Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Haal meer uit je webinar met deze tips

10 tips om meer uit jouw webinar te halen

Zo houd je kijkers betrokken én verhoog je je conversie tijdens je webinar

Webinars inzetten als marketingtool om van leads nieuwe klanten te maken brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Zo moet je zorgen dat:

  • voldoende mensen zich inschrijven voor je webinar;
  • de inschrijvers ook daadwerkelijk gaan deelnemen;
  • ze tijdens je webinar geboeid blijven en niet tussentijds afhaken;
  • je voldoende waarde levert, maar tegelijkertijd niet te veel kennis weggeeft; 
  • en dat zoveel mogelijk deelnemers van jouw aanbod gebruik maken (conversie).

De eerste uitdaging; zorgen dat voldoende mensen zich inschrijven, daar heb je in het voortraject al hard aan gewerkt. Je funnel en online advertenties doen hun werk en je hebt je webinar op allerlei manieren gepromoot. Je eerste missie is geslaagd, want de aanmeldingen voor je webinar komen lekker op gang. Goed bezig! Maar dan komt het moment dichterbij dat je live gaat met je webinar. Sommige ondernemers vinden dit best een dingetje. Zeker als ze nog niet veel ervaring hebben met webinars, je hebt er namelijk aardig wat skills voor nodig.  

Werk je nog niet met een funnel of presteert deze nog niet optimaal? Lees dan ook even dit blog!

We verzamelden een aantal tips voor je om jouw webinar tot een succes te maken!

Webinartip 1: laat tussen de inschrijving en het webinar in van je horen

Mensen schrijven zich in voor een webinar op het moment dat er een bepaalde noodzaak is, je een behoefte of wens bij hen oproept of wanneer ze zich geïnspireerd voelen door jouw boodschap. Maar zijn ze een week later – als het webinar plaatsvindt – nog steeds zo enthousiast? Of is dat gevoel weggeëbd en kiezen ze ervoor om het webinar te laten schieten? Zorg daarom dat ze dat gevoel vasthouden en laat in de tijd tussen de inschrijving en de deelname van je horen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van een reeks mailtjes waarin je alvast iets deelt waardoor ze nóg nieuwsgieriger worden. Maar zorg ervoor dat je voor het webinar ook interactie hebt met je deelnemers. Bijvoorbeeld door ze een persoonlijk berichtje te sturen via LinkedIn of Instagram. Persoonlijke aandacht kan hét verschil maken.

Webinartip 2: stimuleer betrokkenheid

Om ervoor te zorgen dat mensen tussentijds niet afhaken is het belangrijk dat ze zich betrokken en dus gezien voelen. Zorg dat je op tijd in beeld bent of aanwezig bent in de chat en heet mensen welkom door hun naam te noemen. Het kan lastig zijn om je aandacht te verdelen over het verhaal dat je wilt vertellen en eventuele vragen die je krijgt in de chat. Om ervoor te zorgen dat je je deelnemers op alle manieren voldoende aandacht geeft, kun je iemand anders moderator laten zijn. Deze kan vragen direct beantwoorden, maar eventueel ook de belangrijkste vragen verzamelen, zodat je ze tijdens een vragenrondje live kunt beantwoorden. 

Webinartip 3: houd je webinar interactief

Laat je deelnemers niet in slaap vallen; houd ze bij de les! Interactie is een manier om je webinar levendig en gevarieerd te houden. Vraag je publiek bijvoorbeeld om hun mening of bijdrage door vragen te stellen in een poll. De antwoorden kun je meteen behandelen in je webinar. Bovendien zijn polls ook nog eens heel erg nuttig om je publiek beter te leren kennen. Eigenlijk is het een soort mini-enquête; hoe denken zij nu écht over bepaalde zaken en wat zijn hun verwachtingen? Met die informatie kun je je volgende webinar finetunen, maar ook je advertenties aanscherpen.

Webinartip 4: doseer de kennis die je deelt

Probeer niet al je kennis in één webinar te proppen. Die informatie mag dan wel waardevol zijn, het kan ook verlammen. Je deelnemers willen er echt mee aan de slag, maar er komt zoveel op ze af dat ze nu helemaal niet meer weten waar te beginnen. Kortom; zorg dat de kennis die je deelt waardevol is, maar doseer. Je verhaal moet voor jouw publiek begrijpelijk, concreet en uitnodigend zijn.

