Petra Iuliano is de #1 Verdienmodellen Expert & Business strateeg. Hoewel haar diensten zijn geënt op geld verdienen, kiest ze er bewust voor om zich met haar bedrijf The Network Of Purpose te richten op waardegedreven kennisondernemers. Ze helpt hen zich helder en krachtig te onderscheiden in hun markt. Zodat ze opschalen en exponentieel groeien. Eind 2022 was Marieke van Online Marketing Expert drie maanden lang Petra’s persoonlijke sparringpartner
Petra, waarom die focus op waardegedreven ondernemers?
“Consumenten, mensen, maken steeds bewustere keuzes op basis van hun eigen waarden. Duurzaamheid bijvoorbeeld, en ‘van ik naar wij’, wordt steeds belangrijker. Als ondernemers spelen we een sleutelrol in die ontwikkeling. De ondernemers die dit begrijpen, daar wil ik graag iets voor betekenen.”
“Ik zocht iemand die mij kon helpen bij het structureren en organiseren van de online programma’s die ik mijn klanten aanbied. Zodat ik met beperkte kosten kan opschalen.”
Jouw achtergrond ligt in de marketing, waarom zocht je een online marketingpartner?
“Ik zocht eigenlijk meer dan dat. Marketing is al meer dan 25 jaar mijn vak en ik ben al sinds 2010 ondernemer. Aan kennis ontbreekt het mij niet. Maar iedereen heeft blinde vlekken en heeft wel eens een schop onder zijn kont nodig om knopen door te hakken. Ik kwam met Marieke in contact toen ze een oproep deed om – in de vorm van een pilot – 3 maanden samen te werken. Samen keken we naar mijn business én naar mij als ondernemer. Daar had ik behoefte aan. Dat kon zijn: hulp bij verbetering van mijn funnels en ads, maar ook heel breed gezien – door te kijken of mijn manier van werken en organiseren beter kon.”
Waar kon je hulp bij gebruiken?
“Ik was in eerste instantie op zoek naar iemand die mij kon helpen bij het beter structureren en organiseren van de programma’s die ik mijn klanten aanbied. Mijn doel is namelijk opschalen met beperkte kosten.”
Hoe gingen jullie van start?
“Marieke heeft allereerst een online marketinganalyse uitgevoerd en in kaart gebracht hoe lang de klantreis was van de deelnemers aan mijn online programma. Dat gaf direct al meer inzicht in hoe we mijn advertentiebudget het best konden inzetten.
Verder wilde ik de Q&A’s met mijn klanten makkelijker en minder tijdsintensief maken. In die wekelijkse Q&A’s ligt mijn goud, mijn toegevoegde waarde. Maar het kostte me ook heel veel tijd en energie. Ze heeft me vervolgens geholpen met e-mail automation, waardoor deelnemers nu automatisch door het proces heen geleid worden. Tijdbesparend, maar ook extra waardevol voor hen, want ze blijven nu ook op de hoogte wanneer ze geen Q&A kunnen bijwonen. Die stap heb ik eindelijk kunnen zetten door Marieke.”
Waarom een online marketing expert en geen businesscoach?
“Kijk, dit wist ik natuurlijk niet helemaal van tevoren, maar Marieke heeft hele andere kwaliteiten dan een businesscoach. Ik zocht ook geen coach. Ik had behoefte aan iemand die met me meedacht, wel over de volle lengte van mijn business, maar dan vooral met een praktische benadering. Die operationele vertaalslag kunnen niet veel businesscoaches maken. De meeste online marketingspecialisten trouwens ook niet. Zij is een sparringpartner ‘op niveau’ die zorgt dat er balans is tussen creatie en management.”
Kun je dat uitleggen?
“Dat kan ik het beste uitleggen aan de hand van Businessmodel Canvas, die bestaat uit 9 essentiële bouwstenen om je bedrijf stevig neer te zetten. De stenen aan de rechterkant van dit model zijn het werk van de creatieve, de visionair. Hopelijk ben je als ondernemer zelf diegene! Je richt je op je doelklant, de klantreis, je aanbod en inkomstenstromen. Maar de bouwstenen aan de linkerzijde – namelijk kernactiviteiten, mensen, middelen en kosten – die gedijen bij structuur en organisatie. Alleen als de linker en rechterzijde strategisch goed met elkaar samenwerken krijg je een levensvatbaar bedrijf. Balans. Een businesscoach is zelf vaak ook een visionair, die je creatieve kant nog eens extra aanboort, maar die operationeel meestal niet sterk onderlegd is. Om succesvol te kunnen groeien moet je wél werken aan die operationele kant.”
