Neem contact op met Marieke: marieke@onlinemarketingexpert.nl

1

7 online marketingtips voor de lancering van een nieuwe dienst

Ken je dat gevoel? Je bent als ondernemer een tijd megadruk geweest met het werken aan een nieuwe dienst. Je bent rete-enthousiast en wanneer hij eindelijk klaar is, valt er een last van je schouders. Je staat te springen; laat maar komen die bestellingen en aanmeldingen. Wat een domper als resultaat vervolgens uitblijft. Dit hoeft helemaal niet aan je dienst of werkwijze zelf te liggen, maar er komt meer bij kijken dan alleen de lancering van je nieuwe aanbod. Het in de markt zetten hiervan is een fase op zich. In dit artikel geef ik je 7 tips!

Tip 1: Don’t change a winning team!

Tuurlijk, zonder verandering kom je niet vooruit. Maar, dat wil niet zeggen dat je opgedane inzichten uit het verleden niet kunt ‘hergebruiken’ en benutten. Blik terug op wat in het verleden heeft gewerkt voor jou en wat je opnieuw kunt inzetten. Benoem ook de zaken die jou niet verder hebben geholpen, daar hoef je namelijk geen energie meer in te steken. Wel zo efficiënt, toch? 😊

Tip 2: Jouw aanbod boeit je doelgroep (nog) niet

Sorry, dat ik je ruw uit de droom help. Maar mensen staan uit zichzelf niet te popelen om van jouw diensten gebruik te maken. Je wekt hun interesse pas zodra ze inzien dat het hen kan helpen een bepaald probleem op te lossen of te verminderen. Of dat het een lang gekoesterde wens of behoefte helpt vervullen. Kortom, vertel niet wat voor geweldige dienst of werkwijze je bedacht hebt, maar wat het resultaat daarvan is. Welk effect heeft het op je doelgroep? Zorg dus dat je scherp in beeld hebt wat jouw ideale klant wil bereiken.

Tip 3: Vergeet niet te ‘teasen’

Wie zegt dat je jouw klanten en volgers pas op de hoogte mag brengen van jouw nieuwe aanbod als het klaar is? Ik snap het hoor, in het begin voelt het als iets dat echt van jezelf is. Je wilt het pas laten zien als het perfect is. Maar dat is een gemiste kans. Betrek je volgers en e-maillijst zo snel mogelijk in het proces, ruim vóór je lancering. Zo komt je nieuwe dienst niet zomaar uit de lucht vallen en maak je mensen al een beetje nieuwsgierig.  Door hen om hun mening te vragen komen er gesprekken op gang, waar je zelf iets van leert én de betrokkenheid nóg groter maakt. Begin dus nu al met zichtbaarheid creëren voor je dienst, dat helpt enorm bij je eerste verkopen.

Tip 4: Maak je doelen en mijlpalen visueel

Het toevoegen van je nieuwe dienst aan je aanbod is natuurlijk geen doel op zich, het is een manier om je doel te bereiken. Herinner jezelf aan je doelen en maak mijlpalen visueel. Hang een bord op in je kantoor, met daarop alle concrete doelen, zodat je ze kunt afvinken wanneer ze bereikt zijn. Geloof me, dat geeft een grote energie- en motivatieboost. Tegelijkertijd houdt het je scherp en zie je in één oogopslag de weg die je nog te gaan hebt. Wat er nog nodig is om je doelen te realiseren. Probeer het eens uit zou ik zeggen! 😉

Tip 5: Plannen, plannen en nog eens plannen

Een marketingplanning geeft overzicht, houvast, rust en structuur.  Door vooruit te plannen ben je continu zichtbaar en kost het je minder moeite en energie. Ik hanteer meestal een periode van 8 weken bij het lanceren van een nieuwe dienst. Iedere week zet je een aantal stappen waarmee je zichtbaar wordt en blijft. Ik sprak laatst een klant van 3 jaar geleden, hij gebruikt mijn methode nog steeds bij het lanceren van nieuwe diensten. Superleuk om te horen!

Tip 6: Door te meten krijg je inzicht

Ondernemers doen veel op onderbuikgevoel. Jij misschien ook wel? Niets mis mee, maar om slimme keuzes te maken, moet je wel regelmatig toetsen of dat gevoel ook klopt. Houd bij op welke acties je veel reacties krijgt en op welke niet. Door dit te meten en monitoren kun je snel bijsturen en bijschaven. Meer doen van wat werkt en achterwege laten wat niet werkt. Of zoals ze ook wel zeggen: ‘kill your darlings’.

Tip 7: Social proof en feedback

Is jouw klant superblij met jou? Mooi! Gaat hij of zij het ook doorvertellen? Misschien, maar misschien ook niet. Vraag daarom actief naar reviews van je klanten. Je doet het zelf waarschijnlijk ook regelmatig; voordat je iets koopt, eerst eens naar de referenties van andere klanten kijken. Ook jij kunt hier gebruik van maken. Agendeer of automatiseer dus dat er na aankoop altijd een reviewverzoek naar je klant verstuurd wordt. Niet alle ervaringen zullen honderd procent positief zijn, maar feedback is dan weer ontzettend belangrijk om van te leren en je aanbod zo nodig aan te passen.

Over de Online Marketing Expert

Met ruim 20 jaar ervaring in de (online) marketing, begeleid en adviseer ik als Online Marketing Expert bekende en minder bekende ondernemers bij hun online marketing. Het begint allemaal bij een goede fundering, je marketingstrategie.

Wil jij een nieuwe dienst gaan lanceren en kun je daar wel wat hulp en advies bij gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Gratis marketing funnel checklist

Levert jouw marketing funnel nog niet de gewenste resultaten op? Ontdek in 3 minuten wat de grootste conversie remmers zijn in jouw marketing funnel. Nieuwsgierig? Download gratis de Marketing Funnel Checklist.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *