Online Marketing Funnel Analyse

Kies jij voor LinkedIn- of voor Facebookadvertenties?

Je wilt gaan adverteren via social media, maar voor welk platform kies je dan; LinkedIn of Facebook? Als je me een beetje kent, dan weet je al wat mijn eerste vraag aan jou gaat zijn: op welk platform is jouw ideale klant te vinden? Nogal logisch. Maar, wat als jouw potentiële klant op beide platformen actief is; kies je dan voor LinkedIn- of Facebookadvertenties?

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om op zowel LinkedIn als Facebook te gaan adverteren, maar ik snap dat je niet meteen een enorm advertentiebudget wilt inzetten. Ik vertel je in dit artikel daarom wat de voor- en nadelen van beide platformen zijn en hoop dat dit je helpt om de juiste keus voor jouw bedrijf te maken.

Adverteren op social media, waarom eigenlijk?

Laat ik beginnen met uitleggen waarom adverteren op social media überhaupt een goed idee is. Het kan je helpen bij het bereiken van verschillende doelen:

  • Meer leads of conversie genereren.
  • Meer relevante personen bereiken, door slim te segmenteren.
  • Meer betrokkenheid en merkbekendheid creëren binnen jouw specifieke doelgroep.

De juiste doelgroep selecteren en targeten

Als je wilt gaan adverteren, dan is het belangrijk dat je vooraf kraakhelder hebt wat je daarmee wilt bereiken en vooral ook wie je wilt bereiken met jouw advertentie. Wie is jouw doelgroep en welke kenmerken hebben zij waardoor ze in jouw plaatje van de ideale klant passen? Stel dat dit mannen zijn tussen de 40 en 50 jaar die in de buurt van Breda wonen en van wintersport houden, dan kun je jouw advertenties daar gericht op inzetten. Die focus is belangrijk, want anders verspil je je advertentiebudget aan wat ik noem ‘schieten met hagel’. Duur, zonde en onnodig.

In dit artikel lees je meer over hoe je voorkomt dat jouw Facebookadvertenties te veel geld kosten.

LinkedIn versus Facebook adverteren

Dan wil je nu natuurlijk weten voor welk social media kanaal je het best kunt kiezen. Ik heb de verschillen tussen LinkedIn en Facebook als advertentiekanaal daarom voor je op een rijtje gezet:

Hierin scoort Facebook adverteren goed:

  • Facebookadvertenties zijn wat laagdrempeliger omdat ze al vanaf €1,- per dag in te zetten zijn. LinkedIn begint bij €10,- per dag. Je kunt bijvoorbeeld mensen naar je website sturen om een bepaalde blog te lezen voor €1,- per dag. Verwacht met dat bedrag natuurlijk niet direct wereldwonderen. Wil je meer inschrijvers voor je webinar of meer downloads realiseren voor jouw e-book? Dan adviseer ik om met een minimum van €5,- te werken. Liever nog met €10,- per dag, zodat je ook een aantal zaken kunt testen.
  • Facebook is wat veelzijdiger en praktischer op het gebied van multichannel marketing. Je kunt namelijk vanuit je Facebookaccount ook je Instagramadvertenties plaatsen, beheren en monitoren. Daarnaast kun je ook WhatsApp inzetten in combinatie met Facebookadvertenties en adverteren met Facebook Messenger campagnes.
  • Als je e-maillijst nog niet zo groot is, dan kun je binnen Facebook eerder advertenties inzetten om ‘look-a-like-groepen’ in te vinden dan binnen LinkedIn. Look-a-like-groepen zijn groepen mensen die lijken op de mensen die al op jouw e-maillijst staan. Dit zijn ontzettend interessante groepen om je advertenties op te richten.
  • Binnen Facebook zijn de mogelijkheden om te testen met verschillende teksten, afbeeldingen en titels uitgebreider dan binnen LinkedIn. Facebook kan zelf verschillende tests uitvoeren om te bepalen welke combinatie het meeste resultaat oplevert. Binnen LinkedIn is dit niet mogelijk.
  • Ik vind persoonlijk bij adverteren op Facebook dat de analyse en statistieken uitgebreider zijn dan bij LinkedIn. Je kunt bijvoorbeeld inzicht krijgen in welk geslacht, welke leeftijd, op welk platform en met welk apparaat er het beste geconverteerd wordt. Verder kun je dan ook nog analyseren welke tekst, welke afbeelding of video, welke titel en welke CTA-button het beste werkt. Oneindig veel mogelijkheden dus.

Als je dit belangrijk vindt, is het slim om voor Linkedin te kiezen:

  • Binnen LinkedIn kun je heel gericht targeten op functietitels of bijvoorbeeld de omvang van bedrijven. Binnen LinkedIn kun je ook adverteren op bepaalde LinkedIn-groepen. Met Facebook kan dit helaas niet.
  • Sommige doelgroepen zijn met LinkedIn adverteren beter te targeten dan met Facebook, vind ik . Richt jij je bijvoorbeeld op artsen of CEO’s van grote bedrijven, dan heeft LinkedIn mijn voorkeur op het gebied van adverteren.
  • Op LinkedIn kun je goed zien welke doelgroep er gereageerd heeft op je advertentie. Je kunt zien welke functietitels jouw advertentie hebben bekeken, maar ook in welke branche ze werken. Op basis van deze analyse kun je de doelgroep verder aanscherpen als dat nodig blijkt te zijn.
  • Binnen LinkedIn ontvang je een coupon voor €50,- advertentiebudget wanneer je voor het eerst gaat adverteren. Altijd leuk om daar mee te kunnen starten.

Dus, conclusie: Facebook- of LinkedInadvertenties?

Dat is echt helemaal afhankelijk van jouw doelgroep, business en voorkeuren. Zoals in veel van mijn adviezen op het gebied van online marketing is ook dit geen one-size-fits-all-situatie. Voor sommige klanten heb ik ook campagnes op Facebook en LinkedIn gedraaid om te testen wat het beste werkt.

Ben je er na het lezen van dit artikel nog steeds niet over uit wat voor jou het beste advertentiekanaal is en wil je jouw marketing funnel vullen met mensen die passen bij het beeld van jouw ideale klant? Laten we dan eens kennismaken en samen bekijken hoe ik je daar met mijn team bij kan helpen.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.