GezondOud – de naam geeft al weg wat de missie van Esther Zoetmulder en compagnon Constance Schuller is, die het bedrijf 4 jaar geleden oprichtten. Samen willen ze zoveel mogelijk mensen helpen gezond en gelukkig oud te worden. Dit doen ze door het geven van sportlessen in de natuur, in groepsverband in de buitenlucht óf via een online sportprogramma. Wat bijzonder is: de video’s voor de online lessen nemen ze op in de natuur! Tot voor kort bereikten ze hun doelgroep voornamelijk offline – de website bleef grotendeels onbenut. Daar wilde Esther verandering in brengen, maar dan wél samen met een partner die al van wanten wist. Drie keer raden wie dat is geworden!
Esther, jij hebt zelf een achtergrond in marketing, waar had je precies hulp bij nodig?
“Klopt, ik heb hiervoor bij verschillende bedrijven als marketeer gewerkt. Constance en ik zijn nu 4 jaar actief met GezondOud en onze doelgroep bereikten we voorheen door te adverteren in huis-aan-huisbladen, maar hierdoor waren onze kosten per nieuw lid behoorlijk hoog. Ook adverteerde ik op Facebook, maar dat kostte mij op den duur te veel tijd. Met het feit dat Facebook regelmatig dingen aanpast waardoor mijn campagnes minder effectief werden. De doelgroep waar wij mee werken is behoorlijk digitaal vaardig. We wilde onze website daarom ook meer in gaan zetten bij de werving van nieuwe leden .”
Wat was precies je vraag of uitdaging op dat moment?
“Wat we graag willen is een constante stroom van inschrijvers voor proeflessen creëren, zodat we niet meer voortdurend actief hoeven te werven en zo de kosten per lid naar beneden kunnen brengen. Offline ‘de kracht van herhaling’ inzetten is ontzettend duur en het effect is niet goed te meten, online retargeten is gemakkelijker, goedkoper, specifieker en meetbaar. Maandelijks bezochten al zo’n 2.000 à 3.000 mensen de GezondOud website en we ontvingen dagelijks inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Daar moesten we wat mee, maar ik vond het zelf te technisch om me hier helemaal in te verdiepen. Daarom zocht ik hulp van een partij die hier ervaring mee heeft.”
“Ik wilde niet iemand die net als wij nog aan het pionieren is, maar een ervaren partij. Toen kwam ik met Marieke in contact…”
Hoe kwam je bij Online Marketing Expert terecht?
“Ik had al eerder contact met een zzp’er die veel wist van adverteren op Facebook en Instagram, maar in websites en Google Ads moest ze zich nog verder verdiepen. Omdat wij ook nog zoekende zijn, wilde ik juist niet iemand die nog aan het pionieren is, maar een ervaren partij. Via Gouderdom , die al klant bij Online Marketing Expert was, kwam ik eind 2021 met Marieke in contact.”
Wat was je eerste indruk? En klopt die achteraf gezien?
“Heel down-to-earth, en dat ben ik ook, dus er was direct een match. Ik kreeg bij haar ook direct het gevoel dat ze een partner was en met ons wilde toewerken naar resultaat. En zo voelt het nog steeds. De uitdaging voor mij hierin is wel dat ik nog steeds het creatieve brein ben, maar het technische aspect en het monitoren van resultaten nemen ze uit handen, dat is heel prettig.”
Welke optimalisatieacties hebben jullie ondernomen en met welk resultaat?
“Er is een nieuwe website ontwikkeld door Buro Staal, die nu ook onze SEO verzorgt. Online Marketing Expert heeft voor ons twee funnels ingericht en regelt en monitort onze Google Ads campagnes. Hierdoor is onze mailinglijst verdubbeld en besluit 60% van de mensen die een proefles aanvragen een lidmaatschap af te nemen. We benaderen onze contacten nu trouwens via MailBlue in plaats van Mailchimp, omdat dit meer mogelijkheden biedt.
Daarnaast zijn ze aan de slag gegaan met Facebook adverteren. We zijn hier nog verschillende type advertenties aan het testen. Voor ons online aanbod lijkt Facebook beter te werken dan voor ons buitenprogramma. Voor het buitenprogramma zijn we onze strategie dus weer wat aan het herijken van een ‘push’strategie naar meer een ‘pull’ strategie. We gaan ons richten op de mensen die al intrinsiek gemotiveerd zijn om fitter en gezonder te worden, zij gaan namelijk zélf op zoek. Hier spelen we op in met SEO én dus met SEA, waar Online Marketing Expert ons mee helpt.”
“Mijn ‘kindje’ uit handen geven was best een overwinning!”
Waren er zaken die je moest overwinnen voor jezelf?
“Ja, toch wel. Na jaren geleden met niets te zijn begonnen en alles van de grond te hebben opgebouwd, vond ik het best een ding om mijn ‘kindje’ uit handen te geven. Maar het is gelukkig een goede samenwerking en we halen er samen alles uit.”
Wat heeft de samenwerking jullie nog meer gebracht?
“We werken toe naar een doel, maar pakken het heel gedegen aan. Dan moet je nu eenmaal een lange adem hebben, zeker bij een doelgroep die (online) wat moeilijker te overtuigen is dan bijvoorbeeld jongeren.
Wat de samenwerking me sowieso heeft opgeleverd is het gevoel een partner te hebben die er samen met ons voor gaat. Marieke en Saskia zijn heel punctueel en pragmatisch; ik hoef er zelf niet steeds achteraan te zitten. Ik krijg nota bene nét een mail van Saskia binnen, waarin ze aangeeft dat er minder wordt gereageerd op de advertentie – dit ziet ze aan het aantal kliks dat daalt – en wat haar voorstel is om dit te verbeteren.”
“Hun transparantie en eerlijkheid waardeer ik het meest”
En tot slot – waar hecht je de allermeeste waarde aan?
“De transparantie en eerlijkheid van Saskia en Marieke. Ze geven het eerlijk aan als ze ergens geen heil in zien. Dat vind ik prettig.”
Heb jij ook wel oren naar een samenwerking met Online Marketing Expert? Laten we kennismaken!