Webinartip 5:  geef niet teveel weg

Deze tip sluit mooi aan op tip 4. Want teveel informatie kan verwarrend zijn, maar het kan ook té duidelijk zijn. Daarmee bedoelen we dus dat je zoveel waardevolle kennis en tips deelt, dat je deelnemers jou niet meer nodig (denken te) hebben. Ze zijn druk aan het pennen tijdens het webinar en na afloop denken ze: ‘mooi, dit ga ik eerst eens zelf uitproberen’. Tegelijkertijd wil je natuurlijk ook niet dat deelnemers teleurgesteld zijn omdat je weinig inhoud deelt en eigenlijk alleen maar een uitgebreid verkooppraatje houdt. We merken dat heel veel ondernemers het moeilijk vinden om die balans te vinden en de grens te bewaken. Houd in gedachten dat je tijdens je webinar wél het ‘wat’ en ‘waarom’ deelt, maar niet gedetailleerd ‘hoe’. Vind je dit lastig? We denken graag een keer met je mee.

marketing funnel presteren

Webinartip 6: gebruik weinig woorden op je slides

Weet je nog van vroeger op school? Er was altijd wel iemand die zijn Powerpoint slides helemaal vol had staan met tekst. Of misschien heb jij je er zelf wel schuldig aan gemaakt (rustig maar, dit blijft onder ons 😉). Automatisch ga je toch lezen wat er allemaal op staat, maar lezen en luisteren tegelijk is geen goede combi. Het verhaal van de presentator wordt een soort ruis op de achtergrond. Slides moeten ondersteunend aan je verhaal zijn, bijvoorbeeld beeldmateriaal of een paar woorden per slide die de kern van je boodschap samenvatten.

Webinartip 7: gebruik veel slides

Deze komt dan misschien als een verrassing, maar veel van onze klanten gebruiken 100 tot 150 slides. Dat klinkt veel, maar het valt echt mee (als je tip 6 ook opvolgt tenminste!). Je webinar wordt er dynamischer door omdat je het brein van je kijker steeds weer opnieuw triggert. Het voelt bovendien voor hen alsof je er sneller doorheen gaat, waardoor ze alerter zijn dan wanneer je heel lang bij 1 slide blijft hangen.

Ons advies is dus: werk eerst een goede advertentiestrategie uit voordat je begint met adverteren. Werk met waardevolle content en richt campagnes in die je nauwlettend gaat monitoren. Wij adverteren dagelijks voor onze klanten op platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn, Google en Pinterest. Kunnen wij je helpen bij jouw advertentiestrategie? Plan meteen een afspraak voor een kennismakingsgesprek in! Spreken we je snel via Zoom! 

Webinartip 8: toon je aanbod met de prijs op één slide

De volgende en laatste uitdaging die je wilt tackelen is natuurlijk voorkomen dat mensen afhaken bij je aanbod. De opbouw van hoe je je aanbod presenteert is daarbij heel belangrijk. Stel: je laat slide voor slide zien wat er allemaal in jouw aanbod zit. Op de laatste slide voordat je de prijs laat zien staat dat een exclusief lidmaatschap voor een besloten Facebookgroep inbegrepen is. Wanneer je vervolgens je tarief laat zien, onthouden ze vooral de prijs en je verhaal over de Facebookgroep. Als de kosten en waarde niet in balans zijn voor hun gevoel, dan zullen ze minder snel overgaan tot aankoop. Laat daarom een slide zien waarop je het totaalpakket laat zien van alles wat ze aan waarde krijgen voor de genoemde prijs.

Webinartip 9: bonussen en urgentie

Zorg dat de balans tussen kosten en waarde in het voordeel van je publiek is. Eigenlijk moeten ze denken: ‘wow, dat is veel voor die prijs, die kans moet ik grijpen’. Maak daarom gebruik van waardevergroters; bonussen. Dit kan bijvoorbeeld een handige template zijn, een videoserie waarin je extra kennis deelt, of een live groepssessie waarin ze hun vragen kunnen stellen. Het kost jou weinig extra tijd, maar je levert je klanten behoorlijk wat extra waarde. Mooi toch? Bied de bonus trouwens wel aan voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld beslissen binnen 2 dagen. Op die manier vergroot je de exclusiviteit en de urgentie van je aanbod.

Webinartip 10: verkoop op een manier die voor jou werkt

Verkoop jij jouw product, dienst, training of online programma/traject vaak direct online? Of gebeurt dit meestal pas na een 1-op-1-gesprek? Als dit laatste het geval is, dan kun je natuurlijk niet ineens verwachten dat mensen hier na 1 webinar wél meteen op ingaan. Zeker wanneer je je product tegen een hoge prijs aanbiedt. In dat geval hóef je natuurlijk niet meteen een aanbod te doen in je webinar. Je kunt als call-to-action ook een persoonlijk gesprek met jou aanbieden, waarin je wat meer kunt toelichten en op de specifieke situatie van de klant kunt ingaan. Als dat voor jou werkt, why not? 

Meer over het ontwikkelen van jouw eigen webinar als marketingtool lees je in deze blog.

Ben je enthousiast maar weet je niet goed hoe je webinars het best kunt inzetten voor jouw business? Laten we kennismaken! We vertellen je graag wat er allemaal komt kijken bij een webinar en horen graag waar jij persoonlijk tegenaan loopt. Maak kennis met ons!

Hoe kan het team van Online Marketing Expert jou helpen?

Wat jouw startpunt ook is, Online Marketing Expert begeleidt je stap voor stap door het online marketing funneltraject. Samen optimaliseren we jouw marketing funnel. Ben je benieuwd hoe? Laten we kennismaken!