tools online marketing

De 20 handigste tools volgens Online Marketing Expert

“Zeg Marieke, wat zijn voor mijn bedrijf nu goede tools voor online marketing? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb jij suggesties?”

Die vraag krijg ik regelmatig van ondernemers. Terechte vraag ook, want er zijn zo ongelofelijk veel tools, die van alles beloven. Je maakt een keus, maar later blijkt dat toch niet helemaal het resultaat op te leveren waar je op hoopte. Daarom deel ik dit lijstje met mijn favoriete tools met je. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze voor jou ook passen, maar die conclusie mag je zelf trekken 😉.

Ik heb de tools voor online marketing voor jouw gemak opgedeeld in categorieën.

Website tools

  1. Ik maak zelf gebruik van WordPress voor mijn website. WordPress is een ‘open source’ systeem, dat wil zeggen dat er wereldwijd heel veel ontwikkelaars dagelijks werken aan verbeteringen en nieuwe functionaliteiten. WordPress is dus innovatief en ook nog eens heel gemakkelijk te koppelen aan allerlei tools en zogenaamde plugins. Daarnaast zit je niet vast aan het eigen systeem van een bureau, waar niemand anders mee kan werken, waardoor je dus min of meer genoodzaakt ben om klant bij hen te blijven. Van dat soort constructies houd ik persoonlijk niet.
  2. Ik heb mijn website laten bouwen, maar kan met behulp van de plugin Beaver Builder heel eenvoudig zelf aanpassingen maken. Het voordeel aan deze tool is dat het lijkt alsof je aan de ‘voorkant’ van je website werkt, je ziet dus direct het effect. Superhandig voor alle visueel ingestelde ondernemers onder ons.
  3. Yoast is een tool waarmee je jouw teksten kunt checken op zoekmachinevriendelijkheid. Ook kun je in de Yoast-snippet-editor aangeven welke tekst jij wilt laten zien in het zoekresultaat van zoekmachines. En extra tof is dat je in Yoast ook eventueel een andere foto kunt uploaden die je wilt tonen op social media.
  4. Google Ads keyword planner. Als je een Google Ads account aanmaakt, dan kun je meteen gebruikmaken van de keyword planner. Daarmee kun je achterhalen wat de zoekwoorden zijn die mensen gebruiken. Hiermee kun je vervolgens rekening houden bij het schrijven van je blogs of het aanpassen van je webteksten. Zoektermen achterhalen kan overigens ook met Ubersuggest.
  5. Als je wilt weten hoe jouw website presteert (tuurlijk wil je dat!), dan kun je niet onder Google Analytics uit. Door je account aan je website te koppelen en jouw doelen in te stellen, kun je de resultaten monitoren.

online marketing Tools: social media en communicatie

  • Gebruik je net als ik Facebook als zakelijke tool? Dan is het écht een aanrader om Facebook Business Manager te gebruiken. Van daaruit regel je al je zakelijk-gerelateerde Facebookacties, zonder dat zakelijk en privé door elkaar lopen. Je kunt ook makkelijk met andere teamleden samenwerken. De Facebook Business Manager is niet heel gebruiksvriendelijk als je het mij vraagt., maar ik gebruik hem wel dagelijks. Als je wilt adverteren en een koppeling wilt maken met jouw e-mailmarketingsysteem is het een voorwaarde van Facebook om te werken met de Business Manager.
  • Gebruik je verschillende socialmediakanalen? Maak het jezelf niet te lastig, maar plan al je berichten gewoon in één keer in! Dat kan met verschillende planningstools. Ik vind zelf Buffer een hele prettige tool. Overigens plan ik berichten voor Facebook direct in via de Content Creator Studio binnen Facebook zelf. Hootsuite en Later zijn alternatieven voor Buffer.
  • Wil je e-mailmarketing gaan inzetten als marketingtool? Dan raad ik Mailblue aan. Vanuit je marketing funnel krijg je steeds meer bezoekers op je website, maar die gegevens wil je natuurlijk niet allemaal handmatig verwerken. Met Mailblue kun je jouw e-mailstrategie helemaal automatiseren.

