Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Online Marketing Expert - Marieke

10 tekenen dat je nog niet aan een marketing funnel toe bent

En 10 tips om ervoor te zorgen dat je wél voorbereid bent!

De funnel, ofwel marketing funnel, is populair. Heel populair. Niet alleen in marketingland, ook ondernemers verdiepen zich massaal in het onderwerp. Een deel begrijpt precies wat het inhoudt en wat ze ermee kunnen; ze hebben een (online) training gevolgd en zijn zelf aan de slag gegaan met het maken van een funnel, of ze hebben het uitbesteed aan een online marketingspecialist of -bureau. 

Dan is er ook nog een groep ondernemers die vinden dat ze er ‘iets mee moeten’, omdat het een hype is en ze van collega-ondernemers hebben gehoord dat het hen behoorlijk wat heeft opgeleverd. Maar dat is nu net de valkuil, wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander. Dat heeft onder andere te maken met je doelgroep, je product of dienst, je budget én in welk stadium jouw onderneming zich bevindt. Het kan zijn dat je er (nóg) helemaal niet aan toe bent.

Ben je toe aan een marketing funnel?

Misschien heb je al een funnel ingericht, maar levert deze niet de resultaten op die je voor ogen had. Dit zijn 10 tekenen dat je eigenlijk nog niet klaar bent voor een funnel:

1: Je denkt dat een e-mailfunnel hetzelfde is als een marketing funnel en hebt nog nooit van een klantreis gehoord 😉.
2: Je hebt nog geen contentstrategie en daardoor heb je geen consistentie in je communicatie, weinig volgers (fans) en dus ook maar weinig online zichtbaarheid opgebouwd.
3: Je kunt eigenlijk niet goed uitleggen waarom je een funnel wilt of nodig hebt. n
4: Je hebt geen idee wat je zou moeten communiceren naar mensen die zich inschrijven voor je mailinglijst.
5: Je hebt geen duidelijk afgekaderd product of dienst om aan te bieden, of alleen maar hoog geprijsde producten of diensten.

Je hebt al een funnel, maar:
6: Je krijgt maar weinig bezoekers op je website.
7: Je betaalt enorm veel voor advertenties, maar het levert je lang niet voldoende op.
8: Je hebt geen speciale salespagina ingericht, of het bouncepercentage van die pagina is erg  hoog.
9: De conversie op je salespagina’s is laag.
10: Maandelijks melden zich veel inschrijvers van je mailinglijst af.

10 tips om ervoor te zorgen dat je wél klaar bent voor een marketing funnel!

1: Verdiep je in funnels

Een marketing funnel houdt rekening met de hele route die jouw ideale klant doorloopt, voordat hij uiteindelijk klant wordt. Dit noemen we de klantreis of customer journey. Een e-mailfunnel is daar slechts een klein onderdeel van, het is het gedeelte op je website dat erop ingericht is om je webbezoeker te laten converteren. Wanneer dit nog niet duidelijk voor je is, maar je overweegt wel om een funnel in te zetten voor je bedrijf, verdiep je er dan eerst goed in. Lees bijvoorbeeld artikelen of vraag een marketing expert om een eerlijk en vrijblijvend advies.

marketing funnel presteren

2: Formuleer je doelgroep scherp

Veel ondernemers starten te vroeg met een funnel, al voordat ze hun doelgroep écht scherp hebben geformuleerd. Ze denken dat het beter is om hun doelgroep zo breed mogelijk te houden, maar het tegenovergestelde is waar. Want, ten eerste betaal je je scheel aan advertentiekosten en ten tweede krijg je allerlei mensen op je mailinglijst waar je helemaal niet op zit te wachten (en zij niet op jou!). Je bent dus een hoop tijd en energie kwijt aan het ‘opwarmen’ van die ontvangers, terwijl het grootste deel hiervan afhaakt en dus niets koopt. Verspilde moeite en tijd.

3: Leer je doelgroep écht goed kennen om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben

Om een funnel te laten slagen, moet je op het juiste moment in de klantreis toegevoegde waarde leveren. Denk bijvoorbeeld aan het weggeven van gratis waardevolle informatie in de vorm van een e-book of webinar bijvoorbeeld. Om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klant zijn gegevens beschikbaar stelt voor jouw mailinglijst, moet je wel iets te bieden hebben waar hij ook echt in geïnteresseerd is. Hoe kom je daar achter?

  • Heb je een klant waar je er wel 10 van zou willen hebben? Interview deze dan eens (of laat het door iemand doen). Uit hun antwoorden komt vaak interessante informatie naar voren.
  • Duik in forums of social media groepen waar jouw type klant actief is, welke vragen worden gesteld en welke onderwerpen worden aangesneden?
  • Inventariseer je mailbox, welke vragen worden jou gesteld? Kun je die categoriseren?
  • Welke boeken worden er verkocht rondom jouw onderwerp en welke problemen worden daarin aangehaald?
  • Voer eens een enquête uit. Formuleer de vragen wel duidelijk en neutraal.

