Neem contact op met Marieke: marieke@onlinemarketingexpert.nl

6 misvattingen over online marketingcijfers

6 misvattingen over online marketingcijfers

Kijk jij wel eens naar jouw online marketingcijfers? Zoals je conversie, het resultaat van social media-advertenties en e-mailcampagnes. En als het antwoord nee is, waarom niet?

Veel ondernemers beginnen er niet aan omdat ze door de bomen het bos niet zien, of überhaupt niet weten waar ze moeten beginnen. Maar er zijn ook een aantal misvattingen over het nut van online marketingcijfers. Misschien herken je je erin.

Kijk jij wel eens naar jouw online marketingcijfers? En als het antwoord nee is, waarom niet? Onder online marketingcijfers versta ik bijvoorbeeld:

  • het resultaat van je social media advertenties;
  • hoe de pagina’s op je website converteren (nemen bezoekers de gewenste acties?);
  • hoeveel mensen zich maandelijks inschrijven voor jouw tips en inspiratiemails;
  • hoe je e-mailmarketingcampagnes functioneren (hoeveel mensen openen je mail, schrijven zich uit of klikken op de links?).

1. Inzicht in marketingcijfers is niet nodig, het blijft toch koffiedik kijken

Natuurlijk, in het ondernemerschap is onderbuikgevoel ontzettend belangrijk. Een idee begint meestal dan wel met een ‘gut feeling’ of op z’n Duits: ‘fingerspitzengefühl’, maar dit wil je uiteindelijk wel bevestigd zien door feiten en cijfers. Bepaal dus je nulpunt en wat je concreet wilt bereiken. Tussendoor evalueer je of je op de goede weg zit, zodat je waar nodig bij kunt sturen.

2. Om marketingcijfers te begrijpen moet je een soort marketinggoeroe zijn

Nee joh, helemaal niet. Iedereen kan inzicht in marketing cijfers begrijpen en benutten. Heb je dit inzicht op het moment nog niet? Dan komt dat waarschijnlijk gewoon omdat je nog niet weet welke cijfers voor jou belangrijk zijn en wat ze je precies kunnen vertellen. Goed nieuws: dat kun je leren! Lees verder.  

3. Als ik genoeg budget tegen een social mediacampagne aangooi zal het vanzelf wel goedkomen

Fout gedacht! Je kunt je helemaal scheel betalen aan online advertentiecampagnes of andere marketingtools, terwijl het je maar weinig oplevert. Geloof me, ik spreek regelmatig ondernemers waarbij dit het geval is. Wat je nodig hebt is een online marketing strategie waar over nagedacht is. Lukraak een hoop geld uitgeven aan allerlei tools en hopen op resultaat is geen strategie. 

4. Marketingcijfers bijhouden is alleen voor grote bedrijven

Misschien denk je dat je een heel marketingteam nodig hebt om op basis van een duidelijke strategie je online marketing te regelen. Niets van waar. Zodra je weet welke gegevens je moet meten en hoe je ze moet interpreteren, dan is het een eitje. Als je dan ook nog eens geautomatiseerde tools inzet, kun je groeien zonder dat je veel tijd kwijt bent aan marketingactiviteiten. In de gratis sneak preview van mijn online boek kun je hier alvast meer over lezen. Je marketing funnel beter laten presteren

5. Als ik mijn online marketing eenmaal geregeld heb, heb ik er geen omkijken meer naar

Hier moet ik je helaas even wakker schudden, zo werkt het helaas niet. Jouw bedrijf verandert, de markt, je klanten en de behoeften van je doelgroep ook. Wat nu werkt, hoeft niet voor altijd te blijven werken. Nóg meer reden om continu inzicht in je marketingcijfers te blijven houden. Want als je ziet dat het resultaat op een van je campagnes, diensten of gratis weggevers wegzakt, wat betekent dat dan? Cijfers bieden je dan houvast en ook weer nieuwe kansen. Je kunt namelijk verschillende ideeën testen en meteen zien of je nieuwe aanpak beter werkt.

6. Ik doe eerst maar wat en kijk later wel of de cijfers me bevallen

Dat is echt een gemiste kans. Je kunt beter een doel bepalen en deze gaandeweg bijstellen, dan helemaal geen doelen stellen. Online marketingdoelstellingen worden ook wel KPI’s genoemd: Key Performance Indicators, oftewel: Kritische Prestatie Indicatoren. Zoals de naam al zegt, geeft dit een indicatie van de resultaten die voor jou belangrijk zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Meer downloads van je gratis weggever.
  • Meer bezoekers op je website.
  • Meer mensen die jouw e-mails openen.
  • Meer bezoekers die een bepaalde actie op een specifieke pagina ondernemen (conversie).

Probeer je KPI’s SMART te maken

Specifiek (zo kun je niet sjoemelen) – Meetbaar (hoe weet je anders wanneer je je doelen bereikt hebt?) – Ambitieus (duh, je bent niet voor niets ondernemer) – Realistisch (wel met beide benen op de grond blijven hè?) en Tijdsgebonden (“ergens voor 2030” is dan weer niet specifiek genoeg).

Maar ja, hoe begin ik nou?

Wil je zelf aan de slag gaan met een online marketingstrategie, online campagnes en het bijhouden van je marketingcijfers? Dan is mijn boekpakket over het maken van marketing funnels iets voor jou.  Ik snap dat je dat graag zelf beoordeelt en daarom kun je gratis de sneak preview van het online boek aanvragen.

Heb je helemaal geen zin om dit zelf uit te zoeken? Laten we dan (online) kennismaken en bespreken hoe ik jou kan helpen meer resultaat uit je online marketing te halen.

Gratis marketing funnel checklist

Levert jouw marketing funnel nog niet de gewenste resultaten op? Ontdek in 3 minuten wat de grootste conversie remmers zijn in jouw marketing funnel. Nieuwsgierig? Download gratis de Marketing Funnel Checklist.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *