Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Dorien Tendijck

De funnel van Dorien Tendijck; marketing pepper

Dorien Tendijck geeft met haar bedrijf Marketing Pepper marketingadvies aan advocaten, juristen en mediators; van zelfstandige ondernemingen tot (middel)grote kantoren. Gedurende haar marketingcarrière werkte zij voor multinationals én startups, waar ze klant- en merkgericht leerde denken en werken. Maar toen ze 2 jaar terug voor zichzelf begon vroeg ze zich heel bewust af: ‘wie kan ik nu écht helpen met mijn ervaring en expertise?’ Wat haar opviel was dat veel bedrijven in de juridische hoek nog marketingkansen laten liggen. Ze besloot dus om haar kennis specifiek voor deze beroepsgroep in te zetten en hen te helpen bij hun marketing en de ontwikkeling van hun bedrijf. Afgelopen juni (2020) besloot zij Online Marketing Expert in te schakelen om haar eigen bedrijf verder uit te bouwen.

Dorien, jij hebt aardig wat kennis van marketing; wat was de reden dat je contact zocht met Online Marketing Expert?

“Klopt, ik ben aardig thuis in vrijwel alles op marketinggebied. Ik heb na mijn studie commerciële economie aanvullend nog een opleiding online marketing en digitale media gevolgd en een Amerikaanse training om een online business op te zetten. Ik wilde mijn bedrijf namelijk graag online verder uitbouwen. Tijdens deze training heb ik geleerd wat het nut en de werking van een marketing funnel is, alleen kreeg ik daar geen maatwerkondersteuning bij. Verder was de aanpak erg Amerikaans, alles was ‘fantastic’ en ‘marvelous’, een beetje ‘too much’ voor onze nuchtere Hollandse cultuur. Omdat ik wel heel erg de meerwaarde van een funnel inzag, zocht ik iemand die me kon helpen deze op een praktische manier in te richten. Via een kennis die al met Online Marketing Expert had samengewerkt, kwam ik met Marieke in contact.”

 “Het lastigst vond ik om mijn doelgroep het nut van business development te laten inzien. Dat was toch wel de grootste uitdaging.”

Waar liep je concreet tegenaan op dat moment? Wat waren je uitdagingen?

“Het lastigst vond ik om mijn doelgroep het nut van business development te laten inzien, om ze in beweging te krijgen te werken ‘aan’ hun business in plaats van alleen ‘in’ hun business. Dat was toch wel de grootste uitdaging. De training die ik eerder had gevolgd was bovendien vooral op Facebook gericht. Ik had hier een community gebouwd en geadverteerd, maar gaandeweg kwam ik erachter dat mijn doelgroep helemaal niet in actie komt via dit kanaal, ook al zijn ze wel aanwezig op Facebook. Adverteren op LinkedIn was het alternatief, maar ook erg prijzig om zomaar wat te doen. Ik had daarom iemand nodig die hier specifiek verstand van heeft, technisch sterk is en ook op strategisch vlak met me meedenkt.

Wist je direct dat Online Marketing Expert de juiste partner voor jou was?

“Ik had na onze afspraak meteen een goed gevoel. Marieke’s vastberadenheid, duidelijkheid, eerlijkheid en no-nonsense houding vielen bij mij goed in de smaak. Ze gaf meteen aan dat ze met haar team geen wonderen kan verrichten en onderbouwde met kennis van zaken dat een langere termijn samenwerking nodig is om er een succes van te maken. Zij kan immers ook niet in de toekomst kijken of voorspellen wat een advertentie gaat opleveren. Ik wist zelf ook dat je niet zomaar na één keer tegenslag kunt zeggen dat adverteren niet werkt, het is ‘learning by doing’. We hebben dus afgesproken om gematigd te investeren in advertenties. Het is ten slotte best spannend om zo’n uitgave te doen in coronatijd, maar stilzitten is ook geen optie. Het voordeel is dat veel ondernemers in mijn doelgroep door de situatie aan het bekijken zijn hoe zij hun marketingactiviteiten anders kunnen invullen, daar kan ik ze actief bij helpen.”

