Blog header - ideale doelgroep vaststellen

Je ideale doelgroep bepalen voor een funnel die resultaat oplevert

3 praktische oefeningen waarmee je jouw ideale klant ontdekt

In de kennismakingsgesprekken met potentiële klanten merken we dat zij vaak precies weten wat ze willen. Ze hebben bepaalde doelen voor ogen en ze weten dat ze die doelen kunnen behalen door funnels in te zetten. Wat ze zich vaak níet realiseren, is dat de basis voor dit alles nog op losse schroeven staat. Die basis, daarmee bedoelen we hun doelgroep. Ze denken meestal dat ze deze wél scherp hebben, maar vaak beslaat dit nog steeds een hele bevolkingsgroep.

“Ik ben er voor MKB en ZZP, euhhh… ja, duh. Zoek eens even op hoeveel er dat zijn in het handelsregister. Als ik voor ieder bedrijf dat tot die doelgroep behoort een euro van je zou krijgen, dan kan ik daar hele leuke dingen van doen, kan ik je alvast verklappen.”

Marieke van Nispen – Online Marketing Expert

Waarom je funnel nooit zal presteren als je je doelgroep niet scherp hebt

Mensen schrijven zich in voor een webinar op het moment dat er een bepaalde noodzaak is, je een behoefte of wens bij hen

Het geheim van een goed presterende funnel (ja ja, let goed op!) zit hem juist in hoe specifiek je hem maakt voor je doelgroep. Hoe goed kun jij precies die pijn, die uitdagingen of verlangens benoemen die jouw doelgroep ervaart? En je raadt het al; hoe breder je doelgroep, hoe moeilijk het wordt om de gemeenschappelijke factoren tussen deze personen te benoemen. 

Om je een voorbeeld te geven: 

Bij Online Marketing Expert richten we ons met name op trainers en coaches die succesvol online willen ondernemen. Inmiddels weten we heel goed met welke uitdagingen zij te maken krijgen en welke oplossingen we daarvoor in moeten zetten. Onze communicatie en oplossingen zijn dus volledig op deze doelgroep afgestemd. Dat wil niet zeggen dat we andere bedrijven niet zouden kunnen helpen met onze kennis en kunde, maar we bereiken op deze manier veel gerichter onze ideale klant, omdat die zich door onze boodschap gehoord en begrepen voelt.

Dat jouw funnel nog niet lekker loopt kan verschillende redenen hebben, maar de kans is groot dat je even terug naar de tekentafel moet om je doelgroep aan te scherpen. Met deze blog helpen we je alvast op weg. Door middel van 3 oefeningen bepaal jij jouw ideale doelgroep!

Segmenteren kun je leren

Moet je nu allerlei ingewikkelde onderzoeken gaan uitvoeren om jouw doelgroep helder te krijgen? Nou, daar zijn wij dus helemaal niet van. Wij houden van praktisch! Jij toch ook? Deze 3 oefeningen helpen jou direct om je doelgroep specifieker te maken.

Oefening 1: waar word jij eigenlijk blij van?

Wat ons betreft is de allerbelangrijkste factor die jouw doelgroep bepaalt: jijzelf! Die zag je niet aankomen hè? Tja, wij vinden het nu eenmaal heel erg belangrijk dat je werkt met mensen waar jij blij van wordt. Waar je energie van krijgt. Dat bepaalt tenslotte of jij ’s ochtends je bed uit kruipt of springt! 

Dus… neem eens een klant in gedachte waarvan je denkt. Joh doe er daar maar 10 van! Heb je hem scherp? Wie is het? Schrijf die naam op. Waarom gaan jouw ogen twinkelen van deze klant? Schrijf het op zoals je het voelt. Het hoeft niet mooi geformuleerd te zijn, maar schrijf datgene op wat het eerste in je opkomt. Misschien heb je meerdere klanten waar jij blij van wordt, voer de oefeningen dan voor elke klant afzonderlijk uit. Je zal zien dat ze gemeenschappelijke eigenschappen hebben. Daar kun je belangrijke conclusies uit trekken. 

Oefening 2: Welke kenmerken heeft deze klant?

De eerste oefening deed je vanuit je gevoel. In de volgende oefeningen ga je op dat gevoel in en ga je het concreter maken. Dat doe je allereerst door de eigenschappen die deze klant kenmerken te beschrijven. Vul kenmerken in zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Burgerlijke staat
  • Gezinssamenstelling
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Branche

Probeer alles hier zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Schrappen kan altijd nog. Hoe meer informatie in dit stadium, hoe beter. Het doel is dat je zo helder mogelijk krijgt wat die leuke klanten van jou gemeen hebben met elkaar

Oefening 3: vragenlijst om je ideale klant uit te diepen

In oefening 2 heb je de algemene kenmerken ingevuld, maar dat is natuurlijk niet alleszeggend. Om te beschrijven wat iemand nu precies tot jouw ideale klant maakt is meer informatie nodig. Daarom hebben we een uitgebreide vragenlijst voor je samengesteld. Deze vragen stellen wij ook altijd tijdens de kennismakingsgesprekken met onze klanten en helpen ze hiermee op weg!

  • Welke hobby’s heeft je ideale klant?
  • Welke boeken/kranten/tijdschriften/magazines leest je ideale klant?
  • Waar liggen de interesses van deze persoon?
  • Wat doet hij graag in zijn vrije tijd?
  • Welke merken passen bij jouw ideale klant?
  • Op welke social media kanalen is deze persoon te vinden?

Weet je nog van vroeger op school? Er was altijd wel iemand die zijn Powerpoint slides helemaal vol had staan met tekst. Of

Dan gaan we nog wat dieper in op de pijn en het verlangen van je ideale klant (je bent zomaar niet van ons af vandaag 😉). Alles om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep kraakhelder wordt. 

  • Welke uitdagingen ervaart hij momenteel?
  • Waar ligt hij wakker van?
  • Wat heeft hij allemaal al geprobeerd om het probleem dat hij ervaart op te lossen?
  • En waarom is dat niet gelukt?
  • Wat is het effect van het probleem op het leven van de ideale klant en zijn omgeving/financiële situatie/gezondheid?
  • En wat voor gevoel geeft dat deze persoon?
  • Wat is het effect als hij de dingen blijft doen zoals hij ze tot nu toe altijd deed?
  • Wat is het resultaat als hij het anders zou aanpakken?
  • Wat wil jouw ideale klant bereiken in het leven?
  • Waar droomt hij van?
  • Als die droom realiteit wordt, wie hebben daar nog meer profijt van behalve de ondernemer zelf? 
  • Waarom heeft deze klant voor jou gekozen en welke toegevoegde waarde heb jij voor hem?

    De antwoorden op deze vragen helpen je om een compleet beeld te vormen. Jouw ideale klant komt als het ware tot leven in je gedachten en op papier. Dit maakt het niet alleen makkelijker om bijvoorbeeld de advertenties voor je funnel op de juiste doelgroep af te stemmen, maar ook om goede content te maken die jouw doelgroep aanspreekt. 

Wat als je deze vragen niet kunt beantwoorden?

klanten dan gewoon! Geloof ons, de meeste mensen vertellen van nature graag over zichzelf. Bovendien helpen ze ook graag anderen, dus benut dat! Interview je klanten of laat ze interviewen als je dat prettiger vindt. Kom je er zelf toch niet uit? Of wil je samen bouwen aan jouw online business? Wij dagen je graag uit. Met onze online marketing aanpak dagen we je uit om je te ontwikkelen als ondernemer en je bedrijf te laten groeien.

Maak kennis met ons!

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.