog in een reactie op een vraag op social media.
  8. Deel je kennis en ervaring op andere websites. Onderzoek de mogelijkheden om te bloggen op blogsites die verwant zijn aan je vakgebied.

Facebook

9.Word lid van Facebook groepen waarin je potentiële klanten zitten. Op die manier leer je nog meer wat hen bezighoudt, maar kun je ook vanuit je eigen ervaring reageren op berichten die zij plaatsen.

10. Help niet alleen in groepen, maar benader de persoon via een PB om hem of haar verder op weg te helpen.

11. Start zelf met een Facebookgroep. Veel potentiële klanten zoeken op Facebook in groepen en op die manier kun je met deze groep online een relatie opbouwen.

12. Maak een Facebook advertentie aan voor je weggever. Zo kunnen potentiële klanten kennis met je maken en ervaren wat jij allemaal te bieden hebt.

13. Reageer op de reacties die je krijgt op Facebook. Ga het gesprek aan en bouw op deze manier aan je relatie met je fans.

Twitter

14. Gebruik de zoekfunctie van Twitter. Zoek eens op #trefwoord help, Huur een #trefwoord, #trefwoord aanbeveling. Dit zijn mensen die zijn op zoek. Op dit soort momenten moet je inspelen.

15. Volg je ideale klanten op Twitter. Liefst klanten die een groot bereik hebben. Reageer op hun posts en ga het gesprek aan met ze. En ook even een don’t: ga ze niet gelijk spammen met een persoonlijk bericht met je aanbod. Dat doe je offline ook niet toch?

16. Bedank de twitteraars die je tweet delen, laat zien dat je het gezien hebt en dat je het waardeert.

17. Reageer op vragen die gesteld worden. Door actief te reageren, weten je potentiële klanten ook dat je echt actief bent en dus benaderbaar bent als ze zelf een vraag hebben.

18. Gebruik passende hastags (#) bij je berichten. Op die manier word je beter gevonden. Overdrijf het niet, gebruik er maximaal twee.

LinkedIn

19. Zorg voor een compleet ingevuld profiel en een professionele foto waar je gezicht goed opstaat

20. Schrijf de teksten gericht op je ideale klant. Wat zijn zijn dilemma’s en welk resultaat kun jij hem bieden?

21. Zorg voor voldoende recensies van je huidige functie. Aanbevelingen van anderen spelen een grote rol in het koopproces van een potentiële klant. Heb je deze nog niet, hup aan de slag dan. Benader tevreden (oud) klanten en vertel ze dat je je LinkedIn profiel aan het updaten bent.

22. Deel regelmatig post met waardevolle content. Dit kan een bericht zijn, maar bijvoorbeeld ook een blog via LinkedIn Pulse. Heb je deze optie nog niet, verander dan je taalinstellingen even naar Engels. Dan heb je de mogelijkheid wel om een Pulse bericht te maken.

23. Deel je bericht in relevante groepen op LinkedIn en reageer actief in vakgerelateerde groepen.

Pinterest

24. Voeg originele content toe aan Pinterest. Deze wordt hoger gerankt.

25. Deel je url van je blog dus ook op Pinterest.

26. Volg groepsborden op Pinterest. Check interessante borden via pingroupie.com

27. Volg je ideale klanten en pin regelmatig iets van hen.

28. Voeg de juiste trefwoorden toe aan je profiel, zodat je beter gevonden wordt

29. Publiceer de meest relevante borden eerst. Potentiële klanten scrollen niet verder als de eerste borden niet de aandacht trekken.

30. Gebruik aantrekkelijke beelden die men graag wilt delen.

 

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.