Floris Wouterson is slaap performance coach en slaapexpert, maar allesbehalve slaapverwekkend. Als spreker, coach, gastdocent, auteur en ondernemer, adviseert hij onder andere topsporters en ‘high performing ondernemers’ op het gebied van slaap. Zijn doel? De ‘Jamie Oliver of sleep’ worden. Een ambitieus doel waar hij, met ondersteuning van de Online Marketing Expert, recht op af stevent. Lees verder over zijn ervaring met onze samenwerking.
Wat was hét moment dat je besloot om contact met Marieke op te nemen?
“Via via, ik maak deel uit van een mastermind groep, waarin ik mijn plannen bekend maakte. Ik was actief met de voorbereidingen voor een onlinetraining en iemand uit de groep bracht me vervolgens in contact met de Online Marketing Expert, met Marieke. Ik was ervan overtuigd dat degene die haar naam noemde dat niet zomaar deed, ik had er daarom alle vertrouwen in. We planden een telefonische kennismaking en ik had meteen het gevoel dat ik met Marieke goed samen zou kunnen werken. Ik hoefde er dus niet lang over na te denken.”
Welke doelen had je op dat moment voor ogen?
“Bij het ontwikkelen van de training, realiseerde ik me dat ik ondersteuning kon gebruiken bij het behalen van mijn doelen. Onderdeel daarvan waren bijvoorbeeld de tijdlimiet bewaken, een minimaal aantal webinar inschrijvingen bereiken, het promoten van de training en natuurlijk het einddoel: mijn salestarget behalen. Wat ik nodig had was een projectmanager, iemand die inzicht heeft, het overzicht bewaart en het project voortstuwt. Ik besloot dan ook om de krachten te bundelen met Marieke.”
Online Marketing Expert: De middelen die ik voor Floris heb ingezet
Floris had al een redelijk beeld hoe de onlinetraining vormgegeven moest worden. Ik heb in eerste instantie een projectplan gemaakt voor de onlinetraining en de to do’s om de training te kunnen lanceren inzichtelijk gemaakt. Daarnaast heb ik met een Facebook advertentiestrategie gezorgd voor groei van zijn e-maillijst en gevulde webinars. Regelmatig hebben wij overleg en bespreken we de plannen voor de komende periode, waarbij ik focus probeer aan te brengen, zodat de inspanningen die we doen ook leiden tot het bereiken van de doelen die Floris heeft. Geschikte ideeën zet ik om in concrete acties voor het team, zodat iedereen weet wat zijn of haar taak is en het niet alleen een leuk plan blijft, maar ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.
“Marieke heeft me geholpen bij het goed en strategisch neerzetten van een Facebook Ads campagne. Resultaten uit haar rapportages vormen de basis voor haar advies op strategisch niveau. Ze fungeert als een sparringpartner op niveau, met een lange termijnvisie. Ze ondersteunt en adviseert me op het gebied van het stroomlijnen en efficiënter maken van processen. Op de ideeën die voortkomen uit mijn hersenkronkels is ze kritisch en realistisch, als ze het een slecht idee vindt is ze daar eerlijk over.“
Wat is het resultaat van deze tools en acties?
De onlinetraining is helemaal geïmplementeerd. In het eerste half jaar hebben we veel ervaring opgedaan en tussentijds geëvalueerd en bijgestuurd. Uit de evaluatie kwam bijvoorbeeld naar voren dat Floris veel sterker is in de corporate wereld. Met dit inzicht zijn we opnieuw gaan kijken naar de opbouw van zijn productaanbod en hebben we besloten om de koers te wijzigen en meer te gaan focussen op lezingen, masterclasses en het positioneren van Floris als spreker.
Marieke:
“Wees niet bang om je focus ergens op te leggen. Wanneer gaandeweg blijkt dat een andere doelgroep, werkwijze of aanbod beter bij je past, kun je je keuze altijd herzien. Je focus vinden is voor een groot deel gewoon doen, ervaren en ontdekken.”
“Het is bij het meten van resultaten altijd wel lastig om je vinger erop te leggen. Op het gebied van online marketing heeft Marieke alles zeker volgens planning goed uitgevoerd. Wat conversie op mijn webinar betreft ben ik zelf nog niet helemaal tevreden, maar dat ligt meer bij mij. Hier spelen denk ik meerdere factoren mee.
Wat vind je prettig aan de samenwerking met de Online Marketing Expert?
“Marieke is echt van het aanpakken, ze is hands-on, to-the-point, responsief en proactief. In haar communicatie is ze ook erg efficiënt. Wat ik daarnaast erg prettig en belangrijk vind aan Marieke, is dat ze kritisch durft te zijn, de juiste vragen stelt en doorvraagt in plaats van je naar de mond te praten. Ze denkt echt mee over het efficiënter maken en automatiseren van processen, ook als ze zichzelf daarmee deels overbodig maakt. Eens in de zoveel tijd hebben we een korte call en we werken gezamenlijk in een workflow tool, snel en effectief.”
Welke acties wil je op korte termijn aanpakken en met welk doel?
“De komende tijd wil ik met Marieke bekijken welke werkzaamheden zij blijft oppakken en welke taken ik op operationeel niveau kan overdragen. Op die manier kan ze nog meer op de hoofdlijnen functioneren als projectmanager, de taken inventariseren, wie wat doet en in welke tijdsbestek. Daar is ze zelf gelukkig ook heel proactief in. Zelf wil ik de focus blijven leggen op het creëren van waardevolle content en het geven van lezingen, workshops en masterclasses. Daar zullen weer subdoelen uit voortvloeien, die we op een goede manier in de markt moeten zetten. Daar kan Marieke me dan weer bij adviseren.”