Online Marketing Expert

Hoe een autoresponder je bedrijf laat groeien

Hoe een autoresponder je bedrijf laat groeien

E-mailmarketing ouderwets? Helemaal niet, het is nog steeds een van de meest effectieve online marketingtools. Mits je het goed inzet om optimaal resultaat te bereiken, helpt het je bedrijf zelfs flink groeien. Hoe? Door je klantreis in kaart te brengen, een goede strategie te bedenken én een autoresponder systeem te gebruiken. Wat het is en hoe het werkt?

In 6 stappen naar effectieve e-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de oudste en (nog steeds) meest effectieve online tools die in marketingland toegepast worden. Toch is er in de jaren heel wat veranderd op het gebied van e-mailmarketing. Zo maken bedrijven steeds vaker gebruik van de autoresponder. Dit is software die het mogelijk maakt om geautomatiseerde mails te versturen, die tóch gepersonaliseerd zijn.

Wat levert het op?

Door een autoresponder in te zetten, kun je ineens een grote groep mensen bereiken met kwalitatieve content, zonder dat het je veel tijd kost. Je bepaalt één keer de inhoud van je mailings en terwijl jij je op andere zaken richt, helpt de autoresponder je klantenbestand groeien. Kortom, meer klanten in minder tijd = winst.

De autoresponder kan niet zonder strategie

Een autoresponder inzetten terwijl je weinig mailadressen in je mailinglijst hebt is als een bijna lege zaal toespreken, je bereikt vrijwel niemand. Een autoresponder werkt dus alleen wanneer je het voortraject helder in kaart hebt gebracht en een strategie hebt ontwikkeld om voldoende kwalitatieve leads te verzamelen. Laten we dus beginnen bij de eerste stap.

Stap 1) Het verzamelen van leads in je mailadressenlijst

De privacywetgeving heeft het wat lastiger gemaakt om mailings te versturen. De ontvanger moet namelijk toestemming hebben gegeven om nieuwsbrieven te ontvangen. Bekijk het op de positieve manier, het betekent dat de mensen die hun gegevens achterlaten echt in je geïnteresseerd zijn. Toch heb je flink wat mailadressen nodig om flink te kunnen groeien met je bedrijf. Daarom adviseer ik ondernemers om online funnels in te zetten.

Stap 2) Creëer funnels

Iemand komt niet zomaar op je website terecht, het betekent dat diegene op zoek is naar informatie, het beantwoorden van een vraag of de oplossing voor een probleem. Wanneer je website of social mediapagina interesse heeft gewekt, wil je bezoeker graag meer weten. Je kunt deze informatie voor iedereen direct toegankelijk maken, maar je kunt er ook iets voor terugvragen. Wanneer jouw informatie waardevol genoeg is, zijn mensen meer dan bereid hun mailadres achter te laten. Denk bijvoorbeeld aan gratis weggevers zoals: e-books, video’s, stappenplan, previews, gratis online check of een vrijblijvende afspraak. Dit is het begin van de funnel (trechter).

Stap 3) Verzamelen en segmenteren van data

Wanneer je de eerste stappen van je e-mailstrategie goed aanpakt, verzamel je een heleboel data. Het kan zijn dat leads via verschillende wegen gegenereerd worden, je potentiële klanten hebben dan misschien ook verschillende interesses of behoeften. Een prospect die zich nog aan het oriënteren is, bevindt zich in een hele andere fase dan iemand die direct een afspraak met je wil maken. Door prospects op te delen in groepen, binnen je mailingsysteem, kun je effectief met hen communiceren.

Stap 4) Definieer de klantreis van je bezoekers

Om e-mailmarketing effectief in te zetten, is het belangrijk dat je de klantreis in kaart brengt. Dit doe je trouwens ook al in stap 2, bij het creëren van de funnels, maar ook in je mailopvolging is het belangrijk. Het doel is om deze leads om te zetten naar klanten, maar dat iemand interesse heeft getoond, wil niet zeggen dat hij uiteindelijk ook overgaat tot het kopen van je product of dienst. Hij moet nog even overtuigd worden. De eerste opvolgmail die je stuurt is dus niet gericht op directe verkoop, maar hierin deel je bijvoorbeeld nog wat meer tips, een video of een interview met een andere tevreden klant. Bouw vertrouwen op.

Stap 5) De rol van de autoresponder

Wanneer kom ik nu op het doel van deze blog, de autoresponder? Nu dus! Want stel je voor dat je iedere persoon die zich aanmeldt voor jouw mailing, een reeks mails moet sturen. Dat zou een enorme warboel worden. Degene die zich vandaag inschrijft ontvangt morgen mail nummer één, terwijl iemand die zich drie weken geleden heeft ingeschreven mail nummer vier krijgt. Met 1.500 mailadressen wordt het een dagtaak om dit allemaal goed op te volgen, dan ga je aan je doel: ‘meer klanten in minder tijd’. Daar komt de autoresponder nu perfect van pas.

Stap 6) Het bepalen van de frequentie, doelgroep en content

De autoresponder zorgt ervoor dat zodra er een nieuwe lead in het bestand wordt opgenomen, deze persoon volgens een vooraf bepaalde interval en volgorde jouw mails ontvangt. Je bepaalt zelf eenmalig wat de inhoud van de mails zal worden, hoe ze elkaar opvolgen, naar welke groepen ze verstuurd worden en wat de frequentie van het versturen van (gepersonaliseerde) mailings zal zijn.

De voordelen van een mailingstrategie en autoresponder

Nog even kort samengevat, wat zijn de voordelen van een autoresponder systeem?

  • Waar je ook bent en hoe druk je het hebt, je werkt continu aan acquisitie.
  • Je bespaart tijd in de communicatie met je potentiële klanten.
  • Meer klanten in minder tijd = meer winst!
  • Het betekent dat je effectief kunt groeien (mailopvolging van 100 leads kost je evenveel tijd als van 250 leads per maand).

Wil je weten of een autoresponder jouw business kan helpen groeien, en hoe?

Plan dan gauw een vrijblijvend groeigesprek met mij.