Had je een bepaald doel toen jullie de samenwerking in juni startten?

“Ik had geen doel in cijfers of KPI’s uitgedrukt. Ik was nog niet zo heel lang volledig zelfstandig ondernemer, want tot een half jaar geleden had ik er ook een interim baan naast. Dus in de eerste plaats was ik gewoon op zoek naar klanten, naar meer opdrachten. Hoe ik dat wilde bereiken had ik al wel in stappen uitgedacht; de funnel. Alleen moest deze geoptimaliseerd, aangevuld en toegespitst worden op LinkedIn.”

En wat hebben jullie dan precies gedaan om dat voor elkaar te krijgen?

“De eerste stap in de funnel is LinkedIn, dus we hebben nagedacht over content die ik zelf kan creëren en delen op dit kanaal. Marieke’s team heeft natuurlijk ook LinkedInadvertenties ingezet, waarvan zij de resultaten monitort. Vanuit LinkedIn kunnen geïnteresseerden binnen mijn doelgroep deelnemen aan mijn webinar, waar ik waardevolle informatie met ze deel en hen uitnodig om een Zoomafspraak met me te maken. Met de inschrijvingen voor mijn webinar breid ik tegelijkertijd ook mijn e-maillijst uit.”

Jullie werken nog niet zo lang samen, merk je al resultaat?

“Inderdaad, ik werk pas sinds juni samen met het team van Online Marketing Expert en daar heeft dan ook nog de zomervakantie tussen gezeten. Met de conversiepercentages van het webinar mag ik zeker tevreden zijn: tot nu toe blijft 100% van de kijkers tot het eind kijken en het percentage mensen dat na afloop een afspraak met me maakt is 15 tot 20%, dat is heel netjes. Ook in de dagelijkse praktijk merk ik dat er meer werk mijn kant op komt en mijn e-maillijst is ook lekker gegroeid.”

Hoe ervaar je verder de samenwerking met Online Marketing Expert?

“We hebben elkaar nog nooit live gezien; alles doen we via Zoom. Wat ik heel fijn vind zijn de strategische calls die we samen hebben, ik kan dan dingen die in mijn hoofd zitten tegen haar aanhouden. Ze is dan overigens altijd eerlijk en zegt het ook gerust als ze er niet achter staat. Daar vertrouw ik dan ook op. Enerzijds door haar kennis en ervaring, anderzijds omdat ik het gevoel heb dat ze oprecht betrokken is en het beste met mijn business (en mij) voor heeft. Niet voor niets is zij de eerste die ik het laat weten als ik een succes heb behaald. Zoals de keer dat ik 16 mensen in mijn webinar had en direct daarna 6 afspraken voor een kennismaking! We doen dan altijd even ‘een dansje op afstand’.”

“Een term die in me opkomt als ik aan Marieke denk is: lieve pitbull! Ze kan zich echt vastbijten in iets, en daar proactief naar handelen, maar ik vind haar ook een heel fijn en lief mens.”

Welke eigenschappen kun je het meest waarderen?

“Dat Marieke een echte sparringpartner is, iemand die sámen met mij aan mijn bedrijf bouwt. Verder is ze heel betrouwbaar; afspraak is afspraak, en een harde werker; ze beantwoordt mijn vragen altijd megasnel. Een term die in me opkomt als ik aan Marieke denk is: lieve pitbull! Ze kan zich echt vastbijten in iets, en daar proactief naar handelen, maar ik vind haar ook een heel fijn en lief mens. En ze heeft echt verstand van zaken.”

Hoe ziet jullie samenwerking er in de toekomst uit denk je?

“Ik vind het zelf altijd lastig om op online vlak de volgende stap te bepalen, dus daar gaat Marieke me verder mee helpen. Iets wat ik wel voor ogen heb is dat mijn business wat minder afhankelijk wordt van mijn eigen tijd. Dat gaan we in de volgende strategische sessie bespreken, dus daar komen vast en zeker weer mooie plannen uit.”

Wil je lezen hoe anderen de samenwerking met de Online Marketing Expert ervaren? Bekijk nog meer klantverhalen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *