Wat zijn de online marketingontwikkelingen voor 2020? Welke kansen bieden ze je om jouw bedrijf te laten groeien? Een professionele en actuele online strategie is onmisbaar, blijf dus op de hoogte van trends en wat er speelt op het gebied van online marketing.
Hoe zet je jouw online marketingstrategie komend jaar nóg beter in?
Digitale ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Wat verandert er in 2020 op het gebied van online marketing en op welke manier beïnvloed dat jouw online activiteiten? Maak je geen zorgen, je hoeft je marketingstrategie van 2019 echt niet ineens overboord te gooien. Wel kan dit trendoverzicht je helpen bijsturen, het geeft je inzicht in welke kansen er liggen op het gebied van online marketing.
Welke online marketingtrends uit 2019, zijn ook in 2020 nog relevant?
Begin vorig jaar heb ik mijn inzichten voor het nieuwe jaar met je gedeeld in de blog ‘de belangrijkste online marketingtrends voor 2019’. Veel van deze inzichten zijn nog steeds actueel, hoewel ze continu in ontwikkeling zijn. Daarom hierbij een korte terugblik op 2019 en een vooruitblik op hoe deze trends ook in 2020 nog relevant zijn.
Social media als conversietool
Social media wordt steeds vaker ingezet als e-commercekanaal en dat is niet vreemd, aangezien je hiermee advertenties heel gericht op je doelgroep kunt afstemmen. De ‘koopknop’ is niet meer weg te denken op platformen als Facebook, Instagram, Twitter en Youtube. Een kleine kanttekening hierbij is dat de focus meer op kwaliteit zal gaan liggen. In het toenemende aanbod is creativiteit en originaliteit belangrijk om er met jouw boodschap uit te blijven springen.
Groepen op social media
Begin 2019 werd de hernieuwde interesse in besloten social mediagroepen al opgemerkt, die trend zal naar verwachting aanhouden. Het lijkt erop dat mensen zich bewuster worden van hun privacy. Accounts worden vaker afgeschermd en er wordt voorzichtiger omgegaan met openbare reacties. De behoefte aan deze beslotenheid en exclusiviteit verklaren de groeiende populariteit van social mediagroepen. Hier kunnen kansen liggen voor jouw bedrijf.
Direct messaging en chatbots
Mensen zijn niet alleen vertrouwd geraakt met ‘chatten met bedrijven’, het wordt ook steeds meer van bedrijven verwacht dat ze binnen enkele minuten antwoorden. Telefonisch en mailcontact wordt verdrongen door chat en Whatsapp. Als het voor jouw bedrijf voordelen heeft om ook buiten kantoortijden bereikbaar te zijn, kun je chatbots inzetten. Deze geautomatiseerde chatfunctie beantwoordt berichten 24 uur per dag en kan gebruikers ook zelf actief benaderen op het gewenste moment.
Voice search
“Hé Google, zoek een Italiaans restaurant in de buurt!”. De afgelopen jaren werd voice search als een belangrijke ontwikkeling op het gebied van online marketing beschouwd. Hoewel het gebruik ervan gestaag groeit, kan het zeker interessant zijn je op voice search voor te bereiden. Of het voor jouw bedrijf een aanrader is, hangt af van je doelgroep, met welke (mobiele) apparaten jouw website bezocht wordt en het soort product of dienst dat je aanbiedt.
Social media stories
Hoewel ‘stories’ publiceren op social media platformen immens populair is, blijft het gebruik door merken en bedrijven hierin nog wat achter. Juist omdat stories op Instagram en Facebook nog niet massaal wordt ingezet, biedt het jouw bedrijf kansen om op te vallen.
Opvallende online marketingontwikkelingen in 2020
Veel trends vloeien dus voort uit ontwikkelingen die inmiddels niet meer nieuw te noemen zijn, maar nog wel actueel. Toch zijn er een aantal online marketingontwikkelingen die opvallen.
Personalisatie van je marketinguitingen
2020 draait om personalisatie. Content en advertenties die niet specifiek op de doelgroep zijn afgestemd zijn veel minder succesvol. Naast het feit dat je met niet-gepersonaliseerde boodschappen ‘met hagel schiet’ en het conversiepercentage dus laag is, is uit onderzoek ook gebleken dat consumenten slecht afgestemde content niet waarderen. Social media bevat gelukkig goede mogelijkheden voor gericht adverteren, maar ook met emailmarketing kun je ervoor zorgen dat de juiste content wordt ontvangen door een specifieke groep in je mailinglijst.
Online marketing automatiseren
Ik heb eerder een blog geschreven over hoe een autoresponder je bedrijf helpt groeien. Moeiteloos leads verzamelen, funnels inrichten en geautomatiseerd mails versturen, je bereikt hiermee je doelgroep, zonder dat dit je veel tijd en energie kost. De ontwikkeling ‘personalisatie’ die ik net al noemde, kun je perfect in deze werkwijze toepassen. Door je mailinglijst met mailadressen te segmenteren, op te splitsen in kleinere groepen, kun je de onderwerpen van je mailingen precies afstemmen op dat wat zij interessant vinden.
Groeiende kanalen
Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 blijkt dat Instagram en Pinterest de grootste groei hebben doorgemaakt het afgelopen jaar, zo’n 20 procent. Facebook is in populariteit afgenomen, toch blijft het met ruim 10 miljoen gebruikers een relevant medium. Wanneer actieve gebruikers van Facebook tot jouw doelgroep behoren, kun je hier dus nog prima op blijven inzetten. Verder nam het gebruik van WhatsApp, Youtube en Linkedin in 2019 toe en daalde het aantal gebruikers van Twitter fors. Daarnaast is podcasting een medium dat kansen biedt. Één op de vijf Nederlanders luistert wekelijks naar podcasts, waarvan een kwart voor zakelijke doeleinden.
Heb jij in dit overzicht met online marketingtrends nieuwe kansen ontdekt? Of heeft het juist bevestigd dat je al op de juiste weg zit? Als jij in 2020 flink wil groeien met je bedrijf is een professionele online marketingstrategie onmisbaar. Ik ondersteun je hier graag bij.