In de eerste blog over dit onderwerp hebben we samen gekeken naar alle ideeën die jou als ondernemer kunnen helpen om je bedrijf te laten groeien. Als je meegelezen hebt, heb je een setje ideeën overgehouden die op dit moment bruikbaar zijn voor jouw bedrijf. Heb je deel 1 gemist? Je kunt deze hier lezen: Van idee naar winstgevend product [1] Heb jij ook zoveel ideeën?
In deze blog gaan we verder in op al die ideeën die je overhield. Want je kunt prachtige ideeën hebben, maar als ze niet aansluiten bij de behoeftes van jouw klanten, dan kom je nog nergens. Hoe kom je daar nu achter?
Stapje terug
Voordat we verdergaan, wil ik dat jij jouw lijstje er nog een keer bij pakt. Daar stonden namelijk ook ideeën op die ‘bij jou passen en haalbaar zijn in de toekomst’, ‘niet bij jou passen, maar wel winstgevend kunnen zijn’ en ‘niet haalbaar zijn op dit moment, maar wel winstgevend kunnen zijn’. Kijk nog eens naar dit lijstje met de volgende vraag in je hoofd:
Wat maakt dat dit idee momenteel niet haalbaar is?
Grote kans dat jouw antwoord is: Omdat ik er nu geen tijd voor heb. Er zitten maar 24 uren in een dag, ik heb ook nog een gezin en het schijnt ook goed voor je te zijn als je zo af en toe slaapt. Heb ik gelijk? Zet deze ideeën dan toch maar bij het lijstje dat je nu gaat uitwerken. Waarom? Dat leg ik je later uit.
Wat sluit aan bij jouw ideale klant én jouw wensen?
Goed, we gaan verder met jouw ideeënlijst. Die is waarschijnlijk een stukje gegroeid:) Krijg je al buikpijn van je ideeënlijst?? Dat komt omdat jij even uit je comfortzone getrokken wordt. Geloof me, dat komt straks goed.
Weet je nog dat je bij de eerste blog uit deze serie een lijstje hebt gemaakt met dingen die je graag doet en waar je meer moeite mee hebt? Het is tijd om dat lijstje te gebruiken om uit te vinden welk idee écht aansluit bij jouw wensen. Dat doe je zo:
Oefening: Vergelijk jouw ideeën met de twee kolommen van jouw krachten/zwaktes. In welk van de twee kolommen horen jouw ideeën thuis? En tijdgebrek telt even niet!
Dit lijkt misschien een overbodige stap, maar door het een keer voor jezelf op te schrijven, maak jij voor jezelf zichtbaar waarom je bepaalde ideeën nog niet hebt uitgewerkt. Je ziet soms ineens waar je eigenlijk tegenaan loopt en dat jouw tijdsgebrek eigenlijk best een manier kan zijn om ideeën voor je uit te blijven schuiven. Waarschijnlijk zie jij tegen bepaalde ideeën – bewust of onbewust – een beetje op omdat ze thuishoren in jouw ‘zwakte-kolom’. Met de ideeën die thuishoren in de ‘krachten-kolom’ heb je waarschijnlijk een stuk minder moeite.
Ben jij de juiste persoon?
Betekent dit nu dat je de ideeën die in jouw zwakte-kolom terechtgekomen zijn, moet laten varen, terwijl ze wel een groeipotentie hebben voor je bedrijf? Niet altijd, denk ik! Je bent er alleen achter gekomen dat jij niet de juiste persoon bent om deze ideeën uit te voeren! Je zou ervoor kunnen kiezen om deze taken uit te besteden. Zo bied je jouw ideale klant wél een goed product, maar hoef je daarin niet alles zelf te doen.
Wat wil jouw ideale klant?
Natuurlijk moet jij een afweging gaan maken over of jouw idee ook past bij jouw ideale klant. Eigenlijk zou dat je enige drijfveer moeten zijn om een idee wel of niet uit te voeren. Hoe kom je daar nu achter? Hoe word jij onmisbaar in het leven van jouw ideale klant?
Er zijn een aantal manieren om dit uit te vinden. Je kunt bijvoorbeeld feedback vragen van jouw klanten, persoonlijk of via Social Media. Ook kun je gebruikmaken van bestaande gegevens. Ik schreef hier een uitgebreid blog over: [Meer financiële vrijheid in 2018 [3] Hoe kom je erachter wat jouw doelgroep nodig heeft?]
Ideeën bundelen
Zijn er in jouw lijstje ideeën die overlap hebben? Kijk dan eens of je een aantal ideeën kunt koppelen of combineren tot 1 VIP product. Misschien wel een online cursus met verschillende modules. Of een boek. Ik daag jou uit om echt groot te denken. Lukt je dat niet alleen of vind je het lastig om een idee scherp te krijgen? Neem dan contact met mij op en plan een afspraak met mij in. Door samen te sparren, kan ik jou helpen om je ideeën uit te breiden en echt groter te denken dan de grenzen die – eigenlijk – alleen in jouw hoofd aanwezig zijn.
Prioriteiten stellen
Hopelijk ben je inmiddels enorm enthousiast over jouw ideeën. Zijn er meerdere ideeën overgebleven die succesvol kunnen zijn? Dan heb ik dit advies voor je: Kies. Concentreer je op één idee en laat de rest nog even op de plank liggen.
Heb je een keuze kunnen maken? Dan is het nu zaak om jouw idee uit te gaan werken tot een succesvol en winstgevend product. Daarover gaat de volgende blog in deze serie: Van idee naar winstgevend product [3] een 5-stappenplan voor de uitwerking van jouw idee