Is jouw marketingaanpak klaar voor het nieuwe jaar?
De digitale wereld verandert snel en hiermee ook de mogelijkheden en aanpak op het gebied van online marketing. Ben jij nog niet op de hoogte van de nieuwste online marketingtrends voor 2019? Lees dit blog dan zeker van begin tot eind en zie welke kansen er voor jouw bedrijf liggen.
Een terugblik naar online marketing in 2018…
De meeste trends die we dit jaar meer gaan zien zijn niet helemaal nieuw. In 2018 gebeurde er al een hoop en daar wordt in 2019 fijn op voortgebouwd. Een korte samenvatting van de ontwikkelingen die we vorig jaar al zagen:
- Mobiel heeft desktop ingehaald. Mobiel geoptimaliseerde websites krijgen voorrang in de zoekmachines.
- We zagen video een steeds belangrijkere rol innemen op websites en social media.
- De AVG werd ingevoerd, waardoor ook privacygegevens bestemd voor marketingdoeleinden aan banden werden gelegd.
- Livestreaming werd populairder mede door Instagram Stories, Facebook Live en Snapchat.
- Chatbots werden vaker ingezet, hoewel deze technologie nog volop in ontwikkeling is.
De online marketingontwikkelingen voor 2019
Hieronder vind je de belangrijkste ontwikkelingen voor 2019 op het gebied van online marketing.
1. Social media wordt een conversietool
Daar waar social media voorheen nog voornamelijk gebruikt werd om naamsbekendheid en engagement op te roepen, zien we dat het doel steeds meer verschuift richting direct converteren. Social media faciliteert alle functies van een effectief verkoopplatform, wat het steeds beter commercieel inzetbaar maakt.
2. Verhalen vertellen
Waar reguliere social media posts vaker worden geplaatst om conversie te realiseren (trend 1), worden online stories steeds meer als brandingtool ingezet. Met Instagram Stories, Facebook Live en Snapchat kun je actief verhalen delen. De noodzaak voor je klanten om direct te bekijken wat jij plaatst is hoger omdat deze verhalen maar tijdelijk zichtbaar zijn.
3. Deelnemen in social media groepen
Misschien heb je ooit wel eens deel uitgemaakt van een Facebook- of LinkedIngroep. Tot voor kort was dit niet erg populair, maar de nieuwe functies die vrijgekomen zijn maken het een stuk interessanter. Zo kun je in Facebookgroepen nu ook met een bedrijfspagina deelnemen aan groepen, wat de zakelijke interactiemogelijkheden flink vergroot. LinkedIn biedt ook tal van nieuwe functies, waaronder het eenvoudig delen van artikelcitaten en video’s in groepsdiscussies.
4. Direct messaging
Directe messaging functies worden vaker commercieel toegepast. Zo biedt Facebook Messenger de mogelijkheid tot het inzetten van chatbots. Deze kunnen door bedrijven worden gebruikt om potentiële klanten actief te benaderen via Messenger. Ook WhatsApp kan voor soortgelijke doeleinden gebruikt worden. Bovendien wordt WhatsApp door bedrijven al regelmatig ingezet als middel om te communiceren met hun klantenservice.
5. Word nog transparanter
Steeds meer mensen oriënteren zich online voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Iemand die jouw website bekijkt en die van je concurrent die hetzelfde aanbiedt, kan het moeilijk vinden om een keuze te maken. Hij kent jullie beiden nog niet, dus er is nog geen sprake van herkenbaarheid of een vertrouwensband. Diegene wil geholpen worden in zijn keuze. Hoe doe je dat? Door transparant te zijn en door duidelijk te maken dat jij de expert bent en alle kennis en ervaring in huis hebt. Je kennis delen kan in het begin onwennig of onlogisch voelen, maar het is essentieel om je concurrent voor te blijven en het vertrouwen van potentiële klanten te winnen.
6. Besteed aandacht aan content
Een nieuwsbericht met een kop die je belooft dat je nu iets gaat lezen of zien waar je versteld van zult staan, maar dat niet waarmaakt. Dat is clickbait, het zorgt dat mensen getriggerd worden om op een link te klikken om vervolgens op een bepaalde pagina terecht te komen. Veel klikken ontvangen zegt alleen niet zoveel. Ik geloof absoluut in pakkende titels die je uitnodigen om verder te lezen, maar dan moet de content erachter wel relevant, interessant en kwalitatief zijn. Zo niet, dan irriteer je je lezers alleen maar en bereik je je doelgroep uiteindelijk niet. Besteed dus veel aandacht aan de content die je plaatst.
7. Digitale automatisering van online marketing
Digitale marketing groeit zo hard dat er een tekort aan ervaren, creatieve medewerkers wordt verwacht. Niet alleen om die reden, maar ook om jezelf te ontlasten, je kosten te verlagen en te groeien met je bedrijf is het verstandig om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Het biedt je ook de mogelijkheid om slimmer met leads om te gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een geautomatiseerde website of e-mailsysteem. De Online Marketing Expert helpt je graag bij het digitaliseren en automatiseren van jouw online marketing activiteiten.
8. Virtual Reality
Hoewel de ontwikkeling nog in de kinderschoenen staat wordt VR al regelmatig ingezet voor commerciële doeleinden. Niet voor iedere branche of product is VR effectief inzetbaar, maar als online marketingtool biedt het in de nabije toekomst zeker kansen. Houd de VR-ontwikkelingen in 2019 dus zeker in de gaten.
Wil je in een persoonlijk gesprek meer te weten komen over de nieuwste online marketingtrends van 2019? En wil je deze structureel en planmatig inzetten om je bedrijf naar het volgende level te tillen? Laten we dan kennismaken!