Slimmer met leads omgaan in minder tijd - Online Marketing Expert

Slimmer met leads omgaan in minder tijd

Wil jij meer klanten en omzet in minder tijd? Dan is het belangrijk om slimmer met je leads om te gaan. Geautomatiseerde e-mailmarketing is een manier om veel mensen te bereiken en ze ervan te overtuigen mee te gaan op jouw klantreis. Door het inzetten van funnels kost het opvolgen van leads minder tijd. Zo kun je met weinig moeite sneller groeien.

Als je wilt groeien met je bedrijf staat nieuwe klanten aantrekken waarschijnlijk bovenaan op de agenda. Maar kwalitatieve leads vinden, opvolgen en klanten van hen maken, dat kost toch enorm veel tijd? Niet per se, het kan ook anders. Met een slimme en strategische aanpak:

  • genereer je meer leads in minder tijd;
  • zet je leads moeiteloos om in prospects;
  • krijg je niet alleen meer klanten, maar ook fans;
  • groeit je omzet.

Meer leads uit funnels

In de online marketing wordt veel gebruik gemaakt van funnels, oftewel trechters. Door middel van een trechter kun je jouw potentiële klanten in de gewenste richting leiden en dus zijn klantreis beïnvloeden. E-mailmarketing is hier een erg handige tool voor. Door het sturen van mails te automatiseren bespaar je enorm veel tijd en bereik je met minder moeite meer mensen. Het kost je namelijk net zoveel tijd om één persoon te mailen als 1.000 mensen, zonder afbreuk te doen aan het persoonlijke karakter.

Een voorbeeld van resultaat onderaan de e-mailfunnel:
Je ontving vorige maand 200 bezoekers op je website, mensen die dus geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Een kwart van de bezoekers schrijft zich in voor je nieuwsbrief. Deze, nu warme, prospects ontvangen de komende tijd verschillende mailings van je. Uiteindelijk worden 10 mensen klant, dit is 5% van het aantal bezoekers die in eerste instantie je website bezochten.

Hoe helpt een funnel jouw bedrijf groeien?

5% die uiteindelijk klant wordt lijkt misschien weinig, maar een percentage alleen zegt niet zoveel. De waarde erachter is veel belangrijker. Want als op jaarbasis 5% van de 50.000 bezoekers klant worden en gemiddeld €500,- besteden, dan is dat een aanzienlijk resultaat. Natuurlijk streef je wel naar een verhoging van dit percentage en wil je er alles uithalen. Blijf je online funnels en e-mailmarketing dus constant optimaliseren.

Je doelen en segmentatie

Om je funnel en e-mailmarketing zo optimaal mogelijk in te zetten is het belangrijk om je doelgroep scherp te hebben. Wie zijn ze, wat willen ze en kun je ze opdelen in verschillende segmenten? Bied je verschillende diensten aan, dan raad ik aan om meerdere funnels in te zetten. Wisselt het kennis- of ervaringsniveau van je klanten nogal? Ook dan kun je aparte benaderingen toepassen binnen je e-mailfunnel. Bovendien is het belangrijk om scherp voor ogen te hebben wat je doel is. Welk resultaat wil je precies met je e-mailmarketingstrategie bereiken?

Eerst geven, dan pas nemen

In een persoonlijke relatie klinkt dit misschien logisch, maar ook bij het opbouwen van een online zakelijke relatie is het belangrijk eerst vertrouwen op te bouwen. Een gratis webinar, Ebook of korte online challenge  is een goede manier om mailadressen van leads te verzamelen en tegelijkertijd aan je expertstatus te werken. Zodra je de felbegeerde e-mailadressen verzameld hebt is het niet de bedoeling dat je direct gaat verkopen. In de eerstvolgende mails deel je nog wat meer informatie en nodig je de ontvanger uit tot interactie. Hoe zorgvuldiger je de kennismakingsfase aanpakt, hoe groter de kans dat jouw leads trouwe klanten zullen worden.

Laat warme leads niet afkoelen!

De kennismakingsfase mag dus niet overhaast worden, maar het einddoel is natuurlijk wel resultaten boeken. Help je ontvangers om de juiste beslissing te maken op het juiste moment met een aantrekkelijk aanbod. Zodra een lead een klant is geworden eindigt de klantreis natuurlijk niet zomaar. Door de route te vervolgen bouw je verder aan een langdurige klantrelatie.

Meten en bijstellen

Het inzetten van e-mailmarketing en funnels is niet iets wat je eenmalig opzet en dat dan jarenlang zo blijft. Natuurlijk ligt er een basis, maar door meetbare gegevens te evalueren leer je steeds beter wat werkt en wat niet. Bijstellen en aanscherpen, op die manier wordt de leadstroom die jouw funnel binnenkomt kwalitatiever en daarmee het percentage dat klant wordt steeds hoger.

Redenen om je e-mailmarketing uit te besteden

Wanneer je funnels en e-mailsysteem goed zijn ingericht en gecoördineerd worden loopt alles op rolletjes. Het verzamelen en benaderen van nieuwe leads gaat moeiteloos en grotendeels geautomatiseerd. Het e-mailsysteem optimaal inrichten en benutten vereist echter wel specifieke kennis en kost tijd. Tijd die je beter kunt besteden aan de klanten die het je gaat opleveren. Wil jij aan de slag met een gedegen e-mailstrategie? Laten we dan kennismaken. Ik neem de complete inrichting van je funnels uit handen, ontwikkel een e-mailstrategie, voer deze voor je uit en evalueer wat voor jou werkt.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen zodat je slimmer met leads kunt omgaan en met minder tijd meer omzet kunt behalen?  Laten we kennismaken!