Online Marketing Expert

Online kansen ondernemers

Kansen die veel ondernemers laten liggen

“Als Online Marketing Expert heb ik het voorrecht om bij verschillende inspirerende, ambitieuze ondernemers een “kijkje in de keuken” te mogen nemen. Mijn klanten zijn stuk voor stuk unieke professionals, allemaal vastbesloten om zich te ontwikkelen en hun bedrijf te laten groeien. Toch heb ik in de praktijk ervaren dat ondernemers, ongeacht hun vakgebied, (online) kansen mislopen. Ik heb vanuit mijn praktijkervaring de meest voorkomende voor je verzameld.”

Overeenkomsten tussen ondernemers in dezelfde groeifase

Iedere ondernemer en bedrijf is uniek. Toch heb ik in de praktijk ervaren dat ondernemers die in een bepaalde groeifase zitten, ongeacht hun vakgebied, vaak tegen dezelfde zaken aanlopen. Kansen die onbenut blijven omdat ze voor hen nog niet zichtbaar zijn. Omdat ik ook jou bewust wil maken van deze kansen, heb ik de belangrijkste voor je verzameld.

FOCUS, FOCUS EN NOG EENS FOCUS

Durf te kiezen! Ik zie vaak dat ondernemers zich op een hele algemene doelgroep richten, ze zijn terughoudend om écht te kiezen. Ben je bang dat je potentiële klanten uitsluit? Nergens voor nodig. Juist door in een duidelijk afgebakend gebied uit te blinken, door relevant te zijn voor een specifieke doelgroep, onthouden mensen jouw naam. Daar pas je vervolgens ook je communicatie op aan, wat zorgt voor een hele heldere boodschap en betrokkenheid van jouw ideale klant. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat je geen opdrachten mag aannemen buiten dit kader, maar het geeft je wel een duidelijke focus.

BIED EEN OPLOSSING AAN, GEEN PRODUCT

Wat zijn de angsten, verlangens en problemen van jouw klant? Op het moment dat je dit niet helder voor ogen hebt, kan het zijn dat je een product of dienst aanbiedt waar jouw klant (niet direct) op zit te wachten. Dat wil zeggen, je biedt misschien wel de juiste oplossing, maar de kans dat een klant direct overgaat tot aankoop is erg klein. Voor iemand die nog aan het oriënteren is, speelt emotie een belangrijke rol. Kun je je inleven in zijn of haar problemen en weet je de taal van je klant te spreken, dan is de kans op sales vele malen hoger.

ZORG DAT JE JE MARKETINGCIJFERS EN DOELGROEPKENMERKEN IN BEELD HEBT

Weet jij via welke kanalen bezoekers op jouw website terechtkomen? Via zoekmachines, direct, via Google Ads of social media? Weet je welke route ze vervolgens afleggen op je site? De basis voor een goede online marketingstrategie is inzicht. Wanneer je constateert dat de meeste klanten je website via een Facebookadvertentie bereiken, weet je dat het slim is om hier veel aandacht aan te besteden. Overigens kun je ook hier de cijfers weer gebruiken om je strategie aan te scherpen. Via welke devices en op welk tijdstip zijn jouw advertenties bijvoorbeeld het meest succesvol? Wat is het percentage bezoekers die via een advertentie uiteindelijk jouw weggever downloaden? Data verzamelen en interpreteren helpt je focussen op dat wat voor jou werkt, zodat je kunt stoppen met datgene wat niet werkt.

LAAT JEZELF STRUCTUREEL ZIEN

Om op regelmatige basis online zichtbaar te blijven voor jouw (potentiële) klanten, is een duidelijke strategie onmisbaar. In de praktijk wordt online contentcreatie vaak alleen opgepakt op de momenten dat het rustig is. Wanneer je niet structureel communiceert, blijft de continuïteit van omzet en structurele groei meestal ook uit. Zorg dat contentcreatie altijd als belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering op de agenda staat. Hoe kun je dit borgen? Door te werken met een contentkalender en het produceren van content in bulk. Op die manier heb je altijd content op voorraad, werk je efficiënter, effectiever en zorg je dat het geen ondergeschoven kindje wordt.

FUNNEL EN OPVOLGING VAN LEADS

Door met een funnel (trechterconstructie) op je website te werken, kun je jouw leads opvolgen en zorgen dat je ‘top-of-mind’ blijft bij de bezoeker. In één van mijn andere blogs lees je meer over hoe je slimmer omgaat met leads, door middel van funnels en emailmarketing. Op het moment dat je op jouw website een gratis weggever aanbiedt, zorg dan ook dat je een bedankpagina creëert met een laagdrempelig aanbod. Dit is iets wat vaak vergeten wordt, maar wat heel eenvoudig je kans op verkoop of een ‘upsell’ verhoogt. En zodra ze van deze laaggeprijsde dienst hebben afgenomen, heb jij een wezenlijk verschil gerealiseerd. Je hebt een lead getransformeerd naar klant en dat is compleet andere relatie. In de afgelopen jaren heb ik meerdere succesvolle ondernemers met mijn high ambition jaartraject geholpen hun groeiambities waar te maken. Wil jij dat ook? Plan dan nu een groeigesprek.