Online Marketing Expert

Online content

Help! Ik heb geen inspiratie voor nieuwe online content

Wanneer je je bedrijf wilt laten groeien is online zichtbaarheid één van de aspecten die je helpen je doel te bereiken. Om zichtbaar te worden en blijven is regelmatig content creëren belangrijk, maar wat als je creativiteit je in de steek laat? Grijp dan terug naar deze tips, ze helpen je bij het vinden van verse inspiratie.

 

Help! Ik heb geen inspiratie voor online content

Ik hoef je vast niet te vertellen dat voldoende content creëren erg belangrijk is voor je online zichtbaarheid, wat weer essentieel is om je bedrijf te helpen groeien. Zeker wanneer je het druk hebt is contentcreatie vaak één van die activiteiten die er snel bij inschieten. Maak je er tussen de bedrijven door wel ruimte voor, dan zal je net zien dat je creativiteit je in de steek laat. Grijp dan eens terug naar deze tips, ze helpen je bij het vinden van verse inspiratie.

WAT LEEFT ER BIJ JE KLANTEN?

Ga in gesprek met je klanten, waar lopen ze tegenaan, welke vragen hebben ze en wat is hun echte probleem? Bijvoorbeeld, voor iemand die bij de drogist pijnstillers koopt, is het product niet het doel op zich. Het verlichten van zijn hoofdpijn of beter nog, het wegnemen van de beperking om wat leuks te gaan doen, is het doel. Dus stel de vraag: waar zit de pijn nu echt bij mijn doelgroep? Wanneer je deze informatie verzamelt, heb je meteen meerdere onderwerpen om content op te baseren. WAARDEVOLLE CONTENT Zodra je weet wat er zich in het brein van je klant of doelgroep afspeelt, kun je daar dus je content op afstemmen. Maar, uiteraard moet deze wel relevant zijn, voor je klant en jezelf. Communiceren om te communiceren is nauwelijks een doel te noemen. Waardevolle content heeft toegevoegde waarde voor je klant, maar helpt tegelijkertijd bij het bereiken van jouw eigen doel. Pas daarom effectieve call-to-actions toe en werk hier naartoe met je content.

CONTENTPLANNING

Focus is essentieel. Zodra je geconcentreerd met een activiteit bezig bent en deze onderbreekt, duurt het een tijd voor je weer terug in de flow bent. Dat geldt ook voor het creëren van content. Ik adviseer je daarom om er goed voor te gaan zitten en meteen een flinke contentvoorraad op te bouwen. Op die manier werk je veel efficiënter en het geeft meer rust. Voordat je hiermee begint, kun je een contentplanning of -kalender invullen. Een raamwerk voor alle communicatieactiviteiten die je in de komende maanden wilt uitvoeren.

WEES EFFICIËNT IN JE CONTENTCREATIE

Een aantal tips om content efficiënter in te zetten.

  • Via welke kanalen communiceer je en waarom? Kies bij tijdgebrek liever voor één kanaal waar je je volledig voor inzet, dan meerdere kanalen die je vervolgens onvoldoende benut.
  • Wil je toch meerdere kanalen en tools inzetten? (Facebook, blogs, Instagram, vlogs, Twitter, LinkedIn)
  • Gebruik dezelfde inhoud voor alle kanalen, in steeds een andere vorm of stijl. Hergebruik content. Je kunt een blog bijvoorbeeld prima meerdere keren, op verschillende manieren onder de aandacht brengen.

KWALITEIT VS. KWANTITEIT

Natuurlijk is kwalitatieve content het allerbelangrijkst. Als jouw post, blog of vlog weinig informatieve waarde heeft en niet relevant is, dan kun je de moeite beter niet nemen. Het hoeft absoluut niet perfect te zijn, maar slecht geschreven content zorgt dat je lezers afhaken. Hetzelfde kan gebeuren wanneer je geen duidelijke lijn en tone-of-voice in je communicatie toepast. Desondanks is kwantiteit niet geheel onbelangrijk, want gemiddeld zou een klant 7 keer met jouw boodschap in contact moeten komen om tot actie over te gaan. Vind dus het optimale evenwicht tussen kwaliteit en kwantiteit. Lukt dit niet, besteed je contentcreatie dan uit.

INSPIRATIE OPDOEN BIJ EN MET ANDEREN

Het kan geen kwaad om te observeren hoe anderen het aanpakken, concurrenten of iemand die jij bewondert bijvoorbeeld. Volg hen via social media, nieuwsbrieven of maak gebruik van Google Alerts, je krijgt dan een melding zodra er een artikel wordt geplaatst over een onderwerp dat jou interesseert. Daarnaast is een goede brainstormsessie met je team, mede-ondernemers of een externe deskundige ook erg waardevol.

HET RESULTAAT VAN JE CONTENT

Gebruik statistieken van je online marketingtools om resultaten te meten en te bekijken welke onderwerpen, en typen posts populair zijn. Zo kun je meer doen van wat goed werkt. Overigens zijn likes en comments niet altijd representatief voor hoe waardevol jouw bericht gevonden wordt. Sommige berichten en onderwerpen nodigen nu eenmaal meer uit tot interactie dan anderen.

WIL JE MEER TIPS VOOR CONTENTINSPIRATIE?

Is jouw bedrijf klaar voor een volgende groeifase? Wil je graag ondersteund worden bij jouw online marketing? Tijdens een gratis groeigesprek vertel ik je graag over de mogelijkheden en kansen die dit je biedt.