Klantverhaal Pauline Jonker

Pauline Jonker – Wensink | online trainingen voor professionals die met tieners werken  

Pauline Jonker – Wensink traint professionals in het motiveren en begeleiden van tieners. Mensen in het onderwijs, kindercoaches en huiswerkbegeleiders bijvoorbeeld. Hoe ga je met tieners in gesprek en hoe leer je ze vaardigheden als leren, concentreren en plannen? Pauline is trainer, coach en heeft een boek geschreven: ‘Motiveer en leer!’. Haar bedrijf ‘Maak mij wat wijs’ bestaat inmiddels al zo’n 10 jaar en ze geeft al geruime tijd online trainingen. Ongeveer een half jaar geleden kwam ze met ons in contact.

Pauline, je had jouw online concept al goed uitgedacht, vertel eens waarom je toch contact met ons opnam

“Ja, mijn online concept stond in de basis al aardig. De verkoop van mijn boek liep goed, steeds meer mensen namen deel aan mijn online trainingen en ik werkte zelf aan het uitbreiden van mijn e-maillijst. Toch besloot ik een partij te zoeken die mij kon helpen bij het technische aspect van adverteren. Ik adverteerde zelf namelijk al wel, maar ik vond het niet leuk om te doen, had er te weinig verstand van en wilde me daar ook helemaal niet in ontwikkelen. Mijn kracht ligt ergens anders. Ik besloot dus om dit uit te besteden en benaderde Marieke.”

Had je op dat moment een duidelijk doel? Wat wilde je bereiken?

“Het uiteindelijke doel was een groter publiek bereiken om mijn online trainingen aan nog meer professionals te verkopen. Wat ik daarvoor moet doen is mijn e-maillijst laten groeien, daar haal ik tenslotte een groot deel van mijn klanten vandaan. Om dat voor elkaar te krijgen moest ik mijn advertenties optimaliseren en een strategie hebben. Daar had ik hulp bij nodig.”

“Om mijn online trainingen aan een groter publiek te verkopen moest ik mijn e-maillijst laten groeien én een advertentiestrategie hebben.”


Wat had je eerder al geprobeerd om dit te bereiken?

“Ik heb al eens met iemand gewerkt die een funnel voor me heeft gebouwd. Zelf ben ik aan de slag gegaan met Facebookadvertenties. LinkedIn gebruikte ik ook steeds vaker, maar nog niet voor gesponsorde berichten. Ondanks dat ik toch wel merkte dat dit platform beter bij mij past én bij de doelgroep die ik wil bereiken.”

Je werkt sinds een half jaar samen met Online Marketing Expert. Wat zijn de grootste eyeopeners en veranderingen?

“Zoals ik al vertelde bleek LinkedIn toch meer mijn platform te zijn en na een gesprek met Marieke besloot ik me hier volledig op toe te leggen en Facebook achter me te laten. Dat voelde heel goed. Tijdens het kennismakingsgesprek merkte ik al dat ze heel erg meedenkt over de strategie en andere facetten van mijn online marketing. Saskia is in het team van Online Marketing Expert mijn vaste contactpersoon. Zij coördineert en zorgt ervoor dat de strategie en planning worden gevolgd. Ikzelf blijf de regie houden, bepalen welke kant ik op wil en welke content ik maak. Die soepele samenwerking vind ik heel bijzonder en prettig.”

“De gouden tip was voor mij toch wel: creëer één goed webinar dat je kunt gebruiken in al je funnels. Dat kost minder tijd en energie – een verademing.” waarmee mensen zelf aan de slag kunnen gaan, maar komen ze er niet uit, dan sta ik al wél op hun netvlies.”

Wat is er ingezet om je doelen te behalen? Hoe ziet je funnel er uit?

“Er waren dus al een aantal bestaande funnels, die ieder naar een ander deel van mijn aanbod leiden. Mijn doelgroep wordt bijvoorbeeld getriggerd door een online advertentie voor een webinar of gratis download (van het eerste hoofdstuk van mijn boek). Daarop volgt een e-mailreeks die uiteindelijk leidt naar mijn aanbod – een van mijn trainingen. Wat Marieke en Saskia voor me gedaan hebben is het optimaliseren – en waar mogelijk automatiseren – van al die stappen. Zo stuurde ik voorheen in de tijd tussen de inschrijving en het webinar handmatig mails naar mijn inschrijvers. Die hebben ze nu gestandaardiseerd en het proces geautomatiseerd. Ook hebben ze een funnel gebouwd voor de opvolging van mensen die mijn boek bestellen, met als doel het ophalen van recensies.

Een gouden tip vond ik trouwens: creëer één goed webinar die je kunt gebruiken voor ál je funnels voor verschillende trainingen, en pas je verhaal steeds lichtelijk aan. Dat is een verademing – het kost op die manier veel minder tijd en energie.”

Doordat Saskia scherp focust op de cijfers, weet ik welke dingen bewezen resultaat opleveren en waar ik dus mijn tijd aan moet besteden.”

Kun je al iets vertellen over de resultaten?

“Het is niet zo dat je de ene dag een advertentie plaatst en dat je de volgende dag 10 nieuwe klanten hebt. Je moet mensen die je nog niet kennen eerst een tijdje meenemen in je verhalen. Maar we werken inmiddels zo’n half jaar samen en ik merk dat er sinds de optimalisatie van mijn advertenties  mensen zijn bijgekomen die mijn online training hebben gevolgd. Een ander belangrijk resultaat is tijdbesparing. Doordat er nu veel geautomatiseerd is, kan ik mijn tijd nuttiger besteden. Saskia is sowieso heel scherp gefocust op de cijfers (levert het op wat we doen?) en op efficiënt werken. Daardoor voelde de samenwerking ook meteen goed, er wordt inzichtelijk gemaakt wat het oplevert. Ik kan daar zelf mijn conclusies uit trekken en mijn tijd goed besteden aan dingen waarvan bewezen is dat ze resultaat opleveren.”

Wat heeft de samenwerking je tot nu toe gebracht?

“Ten eerste is het gewoon heel prettig om de taken die ik zelf niet leuk vindt uit te besteden. Daarnaast is voor mij van grote meerwaarde dat ik mensen naast me heb staan die oprecht in mijn belang meedenken. Online Marketing Expert werkt met een drieledig traject, waarbij alle onderdelen van een marketingfunnel op elkaar worden afgestemd. Nu besteed ik voornamelijk het adverteren uit, maar ik weet wel dat wanneer zij constateren dat er bijvoorbeeld in mijn webinars of e-mails verbeterslagen te maken zijn, ze me hiervan op de hoogte stellen. In onze samenwerking is Saskia meer van de details en Marieke bewaakt de grote lijnen. Die bespreken we samen eens per kwartaal en kijken vooruit naar vervolgstappen.”  

Welke vervolgstappen zijn dat voor nu?

“De focus ligt nu op een nieuwe challenge die ik organiseer: in het kader van het 10-jarig bestaan van ‘Maak Mij Wat Wijs’ maak ik 10 mentorlessen die ik met een speciale actie aanbied. Deze wil ik promoten door middel van gratis downloads en video’s. Hier moet dus ook weer een ads campagne op gebouwd worden. Hier werk ik nu samen me Saskia en Marieke aan.”

Heb jij ook wel oren naar een samenwerking met Online Marketing Expert? Laten we kennismaken!

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.