Heb jij ook zoveel ideeën in je hoofd?

De meivakantie zit er hier weer op. De jongens zijn weer naar school en alles is weer ‘back to normal’. Heerlijk vind ik dat. Vakantie is natuurlijk erg fijn, maar ik gedij ook erg goed bij een vaste regelmaat moet ik zeggen. In de vakantie heb ik ook weinig tijd om aan mijn bedrijf te werken, terwijl ik zoveel ideeën in mijn hoofd heb. Dus nu weer vol aan de slag.

Herken je dat? Dat het werken aan je bedrijf soms op een laag pitje staat, terwijl je zoveel ideeën hebt die je graag wilt realiseren? Helaas zitten er toch echt maar 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. Je kunt tijd besparen op bijvoorbeeld je marketing. Hoe? Lees dan mijn blog eens over ‘continuïteit door tijdbesparende marketing’.

Wil je meer tijd en ruimte creëren om aan je eigen bedrijf te werken? Kijk dan eens naar de mogelijkheid om iemand in te huren die je kan helpen bij werkzaamheden die jij niet zo leuk vindt en je veel energie kosten.

Zo hoef je niet ’s avonds nog de administratie te doen of in het weekend die nieuwsbrief te maken die je heel de week al had uitgesteld, maar kun je aan de slag om je ambities te realiseren die je op je zakelijke bucketlist hebt staan.

Extra handjes die jou helpen

Je kunt een expert inhuren die jou ontzorgt. Iemand die jou helpt met werkzaamheden, zodat jij tijd hebt om je bedrijf nog succesvoller te maken. Er zijn vele soorten experts, met ieder zijn of haar eigen expertise. Wat kun je zoal uitbesteden? Ik geef je wat voorbeelden:

  • Administratieve taken: facturen versturen, debiteurenbeheer, inboeken van de administratie
  • Organisatie van bijeenkomsten: dit is een project met een kop en een staart, wat je prima kunt overlaten aan een assistent die regelmatig ondernemers helpt met het organiseren van projecten.
  • Online marketing: social media berichten maken en plaatsen, moderaten van communities, website actualiseren, Facebook advertenties maken, nieuwsbrieven opmaken. Allemaal taken die je kunt uitbesteden aan bijv. de Online Marketing Expert.

De lijst is verre van compleet, maar ik hoop dat ik je een beeld heb gegeven van de mogelijkheden. Ondernemers denken vaak dat ze alles zelf moeten doen en dat hoeft helemaal niet. Er zijn 1001 werkzaamheden die je kunt uitbesteden, maar het begint bij het besluit, om echt je grotere dromen waar te gaan maken. Stel jezelf dus de vraag: Moet ik dit zelf doen, of kan iemand anders dit ook doen voor mij.

Een uitdaging die oplevert

Oke, je hebt besloten om werk te maken van die ambities. En dan? Dan moet je zaken durven over te laten aan een ander. Ojee, dat is misschien wel een beetje eng. Je bent namelijk gewend om altijd alles zelf te doen. Maar joh, jij bent niet voor niets ondernemer geworden toch?

Je moet jezelf ook blijven uitdagen. De mooiste dingen gebeuren nu eenmaal buiten je comfortzone. Maar mocht je nog niet overtuigd zijn, dan reken ik je nog even voor wat uitbesteden je oplevert.

Stel jij bent per week 8 uur bezig met marketing, administratie etc. Niet declarabele tijd zullen we maar zeggen. En jouw uurtarief is € 150,-. Dat betekent dus dat jouw administratie en marketing je 8 * € 150,- = € 1200,- per week ‘kost’. Als je het zelf blijft doen, kost het je geen ‘echte’ euro’s, maar alleen maar tijd. Dat klopt ten dele. Jouw uurtarief is namelijk hoger dan het gemiddelde uurtarief van een expert. Dus als je het uitbesteedt en die 8 uur per week declarabel invult, dan verdien je aan het uitbesteden. Kijk, dat klinkt interessant 🙂

Ruimte voor groei

Je kunt namelijk in de tijd die je nu ‘overhoudt’ werken aan je eigen bedrijf en deze nog succesvoller maken. Weet je nog, die droom voor jouw bedrijf, je zakelijke bucketlist. Gewoon 8 uur per week tijd om daar aan te werken. Ruimte voor groei. Die ideeën die al zo lang in je hoofd zitten omzetten naar concrete plannen en deze realiseren. Bedenk eens wat je allemaal kunt bereiken. Ik noem er een paar ter inspiratie.
• Eindelijk dat nieuwe product te lanceren waar je al zo lang mee in je hoofd rondloopt
• Meer omzet genereren omdat je meer klanten kunt behandelen
• Meer focus aan te brengen in je bedrijf. Focus geeft vaak een beter resultaat
• Meer energie, omdat je alleen bezig bent met de dingen die jij leuk vindt en je energie opleveren.
• En niet onbelangrijk, want de zomer staat weer voor de deur. Eindelijk weer eens ontspannen aan de zomervakantie beginnen.

Ja, ik wil …

Oke, je wilt met een expert gaan werken, maar waar begin je dan? Ik heb een aantal praktische tips voor je.

  • Wat zijn de werkzaamheden waar jij totaal geen energie van krijgt of die je naar jouw idee heel veel tijd kosten? Schrijf die op. Dit zijn juist de taken, waar je een expert voor gaat zoeken.
  • Zoek iemand die competenties heeft die jij niet hebt, iemand die dus een aanvulling is op jou en je bedrijf. Zo haal je nog meer uit je samenwerking. Je mag natuurlijk altijd even met mij bellen of mailen voor online marketing ondersteuning. Ik vind het heerlijk om ondernemers te ontzorgen op dit gebied, maar zorg in ieder geval dat je de juiste mensen inschakelt voor het werk.
  • Maak je wensen kenbaar. Dus zet op papier, of spreek in ieder geval goed door wat je wensen zijn, zodat je ook echt ontlast wordt. Een expert werkt tegenwoordig heel vaak op afstand. Dat kan prima, maar hij/zij kan natuurlijk niet aanvoelen hoe jij het wilt hebben. Goede communicatie is een vereiste. Dat brengt ons gelijk bij het volgende punt.
  • Overleg regelmatig via telefoon, Skype of drink een kop koffie als je expert in de omgeving werkt. Het is goed voor de relatie, de samenwerking en het vertrouwen.
  • Bouw evaluatiemomenten in. Spreek met elkaar af wanneer je evalueert. Bespreek hoe het gaat, of je tevreden bent, wat er goed gaat en wat beter kan en waar ze je nog meer in kan ondersteunen. Ben open en eerlijk naar elkaar.

Ik hoop dat je jezelf een expert gunt en werk gaat maken van jouw ambities.

Wat ga jij doen, als je 8 uur extra tijd hebt per week?

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.