Waarom je online zichtbaarheid vergroten?
Door het inzetten van de juiste kanalen en content kun je meer potentiële klanten bereiken, ga je slimmer met leads om en helpt het je jouw (omzet)doelen behalen.
Wil jij ook dat klanten jou sneller vinden? Lees dan in deze nieuwe blog hoe je dit dagelijks structureel kunt aanpakken.
ZICHTBAAR WORDEN VOOR JOUW DOELGROEP
Hoewel online zichtbaarheid creëren niet het ultieme doel is, helpt het wel bij het behalen van je (omzet)doelen. Je website, social media en andere online kanalen zijn de middelen die je hier uitstekend voor kunt inzetten. Voordat je hiermee start is het van belang dat je je doelen, strategie en je doelgroep duidelijk voor ogen hebt.
IS JOUW WEBSITE VOLDOENDE GEOPTIMALISEERD?
Er zijn diverse technieken die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines, dit wordt SEO genoemd (search engine optimization). Een webdesigner kan je helpen om je website op technisch vlak te optimaliseren, maar ook het creëren van een logische klantroute, linkbuilding en de juiste content zijn hierbij van belang.
SHARING = CARING, MAAR ALLEEN MET DE JUISTE CONTENT
Door informatie, kennis en nieuws online te delen zullen je volgers en websitebezoekers steeds meer betrokkenheid tonen. Dit helpt je om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Inhoudelijk goede, interessante, originele content zal vaker onthouden en gedeeld worden met anderen. Pas een persoonlijke benadering toe en nog belangrijker, wees authentiek. Doe je niet anders voor, dan win je het vertrouwen van jouw potentiële klanten.
GEBRUIK DE JUISTE KANALEN
Je hoeft écht niet alle online kanalen die beschikbaar zijn te gebruiken. Heb je weinig tijd? Focus je dan liever op één kanaal en zet hier vol op in. Volledig benutten betekent regelmatig nieuwe content plaatsen die goed doordacht, relevant en interessant is voor je doelgroep. Het betekent ook de interactie aangaan met mensen, je mengen in discussies en reageren op vragen die in het openbaar gesteld worden (bijvoorbeeld in social media groepen).
SOCIAL MEDIA
Social Media is niet meer weg te denken uit onze levens én onze marketinginspanningen. Misschien gebruik je social media al regelmatig voor jouw bedrijf, maar heb je ook al eens geadverteerd op social media? Hiermee bereik je niet alleen je bestaande groep volgers, je bericht wordt ook gepromoot bij groepen mensen die jou nog niet volgen. Het mooie is dat je zelf kunt aangeven wie jouw doelgroep is en wie je dus met jouw social media berichten wilt bereiken.
VARIEER IN CONTENT
Tekst, video’s, foto’s, infographics, wees creatief. Iedereen heeft verschillende voorkeuren voor contentvormen. Door te variëren spreek je meer mensen binnen je doelgroep aan. Dus blog, vlog, geef een webinar, een interview, deel je leukste foto’s op social media of start een eigen YouTube kanaal.
GEBRUIK EEN MAILINGSYSTEEM
E-mailen doen we veelvuldig, maar nog niet ieder bedrijf maakt actief gebruik van een mailingsysteem. Je denkt dan wellicht aan de maandelijkse nieuwsbrief, maar een mailingsysteem is veel meer dan dat. Je kunt mailings gebruiken om een salesfunnel in te richten. Dat wil zeggen dat je actief mailadressen verzamelt en op die manier potentiële klanten op ongedwongen wijze een bepaalde klantroute laat volgen. Hierdoor ga je slimmer om met leads en help je hen in hun beslissingsproces.
HOE KUN JE STRUCTUREEL WERKEN AAN ONLINE ZICHTBAARHEID?
Schiet het actief bezig zijn met het vergroten van je online zichtbaarheid er nog wel eens bij in? Je bent niet de enige, veel ondernemers vinden het lastig om hier structureel aan te werken. Ze hebben geen tijd (gereserveerd) voor het creëren van content of ze hebben weinig inspiratie. Ik adviseer je om te werken met een contentkalender. Het woord zegt het al, het is een kalender waarop je je activiteiten voor een aantal maanden vooruit plant. Op die manier kun je contentcreatie effectief in je planning opnemen. Structurele zichtbaarheid moet een vaste routine worden, zodat je niet meer achter de feiten aan hoeft te lopen. Het gaat je een hoop rust geven. Het wil overigens natuurlijk niet zeggen dat je tussendoor geen spontane berichten kunt plaatsen, de combinatie houdt het juist leuk en gevarieerd.
HULP NODIG BIJ HET VERGROTEN VAN JE ZICHTBAARHEID?
Ondanks al deze tips kan het nog steeds zo zijn dat je tijd, handen of kennis tekort komt. Heel begrijpelijk. Kun jij wel wat advies en hulp gebruiken bij het uitvoeren van activiteiten die jouw online zichtbaarheid vergroten? Dan heb je gewoon een Online Marketing Expert nodig! Ik ga voor jou aan de slag met een online strategie en een gedegen aanpak.
Wil je weten hoe ik jou kan helpen je online zichtbaarheid vergroten? Laten we kennismaken!