online marketingstrategie

7 tips om online naam op te bouwen

Wil jij ook weten hoe je online naam opbouwt voor je bedrijf? Lees dan deze nieuwe blog! Het begint allemaal met ‘waarom’. Waarom doe je wat je doet en wat zijn jouw drijfveren? Met de juiste focus en een goed verhaal ga je bouwen aan vertrouwen, naamsbekendheid en je online expertstatus.


Bouwen aan je online naamsbekendheid en expertstatus

Wanneer je meer klanten wilt bereiken met je online aanwezigheid, dan is het bouwen aan zichtbaarheid, naamsbekendheid én je reputatie erg belangrijk. Waarom?

  • Je creëert een voorkeurspositie ten opzichte van je concurrenten.
  • Je bouwt loyaliteit op bij je klanten.
  • Klanten zijn bereid om jouw prijs te betalen wanneer ze je (her)kennen en vertrouwen.

Een voordeel is dat je de resultaten van je online acties inzichtelijk kunt maken door ze te meten. Zoals betrokkenheid, conversies en klikken naar je website. Maar hoe bouw je nu eigenlijk online naam op?

1. Het begint met ‘waarom?’

Waarom kom je ’s ochtends je bed uit? Het antwoord op die vraag is eigenlijk waar het allemaal mee begint. Want als je deze vraag zelf niet kunt beantwoorden, hoe overtuig je dan jouw (potentiële) klanten?

2. Vertel je verhaal

Waarom je doet wat je doet, daar zit een verhaal achter. Vertel het. Natuurlijk moet er wel een rode draad in zitten en relevant zijn voor je ideale doelgroep. Dan pas creëer je betrokkenheid.

3. Alles moet kloppen

Die rode draad die ik noemde, die is belangrijk. Niet alleen in je verhaal, maar in al je communicatie uitingen. Strookt de manier waarop je je online presenteert met hoe je in het echt overkomt? Wanneer het hele plaatje klopt zorgt dat sneller voor herkenning bij je doelgroep. Bovendien helpt het jou zelf ook met focussen.

Bij het complete plaatje kun je denken aan:

  • je huisstijl;
  • het gebruik van kleuren;
  • de look & feel van je website;
  • de manier waarop je je klanten aanspreekt;
  • hoe je offline gedrag aansluit aan op je online gedrag.

4. Vertrouwen en authenticiteit

Wanneer je met een klant aan tafel zit kan diegene je recht in de ogen kijken en vragen stellen. Bovendien gaan mensen vaak op hun onderbuikgevoel af om te bepalen of hun gesprekspartner betrouwbaar is. Jij doet er op jouw beurt dus alles aan om het vertrouwen van je klant te winnen. Maar als het eerste contactmoment online plaatsvindt, hoe pak je dit dan aan? Er is namelijk van nature al een afstand tussen jou en je klant. Door de eerste drie adviezen op te volgen en een authentiek beeld van jezelf te schetsen kom je betrouwbaar over op je klanten.

5. Transparant en persoonlijk

Klanten willen zaken doen met jou als mens, omdat ze vertrouwen in je hebben en het jou gunnen. Hoe mooi je bedrijfspand of website ook is, als de menselijke factor ontbreekt zullen ze wellicht eerder voor je concurrent kiezen. Vertrouwen en een naam opbouwen gebeurt dus pas wanneer je open bent en je klanten persoonlijk benadert. Laat zien wie de drijvende krachten in jouw bedrijf zijn. Jijzelf, maar ook je samenwerkingspartners en eventuele medewerkers. Door middel van interviews, verhalen en foto’s maak je het stukken persoonlijker.

6. Bewijs

Vertrouwen van je klanten en de ‘like factor’ zijn nog niet voldoende. Uiteindelijk draait het ook om resultaat en dus bewijskracht. Offline is de mond-tot-mond methode het meest effectief als vorm van bewijs. Online kun je dit ook prima toepassen. Door bijvoorbeeld een portfolio op je site te plaatsen waarin jouw succesvolle projecten uitgelicht worden. Maar nog belangrijker, recensies van je klanten. Kijk maar eens naar de populariteit van reviewsites als Zoover, Tripadvisor en Springest, mensen wegen hun beslissing steeds meer af op basis van de ervaringen van anderen.

7. Laat jezelf structureel zien

Hoe zorg jij dat je in contact blijft met je doelgroep, zodat ze weten dat je bestaat? Netwerkborrels, evenementen, reclame, advertenties, sponsoring, het kan allemaal. Ook online zijn er manieren om in contact te blijven en jezelf structureel te laten zien. Denk hierbij aan:

  • nieuwsbrieven (mailings);
  • bloggen, vloggen of podcasts;
  • actuele berichten op social media plaatsen;
  • online adverteren (social media);
  • actief deelnemen aan online gesprekken.

Hoe pak je dat aan?

Volg de bovenstaande tips en zet alles goed voor jezelf op een rijtje, je zult zien hoe duidelijker je focus is, hoe gemakkelijker het wordt om met een eenduidig verhaal naar buiten te treden. Online naam opbouwen kost tijd maar het is echt de moeite waard, dus geef niet op.

Hulp nodig?

Misschien duizelt het je allemaal nogal en heb je nog geen idee hoe je het aan gaat pakken. Bovendien zitten er maar 24 uur in een dag en ben je ook nog druk bezig met al jouw andere prioriteiten. Dan heb je gewoon een Online Marketing Expert nodig! Ik doorloop samen met jou het hele proces, te beginnen met jouw ‘waarom’, je doelen en visie. Ik stel een maatwerk online marketingaanpak op waar ik samen met mijn team een praktische invulling aan zal geven.

Wil je weten hoe ik jou kan helpen bij het opbouwen van je online naam? Laten we kennismaken!

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.