investeren in jouw marketing

Het automatiseren van onlinemarketingprocessen, waarom is het een verstandige keus?


Wist je dat:
Mensen jouw boodschap gemiddeld zo’n zeven keer moeten zien voordat ze klant bij je worden?Voldoende contactmomenten met je doelgroep is dus belangrijk. Door herhalende marketingactiviteiten te automatiseren, kun je ze efficiënter en effectiever uitvoeren.

Andere voordelen zijn:

  1. Je legt een stevige basis voor je bedrijf.
  2. Je kunt een constante leadstroom genereren.
  3. Het maakt opschalen mogelijk.
  4. Je inspanningen worden zichtbaar en meetbaar.
  5. Je besteedt taken gemakkelijker uit.”

Je bedrijf groeit geleidelijk. Je bent klaar voor de volgende stap, maar je weet dat je deze moet zetten vanuit een gedegen basis. Je hebt een constante (of toenemende) stroom van inkomsten nodig en onlinemarketingactiviteiten zijn hiervoor noodzakelijk. Hier voldoende aandacht aan besteden kost je alleen wel enorm veel tijd, toch? Niet als je je onlinemarketingprocessen goed inricht en zoveel mogelijk automatiseert.

Wat is onlinemarketing automatisering?

Gemiddeld moeten mensen je boodschap zo’n zeven keer zien voordat ze klant bij je worden. Voldoende contactmomenten met je doelgroep creëren is dus belangrijk, maar ook behoorlijk intensief. Tenminste, als je het handmatig doet. Door herhalende marketingactiviteiten te automatiseren, kun je ze efficiënter en effectiever uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een salesfunnel op je website, een e-mailresponder (geautomatiseerd mailingsysteem) of socialmedia-automatisering, zoals een chatbot.
Ik help je graag om jouw onlinemarketing funnel te optimaliseren.

5 redenen om je onlinemarketingprocessen te automatiseren

  1. Je legt een stevige basis voor de onlinemarketing in je bedrijf.
  2. Je kunt een constante leadstroom genereren.
  3. Doordat terugkerende taken minder tijd kosten, kun je opschalen.
  4. Je inspanningen worden zichtbaar en meetbaar.
  5. Je besteedt taken gemakkelijker uit.

Lees verder en ik vertel je hoe!

Een sterke basis voor je online marketing

Op los zand kun je geen huis bouwen, daar is een goede fundering voor nodig. Hetzelfde geldt voor de groei van je bedrijf. Als de onlinemarketingactiviteiten die je momenteel uitvoert vooral adhoc tot stand komen, dan wordt het tijd voor meer structuur. Richt je onlinemarketingproces goed in en automatiseer zoveel mogelijk. Dan leg je een stevige basis van waaruit je verder kunt groeien.

Met minimale inspanning leads genereren

Om een constante stroom van inkomsten te genereren moet je voortdurend nieuwe potentiële klanten aantrekken. Slechts een deel van hen wordt uiteindelijk echt klant. Daarom is het belangrijk dat je online bereik groot genoeg en je proces optimaal ingericht is. Om met minimale inspanning zoveel mogelijk leads te bereiken, kun je diverse middelen strategisch inzetten. Denk hierbij aan een ‘funnel’ op je website. Je biedt een gratis weggever aan in ruil voor het mailadres van je bezoeker. Vervolgens verstuur je een serie van e-mails waarin je de relatie opbouwt en de potentiële klant steeds een stapje verder helpt in zijn besluitvormingsproces via een geautomatiseerd mailprogramma (autoresponder).

Creëer ruimte om te kunnen opschalen

Het is eigenlijk heel eenvoudig; hoe minder tijd je aan randzaken hoeft te besteden, hoe meer tijd je overhoudt om te investeren in de groei van je bedrijf. Dit maakt het uitbesteden en automatiseren van werkzaamheden interessant voor bedrijven die willen opschalen. Het vergt een investering, maar als je het goed aanpakt creëert het ruimte en tijd om kansen te grijpen die je bedrijf verder helpen.

Meetbaarheid van je onlineactiviteiten

Door je processen strategisch in te richten, worden de resultaten van je onlinemarketinginspanningen zichtbaar en meetbaar. Je onlineactiviteiten en content kun je vervolgens bijschaven zodat ze optimaal effect hebben. Maak je al gebruik van een CRM-systeem? Koppel jouw software dan eenvoudig met verschillende onlinemarketingtools. Zo kun je ervoor zorgen dat iedere bezoeker die jouw ‘gratis weggever’ downloadt en zijn mailadres achterlaat, in het CRM-systeem wordt opgeslagen. Hierdoor kun je eenvoudig rapportages maken en beslissingen nemen op basis van data.

Eenvoudig taken uitbesteden aan (externe) teamleden

Zodra je je onlinemarketingprocessen eenmaal hebt ingericht, wordt het ook vele malen gemakkelijker om werk over te dragen aan (externe) teamleden. Werkwijzen, procedures en instructies. Zelf gebruik ik de tool Screencast-O-Matic. Dit is een programma waarmee je live-acties op je scherm kunt opnemen in een video. Een ideale manier om instructies over te dragen aan (nieuwe) medewerkers of externe dienstverleners. Hierdoor ben je flexibeler en minder kwetsbaar voor ‘wisselingen van de wacht’ in je team.

Ondersteuning nodig bij jouw onlinemarketing automatisering?

Als de Online Marketing Expert helpen wij dagelijks ondernemers met hun online marketing. Onze focus ligt vooral bij het ontwikkelen en optimaliseren van marketing funnels zodat jij er betere resultaten mee kunt bereiken. Nieuwsgierig? Bekijk onze aanpak en plan vrijblijvend een kennismakingsafspraak in.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.