4: Werk aan opbouw van je bereik

Aan een funnel heb je weinig als je niet voldoende mensen bereikt. Het is belangrijk dat je genoeg mensen in je marketing funnel krijgt, zodat het de gewenste resultaten oplevert. Niet iedereen die op je website terechtkomt koopt namelijk iets of laat zijn gegevens achter. Bereik opbouwen vóórdat je met een funnel begint is dus essentieel voor succesvolle resultaten. Het kost dan namelijk minder moeite om je funnel te optimaliseren, omdat je alles direct kunt toepassen en meten. Pluk daar de vruchten van

5: Weet tegen wie je praat

Nog een voordeel van je doelgroep goed leren kennen: als je weet tegen wie je praat, volgt je verhaal vanzelf. Om mensen te overtuigen van jouw kennis en kunde en uiteindelijk ook je product of dienst, is het belangrijk dat je de juiste dingen zegt. Jouw verhaal moet aansluiten op de beleving van je klant, hij moet zich begrepen en gehoord voelen. Het lukt je nooit om op die manier te schrijven als je niet weet tegen wie je praat. 

6: Contentstrategie

Het is heel nuttig om volgens een heldere contentstrategie te werken. Kwaliteit gaat namelijk ook hier boven kwantiteit. Als je tips 1 tot en met 5 hebt opgevolgd, dan wordt het maken van kwalitatieve content veel makkelijker. Want, als je je doelgroep kent, weet tegen wie je praat, wat zij interessant vinden, dan gaat het schrijven vanzelf. Maak geen content vanuit de gedachte dat je nu eenmaal zichtbaar moet zijn, maar maak content die waardevol is voor je klant. Dit heeft ook meteen een positieve invloed op je bereik én het geeft je informatie over het gedrag van je klanten en de onderwerpen die zij interessant vinden. Die informatie kun je weer gebruiken als je besluit advertenties in te gaan zetten als onderdeel van je marketing funnel.

7: Interactie en relevante volgers

Om je bereik te vergroten is het niet alleen belangrijk dat je berichten ‘pusht’, maar ook dat je de interactie opzoekt met de juiste mensen. Je wilt dat ze je leren kennen, want mensen doen geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Door te reageren op hun commentaren op jouw posts of die van anderen, laat je je kennis en persoonlijkheid zien en vergroot je je bereik. Zeker op LinkedIn werkt dit als een olievlek die zichzelf maar blijft verspreiden (als je het goed aanpakt natuurlijk 😉).

8: Neem je strategie, advertenties en sales funnel gezamenlijk onder de loep

Levert je marketing funnel niet de gewenste resultaten op en kom je erachter dat je eigenlijk gewoon niet voldoende kennis hebt van funnels? Don’t worry! Er komt ook zo ontzettend veel bij kijken. Alle variabelen moeten namelijk kloppen om een funnel succesvol te laten zijn:

  • je marketingstrategie;
  • je sales funnel;
  • en je advertenties.

Er is geen one-size-fits-all-oplossing. Ook wij tweaken alle variabelen van een funnel voortdurend om hem zo stap voor stap te optimaliseren. Hoe deze drie variabelen met elkaar in verhouding staan en wat er allemaal bij de optimalisatie daarvan komt kijken lees je hier.

9: Zorg dat je aanbod is afgestemd op de klantreis

De klantreis noemden we al bij tip 1, maar wat we nog niet hebben verteld is dat je aanbod moet aansluiten op de fase van de klantreis waarin jouw ideale klant zich begeeft. Zo bied je in de eerste automatische mailing na inschrijving natuurlijk niet meteen je duurste dienst aan, de ontvanger moet hier eerst nog voor warmgemaakt worden. Hij zal je ook eerst beter willen leren kennen. Deel daarom eerst vooral waardevolle (gratis) kennis en voer het daarna pas stapsgewijs op met betaalde diensten. Zorg dus dat je aanbodstructuur afgestemd is op een funnel voordat je er daadwerkelijk mee begint. 

10: Zorg voor aantrekkelijke salespagina’s

Jouw marketing funnel kan meerdere bijbehorende salespagina’s bevatten, voor de afzonderlijke diensten of producten die je aanbiedt. Zorg ervoor dat deze pagina’s:

  • aantrekkelijk zijn;
  • aansluiten op de behoefte van je klant op dat moment; 
  • de voordelen van het product of dienst benoemen;
  • eventuele bezwaren wegnemen;
  • en dat er geen zaken op staan die je bezoeker afleiden.

Op deze manier zorg je ervoor dat de kans op conversie (en dus omzet!) zo hoog mogelijk is.

Wil je nog meer weten over funnels? Lees de meest recente blogs van Online Marketing Expert. Wil je een eerlijk advies over of een marketing funnel voor jouw bedrijf een slimme zet is? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek!

Gratis marketing funnel checklist

Levert jouw marketing funnel nog niet de gewenste resultaten op? Ontdek in 3 minuten wat de grootste conversie remmers zijn in jouw marketing funnel. Nieuwsgierig? Download gratis de Marketing Funnel Checklist.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *