Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Driedelig traject van Online Marketing Expert

Online Marketing Expert: de kracht van ons drieledige traject

Waarom je je marketingstrategie, sales funnel en online advertenties niet los van elkaar kunt zien

Als ondernemer ben je voortdurend alert op nieuwe kansen en mogelijkheden om je bedrijf verder te ontwikkelen. Als je al een aantal jaar aan het ondernemen bent komt er een moment dat je weer een volgende stap wilt zetten. Steeds meer ondernemers zien online kansen om hun bedrijf te laten groeien. Zeker nu is de interesse in online marketing nog verder toegenomen. Ondernemers verdiepen zich massaal in marketing funnels, online adverteren, social media, webinars en emailmarketing. Super, want het zijn prima middelen om in te zetten als je je bedrijf wilt laten groeien, maar je kunt je ook vergissen in wat er komt kijken bij alles zelf doen.

Vol overtuiging in de groeispurt?

Om door te groeien naar de 2.0. (of 3.0!) versie van je bedrijf die je voor ogen hebt, moet je eerst uit die ‘ongemakkelijke tussenfase’ komen. Ken je de uitdrukking ‘te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet’? Je onderneming is te groot geworden om op dezelfde voet verder te gaan als je de laatste jaren hebt gedaan, maar je bedrijf anders inrichten om flink te kunnen groeien voelt als een erg grote stap. Je bevindt je in de fase waarin je moet investeren en bepaalde werkzaamheden los moet laten. Makkelijker gezegd dan gedaan. 

Het zijn drempels die bij veel ondernemers in een groeifase terugkomen: 

  • Je kosten gaan tijdelijk voor de baten uit; best spannend.
  • De dynamiek en jouw rol in het bedrijf zullen veranderen. Je moet wat controle gaan loslaten en minder operationeel bezig zijn; een grote stap.
  • Je bedrijfsidentiteit is verweven met jouw persoonlijkheid, wat gebeurt daarmee als je bedrijf groeit? 

Is jouw bedrijf klaar om te groeien? Lees hier wat de 9 signalen zijn.

Wat hebben die drempels te maken met online marketing?

Ondernemers willen wel investeren, maar niet teveel. Ze willen wel iets uit handen geven, maar niet alles. Gevoelsmatig beperkt dit het risico en houden ze zelf nog de controle, het is een compromis. Hoewel het een veilig gevoel geeft, is de valkuil van een compromis vaak dat het resultaat ook niet 100% is wat ze hadden gehoopt. Deze aarzeling zien we ook vaak terug in hun online marketing strategie. Ondernemers die bij Online Marketing Expert terechtkomen beginnen zeker niet bij nul, ze hebben zich zelf vaak al behoorlijk verdiept in online marketingtools en ook al geïnvesteerd. Bijvoorbeeld:

  • Ze hebben gekozen voor het volgen van een (online) programma of traject waarbij ze zelf leren een funnel bouwen of online adverteren. 
  • Ondernemers hebben bepaalde werkzaamheden al eens eerder uitbesteed, e-mailmarketing bijvoorbeeld. 

Laten we vooropstellen dat hier niets mis mee is, de meeste van deze partijen hebben ongetwijfeld kennis van zaken en online trainingen bevatten veel informatie. Maar… die moet je vervolgens nog wel zelf toepassen op een manier die werkt voor jouw bedrijf en je ideale klant. Dat is voor veel ondernemers in de praktijk toch niet zo makkelijk. Het uitbesteden van één onderdeel van je online marketing is een optie, maar niet altijd de beste. Stel, een expert optimaliseert jouw online advertenties, maar je website waar bezoekers vervolgens op terechtkomen (sales funnel) is niet geoptimaliseerd om conversie te genereren, dan haal je niet alles eruit wat erin zit. In dat geval is de compromis die je hebt gemaakt uiteindelijk je valkuil. Bij Online Marketing Expert bekijken we het complete plaatje, we ‘draaien aan alle online marketing knoppen’, zodat jij optimaal resultaat kunt behalen. We doen het bovendien samen, zo houd je zelf een stukje controle en feeling, maar staan wij als deskundigen en als partner naast je.

