In mijn vorige blog ging het over het maken van een goede weggever. Heel in het kort: Wat maakt een weggever goed? Hij moet gemaakt zijn voor de juiste doelgroep, voldoen aan een behoefte die bij jouw klant leeft en hij moet van goede kwaliteit zijn. Het maken van zo’n weggever kost tijd, maar dat is het waard! Heb je deze blog gemist? Je kunt deze hier nog teruglezen.
Als je de tijd hebt genomen om een goede weggever te maken, is het natuurlijk belangrijk dat je die ook gaat promoten! Dan pas haal je er alles uit wat erin zit en heeft jouw tijdsinvestering effect! Weet je niet precies hoe je dit aan moet pakken? In deze blog geef ik je 30 tips om je weggever te promoten.
Eerst de basis
-
Visuals
Zorg voor één of meerdere mooie afbeeldingen van je weggever. Gebruik bij een Ebook bijvoorbeeld geen ‘plat’ plaatje van de voorkant, maar laat het eruit zien als een boek of tablet. Dit kan met diverse online tools, zoals Mockupeditor.
-
Landingspagina
Voordat jij jouw weggever gaat promoten op Social Media, is het belangrijk om te zorgen voor een goede basispagina waar je naartoe kunt linken. Geef op deze pagina zo kort en duidelijk mogelijk aan wat je weggever is en wat lezers moeten doen om die te krijgen. (bijvoorbeeld hun naam en e-mailadres achterlaten)
-
Inschrijfformulier
Om gegevens achter te kunnen laten, zul je je lezers een duidelijk en werkend formulier moeten voorschotelen. Controleer regelmatig of dit formulier nog naar behoren werkt!
-
Samenvatting
Als je weggever veel informatie bevat, is het slim om daar een samenvatting van te maken en die op je landingspagina te zetten. Mensen weten graag van tevoren wat ze krijgen.
Social Media
Algemeen
-
Samenvatting
De samenvatting die je bij tip 3 geschreven hebt, kun je plaatsen op je Social Media profielen als bericht. Zo maak je je volgers nieuwsgierig.
-
Afbeeldingen
Plaats de visuals van tip 1 op je tijdlijn en zet daar een link bij naar de landingspagina, zodat je je volgers uitnodigt om de weggever te downloaden.
-
Quotes
Maak van kleine stukjes informatie uit jouw weggever een quote-plaatje. Dit kun je meerdere keren doen bij dezelfde weggever, je gebruikt gewoon steeds een ander stukje informatie.
-
Video
Maak gebruik van de live-knop op Facebook om een leuke, spontane video op te nemen waarin je vertelt over je nieuwe weggever. Het mooie hiervan is dat het niet helemaal ‘gelikt’ hoeft te zijn, het is nu eenmaal live! Vind je dit te spannend? Je kunt je video ook gewoon van tevoren opnemen.
-
Wedstrijd
Schrijf een wedstrijd uit rondom het thema van je weggever.
-
Actieknop
Op je zakelijke Facebook-pagina heb je de mogelijkheid om 1 of meerdere knoppen te zetten. Onder één daarvan zou je je weggever kunnen plaatsen!
-
Advertentie
Op Facebook kun je betaalde advertenties plaatsen. Afhankelijk van je doelgroep kan dit een interessante optie zijn.
-
Statusupdate
Plaats de samenvatting van je weggever als statusupdate op LinkedIn, met een link naar je landingpagina.
-
Foto
Gebruik één van je visuals als foto-upload en schrijf er een kort, zakelijk verhaal bij.
-
Artikel
Gebruik je samenvatting als basis voor een artikel op LinkedIn.
-
Profiel
In je LinkedIn profiel kun je links en documenten toevoegen. Je kunt een directe link plaatsen naar je landingspagina of je inschrijfformulier.
-
Hashtag
Verzin een mooie hashtag voor jouw weggever. Zorg ervoor dat deze niet te lang en makkelijk te spellen en onthouden is.
