Ben je gestopt met Facebookadvertenties omdat ze je toch alleen maar geld kosten? Ik voer regelmatig advertentieanalyses uit voor klanten en er zijn een aantal zaken die ik regelmatig aantref in campagnes. Hierdoor worden advertentiecampagnes niet effectief en optimaal benut en kosten ze dus vaak alleen maar geld. Zonde, toch?
Wil jij weten wat nu de échte redenen zijn waarom jouw Facebookadvertenties op dit moment niets of onvoldoende opleveren? Lees dan verder.
Je klikt zomaar op de ‘promootknop’
Wanneer je een Facebookbericht publiceert, wordt ook de knop ‘promoten’ weergegeven. Daarmee maak je van jouw post een advertentie. Het is ontzettend aantrekkelijk om op die mooie blauwe knop te klikken, maar als je denkt dat daarmee de kous af is, dan moet ik je teleurstellen. De ’promootknop’ is snel, maar de selectiemogelijkheden zijn een stuk beperkter. Wat je beter kunt doen is jouw advertentiecampagne vanaf de basis goed opbouwen vanuit ‘advertentiebeheer’ of de ‘businessmanager’.
Je gebruikt ‘de pixel’ niet
De pixel is een stukje code waarmee je mensen kunt ‘tracken’. Je herkent het vast wel dat je op een website bent geweest en vervolgens in jouw tijdlijn advertenties ziet van die betreffende website. Dat is het werk van ‘de pixel’. Deze functie wordt door veel ondernemers nog niet of onvoldoende benut. Met de informatie die je hiermee van je bezoeker verzamelt, kun je hen de juiste content op het juiste moment laten zien. Onmisbaar voor een optimale online advertentiestrategie.
Je hebt je doelgroep niet ingesteld
Richt jij je als ondernemer op iedereen in heel Nederland? Nee? Waarom doe je dit met jouw Facebook advertentiecampagne dan wel? Het is als schieten met hagel, hopen dat iemand op jouw advertentie klikt. Als je jouw doelgroep en hun interesses kent, scherp hebt wie zij zijn, dan kun je heel gericht gaan adverteren op Facebook. Daarmee is de kans dat iemand jouw dienst uiteindelijk afneemt veel groter en de return on investment (ROI) van je campagne dus ook.
Je probeert direct iets te verkopen
Heb jij de know-like-trust-factor? Mensen kopen vrijwel nooit direct iets, zeker als het een hoog geprijsde dienst is. Dat doen ze pas zodra ze jou kennen, leuk vinden en vertrouwen. Verwacht dus niet dat iemand na het zien van één advertentie direct tot kopen overgaat. Verwerk het know-like-trust-principe ook in je advertentiestrategie, door de juiste content op het juiste moment te tonen. Bouw de relatie langzaam op, dan wordt het een sterke, lange termijnrelatie.
Je komt met ‘mosterd na de maaltijd’
Heb jij dat ook wel eens als je online iets gekocht hebt, dat je daarna op Facebook nog steeds advertenties van de aanbieder voorbij ziet komen? Dat heeft natuurlijk geen enkel nut. Het is mosterd na de maaltijd en waarschijnlijk vind je het zelfs irritant. Stel, iemand heeft jouw gratis ‘weggever’ gedownload, dan wil je hiermee bij deze persoon natuurlijk niet opnieuw in beeld komen met diezelfde ‘weggever’. Niet alleen voor je doelgroep, maar ook voor je eigen advertentiebudget is het dus wel zo verstandig diegene uit te sluiten van die betreffende advertentie. Zonde van je geld anders. Zet je advertentiebudget effectiever in. Door ze een volgende advertentie te laten zien, neem je ze mee in jouw marketing funnel.
Je hebt geen idee hoe je statistieken moet interpreteren
Iets wat ik in de praktijk vaak tegenkom is een gebrek aan inzicht in de statistieken van Facebookcampagnes. Je weet misschien niet hoe je ze moet interpreteren en daardoor heb je eigenlijk geen idee hoe jouw advertenties scoren. Misschien zie je wel inschrijvingen voor je webinar of weggever binnenkomen, maar welke specifieke groep zorgt nu eigenlijk voor deze conversie? Zodra je dat weet, kun je de doelgroep in je campagne scherper afstellen of uitbreiden. Om zo nog meer rendement te halen uit jouw advertentiebudget.
Je test je advertenties niet
Adverteren op Facebook is niet iets wat je in één keer helemaal onder de knie hebt. Je moet continu testen, zodat je weet wat goed werkt en wat juist niet. Zo kun je gebruik maken van dynamische advertenties. Een soort splittesten. Je plaatst bijvoorbeeld twee advertentieteksten en twee afbeeldingen in een advertentie en Facebook gaat dan de diverse opties weergeven in de tijdlijn. Advertentietekst A met afbeelding A, maar ook met B en andersom. Zo kom je erachter welke tekst, afbeelding en combinatie het best scoort. Deze ervaring en kennis neem je mee naar toekomstige advertentiecampagnes.
Het klinkt misschien allemaal heel logisch in dit artikel, maar hoe ga je dat nu echt aanpakken in de praktijk? Wij doen dit dagelijks voor onze klanten. Overweeg jij om de online advertenties uit te besteden? Bekijk hier ons online advertentie traject.