Een voorbeeld van hoe online marketing voor je kan werken

Stel; er komen nu per maand 100 mensen op jouw website, dat zijn natuurlijk niet allemaal kopende klanten. Als 5% iets van je koopt, dan zijn dat er 5. Om je omzet te vergroten kun je dus het volgende doen:

  1. Zorgen dat er meer mensen op je website komen (bij 200 bezoekers heb je 10 kopende klanten).
  2. Zorgen dat een groter percentage van de mensen die op je website terechtkomt uiteindelijk iets koopt (10% van 100 zijn ook 10 klanten).
  3. Van de overige 90% bezoekers die niet direct tot aankoop overgaan, probeer je een zo groot mogelijk percentage ‘warm te houden’, zodat ze hopelijk later alsnog iets bij je kopen.
  4. Beter nog, pas alle drie de mogelijkheden toe!

Maar hoe doe je dat? We hebben het een aantal keer genoemd: met behulp van een marketing funnel. We leggen het graag aan je uit.

Wat is een online marketing funnel precies?

Jouw website is een geweldige marketing tool, niet alleen een mooi visitekaartje. Op het moment dat mensen op je website komen en je hebt geen funnel, ga je eigenlijk gewoon zitten wachten en hopen dat iemand contact met je opneemt. Je hebt geen invloed op de vervolgstappen in hun aankoopproces. Als je een funnel strategisch inzet, kun je het gedrag van je webbezoeker enigszins (op een helpende manier) beïnvloeden. Hoe? Door de klantreis van je webbezoekers (ideale klant) in kaart te brengen en deze zodanig in te richten dat ze hem zo soepel en prettig mogelijk doorlopen. Je vergroot hiermee de kans dat een webbezoeker uiteindelijk klant wordt. Lees hier meer over funnels.

“De eerste stap in de funnel is LinkedIn, dus we hebben nagedacht over content die ik zelf kan creëren en delen op dit kanaal. Marieke’s team heeft natuurlijk ook LinkedInadvertenties ingezet, waarvan zij de resultaten monitort. Vanuit LinkedIn kunnen geïnteresseerden binnen mijn doelgroep deelnemen aan mijn webinar, waar ik waardevolle informatie met ze deel en hen uitnodig om een Zoomafspraak met me te maken. Met de inschrijvingen voor mijn webinar breid ik tegelijkertijd ook mijn e-maillijst uit.”

Lees hier het volledige verhaal van Dorien Tendijck

Een voorbeeld van hoe een klant jouw funnel doorloopt

Om jouw ideale klant uiteindelijk een kopende klant te maken, stippel je de klantreis uit. Dit is een voorbeeld van hoe de klantreis er met behulp van een funnel uit kan zien:

  1. Iemand ziet een advertentie van jou op Facebook, is hierin geïnteresseerd en klikt erop, waarna hij op je website terechtkomt.
  2. Hij komt op een webpagina terecht waar meer wordt verteld over het onderwerp van de advertentie. Hij kent jou nog helemaal niet, dus je zorgt dat je direct een goede indruk maakt en ook de link naar andere relevante informatie op je site legt.
  3. Oké, je bezoeker kent je nu een beetje, maar om nu zomaar een prijzig product of dienst bij je af te nemen, dat gaat iets te snel. Daarom geef je eerst iets waardevols gratis weg, in ruil voor een mailadres en zijn toestemming om mails te mogen versturen.
  4. Op deze manier verzamel je e-mailadressen, waar je voor een bepaalde tijd een reeks mailingen naartoe stuurt. De ontvangers leren je hierdoor beter kennen en je naam onthouden. Na een aantal mails laat je hen kennismaken met een laagdrempelige dienst.
  5. Nadat een lead een kopende klant is geworden, start er een nieuwe reeks e-mails, want je hebt een mooi vervolgaanbod dat voor jouw klant ook interessant kan zijn. Op die manier blijf je betrokken en ‘in the picture’ bij je klant. 
marketing funnel presteren

Een heldere strategie zorgt voor samenhang in al je online marketing inspanningen

In de bovenstaande alinea brachten we de klantreis in beeld en als het goed is besef je je nu dat online adverteren, een sales funnel en alle middelen die je daarvoor moet inzetten, niet los van elkaar te zien zijn. Een funnel heeft geen zin als er maar weinig ‘verkeer’ op je website is en volop adverteren op social media zorgt niet voor resultaat als je sales funnel slecht is ingericht. Daarom is er nog een derde onderdeel ontzettend belangrijk, en dat is een heldere en concrete online marketing strategie. Want om een converterende marketing funnel te ontwikkelen, moet je eerst de richting bepalen, zodat je ook van alle stappen de data kunt analyseren en vervolgens kunt optimaliseren.