Programma’s voor beeld & design

  • Hoe kan het toch dat de socialmediaberichten van sommige ondernemers er zo gelikt uitzien? Als je een klein beetje handig bent, dan doe je dit helemaal zelf, met Canva bijvoorbeeld. Met deze tool maak je gemakkelijk je eigen ontwerpen in de juiste afmetingen. Een alternatief voor Canva is Picmonkey.
  • Het heeft de voorkeur om zoveel mogelijk originele foto’s te gebruiken, maar je voorraad eigen foto’s is natuurlijk ook niet eindeloos. Stockfoto’s downloaden is dan een optie, van Pixabay bijvoorbeeld.
  • Past videomarketing in jouw strategie, maar ben je geen groot fan van Youtube? Dan is Vimeo een mooi alternatief. Het is net als Youtube een gratis videoplatform, maar beter geschikt voor zakelijk gebruik. Het platform is professioneler, je hebt er geen last van advertenties en je kunt video’s ook verbergen, zodat ze bijvoorbeeld alleen zichtbaar zijn voor deelnemers aan je online programma.
  • Als ik instructies moet maken, voor een van mijn teamleden bijvoorbeeld, dan gebruik ik Screen-O-Matic. Dit is een screencast tool. Je maakt een beeldopname en geluidsopname van wat je op je scherm aan het doen bent. Superhandig als je met meerdere of wisselende mensen samenwerkt, de instructie hoef je maar één keer te maken.
  • Als je bijvoorbeeld een trainer of coach bent, dan zijn webinars een geweldige marketingtool. WebinarGeek is hiervoor het ultieme platform. Ongelofelijk handig is de mogelijkheid om andere tools te integreren. Zo kun je de webinar-inschrijvers direct uploaden in Mailblue. Ook kun je na afloop van het webinar een gesegmenteerde follow-up inrichten, omdat je de kijkers van de niet-kijkers kunt onderscheiden. Wil je testen of WebinarGeek geschikt is voor jou? Maak dan gratis een proefaccount aan.

Projectmanagement en samenwerken

  1. Monday is een tool die ik dagelijks gebruik voor projecten, maar ook voor de planning van terugkerende werkzaamheden. Een gedetailleerde takenlijst zeg maar. Het handige is dat je samenwerkingspartners toegang kunt geven, taken kunt verdelen en op één plek met ze kunt communiceren. Als je structuur wilt in jouw bedrijf en jouw marketing, dan is Monday de tool voor jou. Probeer het zelf zou ik zeggen en maak in Monday een proefaccount aan.
  2. Om je werkwijze te kunnen automatiseren, is het belangrijk dat de systemen van verschillende tools samenwerken. Scheelt je zoveel tijd en gedoe. Maar niet met alle tools gaat dat. Daarom gebruik ik Zapier, deze koppelt systemen van verschillende platformen aan elkaar. Een voorbeeld: Voor een aantal klanten adverteer ik op LinkedIn met behulp van leadadvertenties. Deze advertenties worden volledig binnen het LinkedIn platform verwerkt. De inschrijver voor een e-book gaat dus niet naar een landingspagina op jouw website bijvoorbeeld. De leads worden verzameld binnen LinkedIn en met Zapier automatisch op de mailinglijst gezet binnen je e-mailmarketingsysteem. En de inschrijver ontvangt ook automatisch de e-mails die horen bij het e-book. Er werken inmiddels ruim 750 apps met Zapier.
  3. Met Zoom kun je online meetings organiseren, een-op-een of voor complete teams. Zelfs webinars geven behoort tot de mogelijkheden. Wat ontzettend fijn is aan Zoom is, dat je de online call kunt opnemen en later nog kunt terugkijken..
marketing funnel presteren

Andere praktische tools die dagelijks van pas komen

  1. Er zijn verschillende onlineboekhoudpakketten in omloop. Zelf werk ik heel graag met Moneybird. Dit programma is gebruiksvriendelijk, maakt je financiële administratie supermakkelijk en werkt fijn samen met betalingstools. Zelf ontdekken hoe Moneybird jouw boekhouding eenvoudiger kan maken? Probeer het maar liefst 120 dagen (i.p.v. 60 dagen) uit en maak gratis jouw eigen Moneybirdaccount aan.
  2. Betalingstool Pronamicpay kan dus ook gekoppeld worden aan Moneybird én aan Mailblue. Ook de financiële afhandeling kun je dus volledig automatiseren, hoe handig is dat? Mijn marketing funnel stappenplan is volledig geautomatiseerd. Check het vooral zelf even door hem te bestellen, dan zie je direct hoe ik dat ingesteld heb.
  3. Office 365 is meer dan een abonnementsvariant van het originele Microsoft Office-pakket waar je eenmalig voor betaalt. Omdat je in de ‘cloud’ werkt zijn je bestanden altijd en overal beschikbaar, kun je anderen toestemming geven eraan te werken en door regelmatige updates veroudert je software nooit.
  4. Twee belangrijke redenen om Lastpass te gebruiken zijn veiligheid en gemak. Hoe moeilijker je wachtwoord, hoe beter je beschermd bent tegen hackers. Gebruik een wachtwoord dus nooit meerdere keren. Maar onthouden wordt dan toch wat lastig. En daar komt Lastpass van, eh… pas. Wanneer je bent ingelogd vult deze tool automatisch de gebruikersnamen en wachtwoorden van gekoppelde websites in. Ben je niet ingelogd? Dan zijn je wachtwoorden goed beschermd (wel je Lastpass wachtwoord onthouden dan hè 😉).

Heb je een vraag over een bepaalde tool voor online marketing? Of zoek je nog een programma voor een specifiek onderdeel van je online marketingstrategie? Stuur me een berichtje!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *