Dit is waarschijnlijk de reden dat je business opschalen nog niet gelukt is…
Je propt, je schuift, offert vrije tijd op, je hebt alle productiviteitshacks al uitgespeeld. Maar het gaat zo niet langer. Zo langzamerhand begint je eigen succes tegen je te werken en je business gaat je soms zelfs tegenstaan. Je bent trots op wat je bereikt hebt – maar ja, is dit het dan? Altijd aan staan, altijd bereikbaar zijn, altijd de volledige verantwoordelijk hebben. Het alsmaar ‘moeten’ gaat je tegenstaan en je wéét dat je twee keuzes hebt: een stap terug zetten… óf een stap vooruit zetten. En als je ondernemer bent, dan is die eerste optie toch eigenlijk niet te verkroppen?
Ruimte maken om te kunnen groeien
Er moet werk van jouw bord af, want om te kunnen groeien moet je écht de tijd en ruimte hebben om aan je bedrijf te werken. Dat lukt niet met een volle agenda. Maar welke werkzaamheden moeten dan van je bord af en welke niet? Ik gebruik hiervoor de methode ’10, 100 of 1.000 euro taken’.
- €10 per uur taken zijn eenvoudigere taken, die best veel mensen kunnen uitvoeren. Niet moeilijk om die uit te besteden dus.
- De €100 per uur taken vragen wat meer vaardigheden van iemand. Dat wil overigens niet zeggen dat je deze taken niet kunt uitbesteden, je moet wellicht alleen wat beter zoeken en vooraf de juiste criteria bepalen.
- Voor de €1000 per uur taken moet je een hele specifieke combinatie van skills hebben. Dit is waar jij je persoonlijk en dus in je business mee onderscheidt. Dat kan je vakgebied, maar ook je ondernemerschap zijn.
Ik hoef je vast niet uit te leggen dat jij de 10 eurotaken niet zelf zou moeten uitvoeren 😉. De 100 eurotaken waarschijnlijk ook niet (allemaal), dus ook die besteed je stap voor stap uit. Maak eens een lijst met alle taken die je allemaal uitvoert. Welke zou je – bijvoorbeeld met behulp van een simpele instructie(video) – makkelijk uit kunnen besteden?
Is uitbesteden echt zo simpel?
Nou nee, want werk uitbesteden is nog geen garantie voor succes. Of je nu werknemers aanneemt of met zzp’ers werkt. Niet voor niets gaan veel ondernemers die hier enthousiast mee beginnen na een tijdje toch weer solo verder. Dat komt omdat er ineens andere taken en verantwoordelijkheden op je bord komen te liggen. Beslissingen nemen, mensen wegwijs maken, vragen beantwoorden, van alles regelen. Jij bent tenslotte nog steeds de eindverantwoordelijke. Die droom dat je business ook lekker doorloopt als jij er even tussenuit bent, spat als een zeepbel uit elkaar. Je bent nog steeds onmisbaar en voor je het weet is jouw agenda weer overvol en is de grens aan je groei wederom bereikt.
Queen Bee Rol
Ook schrijver Mike Michalowicz stipt in zijn boek ‘Het Clockwork effect’ (aanrader!) aan dat simpelweg uitbesteden je niet gaat helpen als je het ondoordacht doet. Hij zet je aan het denken over wat nu precies de ‘Queen Bee Rol’ in jouw bedrijf is. Deze QBR is dé belangrijkste activiteit waar jouw bedrijf op draait. Als die activiteit in het gedrang komt, nou dan kun je het wel schudden. Als jij weet wat jouw QBR is heb je meteen je focus scherp. Alle randzaken kun en moet je uitbesteden om te kunnen opschalen. Alles en iedereen die in en aan je bedrijf werkt, moet de Queen Bee dienen, en zodra je dát goed georganiseerd hebt, dan kun je opschalen. Eerder niet.
Keuzes maken
Als je de basis eenmaal gelegd hebt – of je dit nu op basis van je Queen Bee Rol of een ander model doet is aan jou – dan kun je pas echt bewuste keuzes gaan maken die je business verder helpen. Enerzijds in de partners, zzp’ers of medewerkers die je kiest omdat ze bijdragen aan jouw doel, anderzijds in dat wat je je klanten aanbiedt. Bied je jouw klanten een dienst aan die veel 1-op-1 aandacht van jou vraagt, bedenk dan hoe je dit slimmer kunt inrichten, zodat het niet teveel headspace van je vraagt. Versimpel en maak het overzichtelijk. Dat heeft twee voordelen: jij kunt het achter de schermen makkelijker organiseren en voor je klant is je aanbod begrijpelijker (waardoor ze ook nog eens sneller ‘ja’ zeggen!).
Het ideale team – Verantwoordelijkheid en daadkracht
Je bent in een fase gekomen waarin je een team van mensen om je heen nodig die in en aan je bedrijf werken, die zelfstandig en proactief zijn, beschikken over daadkracht en die gelijkwaardig aan jou zijn. Mensen die zelfleiderschap tonen en niet afwachten wat jij er over te zeggen hebt, ze durven zelf beslissingen te nemen en de verantwoordelijkheid die daar bij hoort te dragen. Ik durf wel te zeggen dat ik inmiddels zo’n mooi team om me heen verzameld heb. 😉
Ben jij ook toe aan die stap en zoek je daarbij een gelijkwaardige en zelfsturende partner op het gebied van online marketing? Wij zijn jouw team! Laten we snel kennismaken.