Onze aanpak, stap-voor-stap

We beginnen bij het begin. Net zoals een huis een stevige fundering nodig heeft, heeft een succesvolle online marketing aanpak een sterke basis nodig. Daar kun je daar eindeloos op voortbouwen. 

  1. Marketingstrategie: we bekijken wat je al hebt gedaan en wat we nog kunnen optimaliseren. Om de juiste middelen op de juiste manier in te kunnen zetten, moet je helder hebben wie jouw ideale klant precies is, waarom jouw aanbod waarde toevoegt, wat je concreet wilt bereiken (je doelen) en hoe. Lees hier meer over het belang van een online marketingstrategie. Samen werken we een plan van aanpak uit. 
  2. De sales funnel: we bekijken samen hoe we je funnel en online aanbod kunnen vormgeven. Bijvoorbeeld: wat zou een goede weggever zijn voor je doelgroep (webinar, e-book, checklist), welke webpagina’s moeten er aangepast of toegevoegd worden (opt-in- en bedankpagina’s), hoe komt je e-mail funnel eruit te zien? Wij helpen je met het inrichten van iedere stap in je sales funnel. 
  3. Online adverteren: Hoe fantastisch je sales funnel ook is, als er niet genoeg bezoekers op de juiste webpagina’s landen, dan heb je er niets aan. Het team van Online Marketing Expert helpt je om gericht te adverteren op social media kanalen. We testen en sturen voortdurend bij. Heb je adverteren zelf al eens geprobeerd, maar leverde het geen resultaat op? In het artikel ‘de échte redenen waarom Facebookadvertenties geld kosten’ lees je welke fouten ondernemers vaak maken bij online adverteren.

Stop met micromanagen!

Wat het team van Online Marketing Expert zo sterk maakt is dat we allemaal doen waar we goed in zijn, maar tegelijkertijd het grotere plaatje begrijpen. Dit adviseren we ook jou als ondernemer. De zaken die je moeilijk vindt en je veel energie of tijd kosten kun je beter uitbesteden, maar wel aan een partner die op jouw level functioneert, die jouw ambities en keuzes begrijpt. Een partner die proactief met je meedenkt op strategisch niveau en ideeën vervolgens voor je weet om te zetten in concrete acties. Natuurlijk met als resultaat; een online marketing funnel die je helpt om jouw ondernemersdoelen te behalen, die bij jou past en dus geen one-size-fits-all. Maar het blijft een voortdurend proces, daarom bespreken we tijdens periodieke ‘zoom-calls’ steeds de voortgang en resultaten. Het mooiste resultaat van de samenwerkingen die wij met ondernemers hebben, is dat het hen niet alleen zichtbaar rust geeft, maar vooral dat we hen in het traject zien groeien in hun online ondernemerschap. 

“Online Marketing Expert vult mijn eigenschappen aan, dat is heel bijzonder. Mijn enthousiaste ideeën maken het soms nogal chaotisch, maar zij weten het altijd om te toveren in een volledig uitgedacht plan. Die pro-activiteit en structuur zijn precies wat ik als ondernemer nodig heb.”

Lees het volledige klantverhaal van Marit Hilarius.

Ook op zoek naar een daadkrachtige, proactieve online marketing partner?

Ben je benieuwd wat het team van Online Marketing Expert voor jou kan betekenen? We maken graag kennis met je tijdens een persoonlijk Zoom-gesprek. 

Hoe kan het team van Online Marketing Expert jou helpen?

Wat jouw startpunt ook is, Online Marketing Expert begeleidt je stap voor stap door het online marketing funneltraject. Samen optimaliseren we jouw marketing funnel. Ben je benieuwd hoe? Laten we kennismaken!