5 dingen die jij nog niet doet op je zakelijke Facebookpagina

Als je deze blog hebt aangeklikt, heb je waarschijnlijk al een zakelijke Facebookpagina en ben je daar actief op bezig. Je publiceert regelmatig een update en hebt je profiel zo volledig mogelijk ingevuld. (Als je dat nog niet doet/gedaan hebt is het verstandig om dit alsnog te doen!) Er zijn nog wel 5 dingen die je waarschijnlijk nog niet doet op je Facebookpagina. Deze 5 dingen kunnen je helpen om je bereik te vergroten, je verkopen en het aantal volgers op je pagina te laten stijgen. In deze blog leg ik uit welke 5 dingen dit zijn en hoe je ze het beste kunt aanpakken.

Kies het juiste sjabloon voor jouw type bedrijf

Facebook heeft verschillende sjablonen ontwikkeld die je kunnen helpen om je bedrijfspagina zo effectief mogelijk in te vullen. Door het sjabloon te kiezen dat het beste bij jouw bedrijf past, maak jij daar gebruik van. Er is een sjabloon voor de volgende types bedrijven:

 

– Standaard

Zo ziet elk bedrijfsprofiel eruit als je het aanmaakt.

 

 

 

– Onderneming

Bij dit profiel wordt de nadruk gelegd op verkoop, door onder anderen een tabblad toe te voegen waarin je aanbiedingen kunt zetten.

 

 

 

– Locaties

Heb je een uitgaansgelegenheid of een andere bezienswaardigheid, dan is het sjabloon ‘Locaties’ de juiste keuze voor jouw bedrijf. Je openingstijden, adres en aankomende evenementen komen daardoor extra in de schijnwerpers.

 

 

 

– Non-profitorganisatie

Ben je oprichter van een stichting of een ander soort non-profitorganisatie, dan kun je het beste voor dit profiel kiezen. Het is speciaal ontworpen om je goede doel uit te lichten en mensen aan te moedigen geld in te zamelen en te doneren.

 

 

 

– Politici

Dit sjabloon is ontwikkeld om politici in de schijnwerpers te zetten. Het helpt om supporters te bereiken en een boodschap over te brengen.

 

 

 

– Diensten

Bied jij diensten aan en wil je vooral bereiken dat mensen contact met jou kunnen opnemen? Dan is dit het juiste profiel voor jou.

 

 

 

– Restaurants en café’s

Dit sjabloon is bedoeld om mensen informatie te geven over je menu, openingstijden en locaties.

 

 

 

 

– Winkelen

Heb jij een winkel of webshop? Dan is dit het juiste sjabloon voor jou. Het is speciaal ontworpen om jouw producten te presenteren en maakt het bezoekers van jouw pagina gemakkelijk om online te shoppen.

 

 

Je kunt het sjabloon voor jouw pagina aanpassen bij Instellingen > Pagina bewerken. Dan zie je het sjabloon gelijk bovenin verschijnen:

Voeg je diensten toe aan je pagina

Laat je bezoeker weten wat je voor hem of haar kunt betekenen! Je kunt dit heel gemakkelijk doen door een diensten-tabblad toe te voegen aan je pagina. Je doet dit op dezelfde instellingenpagina als je het sjabloon kunt vinden, alleen een stukje verder naar beneden. Daar zie je een overzicht van je huidige tabbladen en kun je er eentje toevoegen. Vul je diensten zo specifiek mogelijk in.

Op dezelfde manier kun je overigens ook een Shop-sectie toevoegen, als die niet al standaard in het door jou gekozen sjabloon staat.

Heb je een tabblad ingevuld, maar wil je deze nog niet publiceren? Dat kan! Facebook geeft de mogelijkheid om tabbladen aan of uit te zetten. Daarvoor vind je een knop naast het tabblad. Als je die open klikt, zie je een schakelaar die je op ‘aan’ of ‘uit’ kunt zetten. Zet je deze op ‘uit’, dan gaan je ingevulde gegevens niet verloren, maar zijn niet zichtbaar voor publiek.

Vraag actief om recensies

Ongeacht welk sjabloon jij gekozen hebt is het altijd verstandig om het tabblad ‘recensies’ toe te voegen aan je profiel. Wat anderen van jouw bedrijf vinden speelt een grote rol in het beslissingspatroon van bezoekers op jouw Facebookpagina. Hoe meer recensies je bezoekers kunnen lezen, hoe makkelijker het voor hen wordt om voor jouw bedrijf te kiezen.

Hoe vraag je nu actief om recensies? Dit kun je doen door je tevreden klanten te benaderen en het hen zo makkelijk mogelijk te maken. In je instellingenpagina kun je, als je een tabblad open klikt, een link kopiëren die je kunt gebruiken om mensen uit te nodigen. Ze komen dan gelijk op de juiste plek uit en hoeven niet te zoeken.

Dit geldt trouwens ook voor andere tabbladen, bijvoorbeeld voor je vind-ik-leuks. Ook hiervan kun je de rechtstreekse URL kopiëren en via deze link mensen uitnodigen. Scheelt een hoop gezoek voor je publiek!

Voeg een video toe

Wist je dat 64% van je bezoekers sneller een product of dienst afnemen na het kijken van een video hierover? Als ze de video leuk vinden, is dat percentage zelfs nog hoger! Ook blijft jouw bedrijf beter ‘hangen’ bij je publiek na het zien van een video.

Je kunt er dus bijna niet meer omheen om video te gaan gebruiken. Dit kan ontzettend effectief zijn. Denk je nu: Maar video is ontzettend ingewikkeld en duur! Nee joh. Niet iedere video hoeft er professioneel en gelikt uit te zien. Laat jezelf zien en wees authentiek. Begin gewoon met filmen met je webcam of telefoon en probeer het eens uit!

Selecteer categorieën die jouw bedrijf omschrijven

Bij het aanmaken van je bedrijfsprofiel heb je waarschijnlijk al een groot deel van je bedrijfsgegevens ingevuld. Heb je ook een categorie aangegeven? Dit is heel verstandig, want met het invullen van deze sectie laat je Facebook weten in welke categorie het jou moet indelen. Als een bezoeker namelijk zoekt op ‘soortgelijke onderneming’ en jij valt binnen de categorie waar hij of zij op zoekt, dan staat jouw bedrijf daartussen!

Je kunt verschillende categorieën toevoegen om een zo compleet mogelijk plaatje van jouw bedrijf te laten zien. Denk hier dus even goed over na. Je kunt naderhand altijd nog uitbreiden!

 

 

 

 

 

 

Natuurlijk zijn er meer factoren belangrijk voor hoe hoog je in deze lijst komt te staan, bijvoorbeeld je locatie. Vul daarom je profiel zo volledig mogelijk in!

En … start met Facebook Adverteren

Heel veel ondernemers zijn nog erg huiverig om te adverteren op Facebook en als ze het al doen dan gebruiken ze vaak de blauwe knop promoten onder een Facebook bericht. Adverteren lijkt abracadabra, maar hoeft dat helemaal niet te zijn. Met de juiste kennis kun jij ook zelf heel gericht jouw doelgroep bereiken. Dan zorg je er dus voor dat je meer zichtbaar wordt, meer opvalt in de tijdlijn. Zo krijg je meer bekendheid, meer contactmomenten en meer kansen om deze om te zetten naar meer klanten.

Wil jij alles leren over Facebook Adverteren? Neem dan contact op voor een 1 op 1 training Facebook adverteren.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.