“Analytisch, hands-on en vriendelijk maar duidelijk, dat is echt Marieke’s charme als je het mij vraagt.”
Hoe merkte je dat Marieke deze ‘schakel’ kon invullen tijdens jullie samenwerking?
“Allereerst is haar blik heel breed, maar ze zorgt tegelijkertijd voor de juiste focus. Ze kan goed analyseren, organiseren is snel to-the-point, hands-on en eerlijk. Vriendelijk, maar duidelijk, dat is echt haar charme als je het mij vraagt. Doordat haar advies zo praktisch van aard was, kon ik in hele korte tijd beslissingen nemen waarvan ik dacht; had ik veel eerder moeten doen! We hebben drie maanden samengewerkt, om me op weg te helpen. Ook nu nog merk ik dat ik veel gemakkelijker beslissingen neem, sneller doorpak op zaken.”
Geen coach en meer dan een online marketingspecialist, hoe zou je Marieke dan noemen?
“Juffrouw Ooievaar, haha. Ik gebruik in mijn presentaties over het Business Model Canvas soms de karakters uit De Fabeltjeskrant om de rollen in een bedrijf eenvoudig uit te leggen. Als alles weer eens in het honderd loopt, dan is Juffrouw Ooievaar altijd degene die weer orde op zaken wist te stellen in Fabeltjesland. Nou, dat is precies Marieke! Analytisch, organisatorisch en gestructureerd. Zij helpt je hetgeen je wilt bereiken sneller uitvoeren met de tijd, middelen en mensen die je hebt. ”
“Kennisondernemers die al een behoorlijke omzet hebben, maar ook veel laten liggen omdat ze de operationele kant van hun business niet op orde hebben. Die ondernemers hebben Marieke écht nodig.”
In het kader van Creatie Vs. Organisatie, welke ondernemers kunnen baat hebben bij een samenwerking met Online Marketing Expert, denk je?
“Kennisondernemers die al wel een behoorlijke – zeg tussen de 250 en 500 K – omzet draaien. De groep die al goed geld verdient dus, maar ook veel laten liggen omdat ze enerzijds de tijd niet hebben om hun backoffice goed in te richten, en anderzijds omdat ze niet genoeg geld hebben om een heel team aan te nemen. Ze hebben hun groeiplafond bereikt en komen niet verder zoals ze nu werken, worden volledig opgeslokt door hun bedrijf en de geweldige plannen die ze hebben. Ze missen iemand in hun bedrijf die mee kan praten over die creatieve kant, maar die vervolgens wel de operationele kant (de linkerzijde van het Canvas) op orde kan brengen en optimaliseren. Dat is waar Marieke floreert, ondernemers die hun aanbod, boodschap en klantreis al behoorlijk helder hebben, maar de focus, structuur en organisatie aan de achterzijde missen, niet weten aan welke knoppen ze moeten draaien. Die ondernemers hebben Marieke nodig.”
Wat neem je de komende tijd mee uit deze samenwerking, nu de drie maanden voorbij zijn?
“De knopen die ik de afgelopen tijd heb doorgehakt waren bevrijdend, en dat heeft echt iets in gang gezet. Het was de schop onder mijn kont die ik nodig had. Dat alleen al was de investering waard. Maar er zijn uit onze samenwerking nog veel meer actiepunten hoog op mijn agenda komen te staan; er is de komende tijd nog heel wat werk te verrichten. Dat is enerzijds overweldigend, anderzijds geeft het me een enorme drive om er verder mee aan de slag te gaan. Zo ga ik innovatieve leadgeneratie ontwikkelen, nieuwe diensten lanceren én ik ben een nieuw boek aan het schrijven. Ja, het wordt heel druk en heb niet veel tijd voor vakantie dit jaar, maar de energie die ik er nu insteek gaat zich daarna dubbel en dwars terugverdienen, en me meer vrijheid geven. Zodra ik merk dat ik mezelf weer in de weg zit klop ik zeker opnieuw bij Marieke aan.”
Wil jij ook wel zo’n online marketing sparringpartner, die niet alleen jouw marketing funnels en advertenties onder de loep neemt, maar ook meedenkt over de operationele haalbaarheid van je businessmodel? Lees hier wat we voor je kunnen betekenen.