Herman Hoexum maakt merken en daarmee bedrijven succesvoller. Met zijn sterke passie voor sport- en fashionmerken en zijn interesse in het gedrag van mensen, brengt hij organisaties in die branches in beweging. Met League of Leaders beantwoordt hij als coach vragen als: “waarom zijn sommige brands populair bij de massa en worden anderen succesvol in een nichemarkt?”. Om zijn eigen business op te schalen, besloot hij een onlineprogramma te ontwikkelen. En hoewel het hem aan inhoudelijke kennis niet ontbreekt (na jarenlang gewerkt te hebben voor bedrijven als adidas en Wella), lag dit op online marketing vlak iets anders. Hij plaatste dus een oproep op social media: ‘online marketeer gezocht’.
Herman, kun je eens vertellen waarom je deze oproep deed?
“Ik coachte en trainde mensen binnen merkorganisaties al een-op-een onder de naam BYOU, individueel en offline. Om op te schalen wist ik dat deze vorm zijn beperkingen had, en dat ik het anders aan moest pakken. Ik bedacht dus een onlineprogramma voor verkopers in de sport- en modebranche, waarin ik al mijn kennis en inzichten deel. Bijvoorbeeld hoe hun houding en mindset invloed heeft op het gedrag van inkopers van retailbedrijven. Ik had dus een mooi onlineproduct gemaakt (de onlinecursus ‘How to sell a brand?’), maar dan moet het ook nog verkocht worden natuurlijk. Ik wist dus dat ik iets met online marketing moest, maar wat? En hoe? Daarom plaatste ik die oproep op social media.”
En, kreeg je veel reacties?
“Heel veel. Dus ik besloot een top drie te maken van marketeers die me interessant leken en Marieke was er daar één van. Ik houd van aanpakken en duidelijkheid, dus dat zij direct voorstelde om nog dezelfde dag een online meeting in te plannen zorgde ervoor dat er meteen al een klik was. Tijdens het gesprek werd dit alleen maar bevestigd. Ze stelde de juiste vragen, gaf concrete antwoorden en het was duidelijk dat ze wist waar ze het over had. Dat schiep vertrouwen. Natuurlijk gaf ik de andere kandidaten ook een kans en besloot op mijn gevoel af te gaan. Na hen gesproken te hebben belde ik vrijwel meteen Marieke op met het goede nieuws, haar stijl paste gewoon het best bij mij.”
“Ik had niet het geduld voor ‘learning by doing’, ik wilde gewoon snel meters maken!”
En toen? Welke doelen had je bijvoorbeeld?
“Allereerst ben ik op haar specialisme afgegaan; tuurlijk, je kunt alles zelf uitvogelen, maar ik had niet het geduld voor ‘learning by doing’. Ik wilde gewoon snel meters maken. De investering was uiteraard wel een overweging, maar haar tarief gaf ook aan dat zij zeker van haar zaak is. Goedkoop is vaak toch echt duurkoop. Dit vertrouwen wekte ze ook door meteen helder en concreet de vervolgstappen te benoemen, dat werkt voor mij het best.”
En wat waren die vervolgstappen dan?
“Een marketing funnel. Om meer mensen kennis te laten maken met mijn onlinecursus, hebben we webinars georganiseerd en geoptimaliseerd. Dit is mijn marketingmiddel om het aantal mailadressen (leads) in mijn database te laten groeien. Op die manier kan ik mensen later nogmaals benaderen om ze warm te maken voor mijn betaalde programma. Mijn website moest hiervoor ook in orde zijn, dus dat heeft haar team ook geregeld. Hetzelfde geldt voor digitale communicatie-uitingen, blogs en social media bijvoorbeeld. Ik vond het leuk om stukjes te schrijven en ik ben gewend om mezelf te laten zien, dus dat was geen probleem. Maar de structuur, het proces van content maken, daar ben ik mee op weg geholpen en heb ik veel van geleerd.”
Merk je ook al echt resultaat van deze acties?
“Mijn LinkedIn-account is flink gegroeid, in enkele maanden ruim 1.000 volgers erbij. Daarnaast is ook het aantal inschrijvingen voor mijn webinar, mijn mini-course en mijn nieuwsbrief gestegen en zie ik dat mijn posts op social media veel meer interactie oproepen. Zo legde iemand die ik al tien jaar niet meer gesproken had een vraag aan me voor, getriggerd door een van mijn posts. Hier heb ik vervolgens ook een offerte voor mogen maken.”
Hoe ervaar je verder de samenwerking met Online Marketing Expert?
“Het voelt een beetje als een marketeer in huis hebben, of een directe collega, die me aanvult op hetzelfde level, maar met haar eigen expertise. Het is fijn dat ik bepaalde zaken makkelijk uit handen kan geven. Zo hield ik bijvoorbeeld altijd notities bij tijdens meetings, na één call met Marieke ben ik daarmee gestopt. Binnen een uur had zij alles wat we besproken hadden al in projecttool ‘Monday’ gezet, in concrete stappen. Dat kon ik dus loslaten. Daarnaast doet ze ook wat ze zegt en is ze proactief. Ik vroeg in het begin eens naar de resultaten van onze inspanningen en sindsdien heb ik er nooit meer zelf om hoeven te vragen. En toen bleek dat het ‘no-show-percentage’ van het webinar opliep, kwam ze uit zichzelf met het voorstel om het op een ander tijdstip te organiseren; een goede zet.”
Ben je alleen maar positief?
“Eigenlijk wel ja. Hoewel dat weer hele andere uitdagingen met zich meebrengt. Ik ben enthousiast en energiek en Marieke is dat ook. Dat maakt het voor ons beiden moeilijk om soms ook even te stoppen met werken, je kunt eindeloos doorgaan. Dat bevestigt natuurlijk alleen maar de klik die we vanaf het begin al hebben, zelfs al hebben we elkaar alleen nog maar online gesproken. Daarnaast is de grootste uitdaging in mijn branche momenteel COVID-19; de fashion branche krijgt het zwaar te verduren en ik merk dat natuurlijk ook. Ik was echt goed op weg met het behalen van mijn doelen, maar ik verwacht dat we die weg na Corona gewoon weer kunnen vervolgen. Al dan niet in een aangepaste vorm…”
Wil je lezen hoe anderen de samenwerking met de Online Marketing Expert ervaren? Bekijk nog meer klantverhalen.