7 groeipijnen tijdens het opschalen van je bedrijf - Online Marketing Expert

7 groeipijnen tijdens het opschalen van je bedrijf

Je bedrijf bevindt zich in een groeifase en je hebt besloten om door te groeien naar het volgende niveau. Fantastisch, maar dat gaat meestal niet zonder slag of stoot. Vergelijk het met de situatie waar je je in bevond tijdens de opstartfase van je bedrijf, maar dan complexer, grootser en meestal gemoeid met grotere investeringen. Gelukkig ben je niet de enige die te maken krijgt met dit soort groeiproblemen. Ik heb daarom zeven kenmerkende groeipijnen tijdens het opschalen van je bedrijf in deze blog voor je op een rijtje gezet.

1) Loslaten, de ruimte geven om te groeien

Misschien herken je het, opgroeiende kinderen in de ‘kan ik zelf wel’ fase. Ook al duurt het vele malen langer, ze willen zelf hun veters strikken of hun eigen boterham smeren. Veel ondernemers hebben het ‘zelf willen doen’ nooit achter zich gelaten. Je bedrijf is ‘jouw kindje’ en dit maakt het juist zo moeilijk om de controle uit handen te geven. Maar voor bijna alles geldt, pas als je iets de ruimte geeft kan het groeien. Start met loslaten dus!

2) Gebrek aan inzicht in de haalbaarheid

Opschalen naar het volgende niveau vereist een investering, daarom is het belangrijk om precies in kaart te brengen wat de potentie en kosten zijn en in hoeverre de huidige capaciteit deze groei kan realiseren. Het aantal personeelsleden, de bedrijfsmiddelen, de beschikbare kantoorruimte en de mogelijkheid tot standaardisering van bedrijfsprocessen zijn allemaal variabelen die de groeipotentie bepalen. Als je je omzet wilt verdubbelen, verdriedubbelen of zelfs meer, dan is inzicht in de haalbaarheid essentieel.

3) Een nieuwe structuur vinden

Het is een valkuil om tijdens groei te blijven werken volgens de oude structuur. Je kent vast de uitspraak wel: “Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg”. Je hebt een goede ondersteuning nodig, een gestroomlijnd proces en geautomatiseerde systemen. Door een professionaliseringsslag te maken geef je je bedrijf alle tools om te kunnen groeien.

4) Omgaan met risico

In een groeifase zitten betekent vaak ook meer en wellicht grotere klanten, hogere bedragen en hogere eisen. Deze klanten behouden is van groot belang, want je bedrijfskosten zijn hierop gebaseerd en moeten uiteraard gewoon betaald worden. Daarnaast ben je niet meer alleen verantwoordelijk voor je eigen inkomen, maar ook dat van je team. Dit soort risico’s kunnen best zwaar wegen.

5) Heb je wel de juiste mensen om je heen?

Wanneer je bedrijf een groeispurt maakt heb je meer mensen nodig, die jou aanvullen, die je vertrouwt en je bedrijf verder helpen groeien. Maar wat zijn nu de juiste mensen om je mee te omringen, wat zijn hun capaciteiten en wat voor functie hebben deze teamleden? Het kan lastig zijn om dit te definiëren als je nog niet exact weet waar je bedrijf behoefte aan heeft. Er zijn verschillende manieren om dit inzichtelijk te maken. Bepaal welke taken je van je bord af wilt hebben en onderzoek welk type persoon bij jou past. Dit kun je doen door middel van een Insights profiel of Disc profiel. De uitslag wordt gelinkt aan een kleur en hiermee kun je inschatten of deze persoon bij jou en je bedrijf past. Overhaast de werving van nieuwe teamleden niet, je kunt beter wat meer tijd steken in de selectie van de juiste persoon dan er later achter komen dat je niet ‘de juiste vent in de tent’ hebt. Dit kost je namelijk nog veel meer tijd en energie.

6) Je originele ondernemersmentaliteit behouden

Als eenpitter of eigenaar van een klein bedrijf was je flexibel en kon je snel inspelen op veranderingen en kansen in de markt. Zodra je bedrijf groter wordt en er meer structuur komt in de werkwijze, is het de uitdaging om dit vast te houden. Ga dus tijdig aan de slag met de volgende stap in je bedrijf. Voor je het weet ben je niet meer flexibel en is de concurrent je voor met het benutten van de kansen in de markt.

7) Een constante klantenstroom genereren

Wanneer je je nieuwe bedrijfsstructuur gevormd hebt is het uiteraard van belang dat de klantenstroom blijft lopen. Hiervoor is een slimme online marketingstrategie nodig, bijvoorbeeld om je naamsbekendheid te vergroten, beter vindbaar te worden en leads te genereren. Een marketing- en communicatieafdeling in eigen beheer is een optie, maar je kunt je online marketingactiviteiten natuurlijk ook uitbesteden.

Wat kun je doen om groeipijnen te verlichten?

  • Neem afstand om aan je bedrijf te kunnen werken en na te denken over de strategie. Je laten meeslepen in operationele werkzaamheden kan erg verleidelijk zijn, maar zorgt voor achterstand op de (middel)lange termijn.
  • Zoek ondernemers die in een soortgelijke fase zitten op om mee te sparren. Ook ondernemers die deze groeifase al succesvol doorlopen hebben zijn interessant om te spreken. Zij hebben de weg al bewandeld die jij tegemoet gaat. Erg leerzaam om van gedachte te wisselen met dit soort ondernemers.
  • Probeer waar mogelijk werkzaamheden extern uit te besteden. Hiermee verlaag je het bedrijfsrisico, de vaste kosten en weet je zeker dat de taken professioneel worden uitgevoerd.

Ben je benieuwd naar de voordelen van het uitbesteden van je online marketing- en communicatie? Stuur me een berichtje en we bespreken welke marketingkansen we samen kunnen benutten.