-
Herhaling
Wees niet bang om in herhaling te vallen op Twitter. Dit platform is zo snel dat je bericht binnen de kortste keren weer vervlogen is.
-
140 tekens
Als je een afbeelding plaatst bij je Tweet, was het tot eind vorig jaar zo dat er een aantal tekens van je tweet afgetrokken werd om de afbeelding mee te kunnen nemen. Dit is gelukkig veranderd. Naast je afbeelding heb je dus nu écht 140 tekens voor je bericht, hashtag en link!
-
Rechtopstaand
Op Pinterest vallen rechtopstaande afbeeldingen beter op dan liggende. Houd daar rekening mee op het moment dat jouw doelgroep actief is op Pinterest en jij daar een actief profiel hebt.
-
Gelinkt
Als je op Pinterest een afbeelding upload , dan kun je achteraf de link waar de afbeelding naartoe moet gaan, aanpassen.
Stap 1: Zoek de pin en klik op het potloodje om deze te bewerken.
Stap 2: Vul de juiste URL in het omcirkelde veld.
Dit kan overigens alleen bij afbeeldingen die je zelf upload of die afkomstig zijn van een website waarvan Pinterest heeft kunnen verifiëren dat die van jou is.
-
Bio
Op Instagram kun je geen actieve links plaatsen, behalve in je bio. Plaats daar een directe link naar je landingspagina of inschrijfformulier.
-
Foto’s
Kun je een leuke manier verzinnen om je weggever te laten zien? Bijvoorbeeld vanuit een gek perspectief of op een opvallende plaats. Dit soort ‘out-of-the-box-foto’s’ doen het vaak goed op Instagram.
-
Hashtags
Net als op Twitter kun je op Instagram hashtags gebruiken. Deze worden gebruikt bij de zoekfunctie waarin Instagram jouw foto’s laat zien die misschien interessant zijn. Gebruik je een populaire hashtag, dan is de kans groter dat jij bij jouw doelgroep onder de aandacht komt. Dit werkt minder goed als je een lokale doelgroep hebt.
Website
-
Home
Zet je weggever op een mooie plaats op je home-pagina.
-
Zijbalk
Laat je weggever ook terugkomen in de zijbalk van je website. Als je lezers vanuit google of een andere zoekmachine op je website komen, komen ze vaak niet op de home-pagina binnen.
-
Footer
Ook in je footer mag je weggever eigenlijk niet ontbreken. Hij hoeft hier geen prominente plaats te krijgen, maar als lezers helemaal door scrollen naar het einde van de pagina, weet je wel bijna zeker dat ze geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt!
-
Blogs
Jouw weggever gaat over iets dat jouw lezers bezighoudt. De kans is dus groot dat hij of zij op zoek gaat naar informatie en op jouw website terechtkomt door een blog dat jij over hetzelfde onderwerpt geschreven hebt. Zet in zo’n blog een directe link naar je weggever. Zo maak je het je lezer zo gemakkelijk mogelijk.
-
Productpagina
Verkoop jij producten of diensten die je direct kunt linken aan jouw weggever? Plaats dan ook op de pagina die daarover gaat een link naar je weggever.
Andere marketingmiddelen
-
E-mail
Heb jij er weleens over nagedacht om jouw weggever te promoten in een mailing? Of in je e-mailhandtekening?
-
Offline
Sta jij regelmatig op een beurs of event? Dan kun je jouw weggever promoten op verschillende manieren. Je kunt een bordje neerzetten met een QR-code die linkt naar jouw inschrijfformulier of landingspagina. Of je zet een mooie vaas neer waarin je visitekaartjes verzamelt met de belofte dat je de eigenaar ervan achteraf de weggever mailt. Heb je gelijk ook de andere contactgegevens van deze geïnteresseerde potentiële klanten!
Aan de slag!
Dus sta je na het lezen van deze blog te popelen om aan de slag te gaan met jouw weggever? Maar ontbreekt het je simpelweg aan tijd? Neem dan contact met mij op. Ik ondersteun gedreven groei ondernemers met daadkrachtige online marketing.